۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 83090032
T T
۰ نفر
اندام هاي گياهي تكثيري از منابع مطمئن تهيه شود

بيرجند - ايرنا - معاون دفتر پايش و تحليل خطر سازمان حفظ نباتات كشور گفت: براي جلوگيري از عوامل ناشي از اقدام اگروتروريسم (بيوتروريسم كشاورزي) بايد اندام هاي گياهي تكثيري از منابع مطمئن و پس از طي مراحل قرنطينه اي پس از ورود، تهيه شود.

به گزارش ايرنا ولي الله رضايي روز دوشنبه در نشست «نقش پدافند غيرعامل در حوزه آفات و بيماري هاي گياهي» افزود: اعمال جريمه هاي سنگين مالي و حتي مجازات هاي قانوني در برابر واردات بدون مجوز و قاچاق اندام هاي گياهي به خصوص اندام هاي تكثيري الزامي است.
وي اظهار داشت: سختگيري هاي قرنطينه اي در مبادي ورودي و همكاري سازمان هاي دخيل در واردات از جمله گمرك بايد صورت گيرد تا هيچ محموله گياهي بدون داشتن شرايط لازم وارد كشور نشود.
معاون دفتر پايش و تحليل خطر سازمان حفظ نباتات گفت: عوامل ناشي از يك اقدام اگروتروريسم سبب جلوگيري از خودكفايي كشور و تحريم محصولات كشاورزي در سطح بازارهاي بين المللي مي شود.
وي تصريح كرد: ضربه زدن به توليد و صادرات برخي محصولات كشاورزي، ايجاد خسارت بالاي اقتصادي و هزينه هاي كنترل، ايجاد بازار مصرف براي سموم يا ساير تركيبات آفت كش ساخت شركت ها و كارخانه ها از ديگر عوامل ناشي از اگروتروريسم است.
رضايي افزود: سازمان حفظ نباتات به عنوان سنگر اوليه در مقابل هجوم آفات و بيماري هاي گياهي مطرح است كه از طريق قرنطينه و مبارزه با آفات جلوي حمله آفات به محصولات كشاورزي را مي گيرد.
وي سازمان حفظ نباتات را مساوي با پدافند غيرعامل در كشاورزي دانست و گفت: انجام اقدامات قرنطينه اي براي پيشگيري از ورود آفات و بيماري ها حرف اول را مي زند.
معاون دفتر پايش و تحليل خطر سازمان حفظ نباتات كشور با اشاره به اينكه بحران از پدافند جدا نيست افزود: بحران ممكن است نتيجه عوامل طبيعي باشد اما در پدافند هميشه بحث عمدي بودن مطرح است.
وي يادآور شد: هدف پدافند غيرعامل حفظ سرمايه هاي كلان يك كشور اعم از انساني، سياسي، اقتصادي و ساير است كه يكي از اين سرمايه هاي كلان، بخش كشاورزي است و كشاورزي به عنوان يك اصل در كشور ما اهميت زيادي دارد.
رضايي گفت: در برخي محصولات از جمله گندم و شكر به خودكفايي رسيده ايم لذا با يك سهل انگاري يا اقدام عمدي تروريستي ممكن است اين ظرفيت مهم را از دست بدهيم.
وي بيان كرد: براساس آمار وزارت جهاد كشاورزي مجموع توليدات كشاورزي بين سال هاي 92 تا 95 در كشور 21.6 درصد افزايش يافته است كه در اين آمار ميزان افزايش توليدات زراعي حدود 20 درصد، باغي 28 درصد، دام و طيور 14.1 درصد و شيلات 16.7 اعلام شده است.
معاون دفتر پايش و تحليل خطر سازمان حفظ نباتات كشور اظهار داشت: ممكن است كشاورزي به عنوان هدف تهديدهاي تروريستي قرار گيرد چون محصولات كشاورزي در محيط باز در معرض آلودگي قرار دارد از طرفي عدم تجربه كافي كارشناسان در رابطه با آفات خارجي مي تواند به تاخير در شناسايي عامل خسارت زا بيانجامد.
وي گفت: كنترلي روي انتقال محصولات از استاني به استان ديگر وجود ندارد بنابراين آلودگي به راحتي امكان انتقال دارد.
رضايي تصريح كرد: محصولات مهم ايران شامل گندم، برنج، سيب زميني، زعفران، ذرت، دانه هاي روغني، نيشكر، درختان ميوه از جمله پسته، مركبات، سيب درختي، خرما، گيلاس، انار، زيتون و ساير هدف آگروتروريسم هستند كه بايد در اين زمينه توجه ويژه شود.
وي افزود: در حال حاضر 42 درصد محصولات كشاورزي كه در كشور توليد مي شود توسط آفات، بيماري ها و عوامل مختلف بيماري زا و علف هاي هرز از بين مي رود و اين به جز محصولات بعد از برداشت است كه در اين زمينه در بدترين حالت 30 درصد از بين مي رود.
وي بالاترين مصلحت يك كشور را حفظ امنيت ملي دانست و گفت: طغيان عوامل خسارت زاي گياهي بر امنيت ملي به صورت مستقيم با كاهش سطح دسترسي مردم به موادغذايي مكفي و سالم و به صورت غيرمستقيم بر صادرات و تامين ارز لازم براي انجام اقدامات عمراني تاثيرگذار است.
اين نشست در بيرجند به مناسبت هفته پدافند غيرعامل برگزار شد كه هشتم تا چهاردهم آبان است.
7557*3028

سرخط اخبار استان‌ها