۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 83091040
T T
۰ نفر
وقفیات به روز و درآمدزا شوند

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اداره اوقاف باید با به روزرسانی و درآمدزا شدن وقفیات از آنها به بهترین نحو بهره برداری كند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه شنبه در دیدار مدیركل و كاركنان اداره كل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به مناسبت هفته وقف تاكید كرد: این مهم باید بسیار حساب شده و با احتیاط انجام شود.
وی گفت: كاركنان اداره اوقاف وقفیاتی را كه در دوران قدیم به عناوین مختلف خرید و فروش شدند، بیابند و محاكم قضایی هم در این زمینه همكاری كنند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان كرد: برخی وقفیات در گذشته به اجاره افراد درآمده است كه این اجاره نامه ها باید تمدید و درآمد آنها به روز شود.
وی با بیان اینكه وقفیات ویران باید آباد و درآمدزا شوند تصریح كرد: درآمد حاصل از وقفیات كاملا شخصی است و متولیان امر باید درآمد حاصل از وقف را در جای تعیین شده واقف هزینه كنند زیرا كاسبی در امور وقف بسیار مسئولیت زا است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اهمیت مساله وقف در اسلام بر كسی پوشیده نیست و از مصادیق بارز باقیات صالحات است.
وی با اشاره به اینكه پرونده اعمال انسان پس از مرگ بسته می شود افزود: وقف یكی از مواردی است كه ثواب آن حتی پس از مرگ هم به انسان می رسد.
امام جمعه بیرجند اظهار داشت: وقف از دیرباز یكی از منابع رشد فرهنگی جامعه بوده است كه پس از سلطه رضاخان و تسلط انگلیس بر ایران بسیاری از منابع وقف ضایع شد.
وی با بیان اینكه هنوز اوقاف از عملكرد انگلیس رنج می برد گفت: متولیان امر با اقدامی كارشناسی شده باید از این مرحله عبور كنند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: مرقد امامزادگان مكان مناسبی برای كارهای فرهنگی است و اداره اوقاف باید در این زمینه فعال تر شود.

** بزرگداشت آیت الله هردنگی در دهه وقف
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: امسال همزمان با دهه وقف 157 برنامه در استان اجرا می شود كه محوری ترین آن نكوداشت آیت الله هردنگی است.
حجت الاسلام پرویز بخشی پور با بیان اینكه 15 تا 24 آبان ماه دهه وقف نامگذاری شده است افزود: نشست تخصصی با كارخانه داران، پزشكان، زنگ وقف و مسابقه انشانویسی، دیدار با خانواده شهدا، عیادت از واقفان برجسته، برگزاری چهار محفل انس با قرآن، مراسم زیارت ازبعید و شهادت امام رضا (ع) در 19 بقعه متبركه استان از جمله برنامه های این دهه در خراسان جنوبی است.
وی از غباروبی و عطرافشانی 16 بقعه متبركه خراسان جنوبی همزمان با دهه وقف خبر داد و افزود: همایش یاوران وقف در 6 شهرستان استان برگزار می شود.
بخشی پور با اشاره به برپایی 29 ایستگاه همه واقف باشیم و 13 خیمه معرفت در بقاع متبركه استان اظهار داشت: امسال در دهه وقف 49 مبلغ بومی و غیر بومی برای تبیین وقف به مناطق مختلف استان اعزام می شوند.
وی با بیان اینكه در دهه وقف 14 پروژه افتتاح و كلنگ زنی می شود گفت: بهره برداری از گنبد امامزاده شاهرخت، افتتاح 2 زائرسرا در طبس و كلنگ زنی مجتمع تجاری در سرایان جزو این پروژه ها است.
3215*3028

سرخط اخبار استان‌ها