۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83095301
T T
۰ نفر
راندمان آبیاری با استفاده از سامانه های نوین افزایش می یابد

بیرجند - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی گفت: راندمان آبیاری محصولات كشاورزی در روش های سنتی 20 تا 30 درصد بیشتر نیست اما با استفاده از سامانه های نوین این رقم را می توان تا 80 در صد افزایش داد.

به گزارش ایرنا محمود حجتی روز یكشنبه در حاشیه آیین افتتاح طرح تسطیح، تجهیز و نوسازی در سطح 800 هكتار از اراضی شهرستان طبس در جمع خبرنگاران افزود: مرحله بعد بحث افزایش بهره‌وری آب است، وقتی آب وارد مرزعه شد باید بدانیم كه به چه شكلی در اختیار گیاه قرار دهیم كه بیشترین بازده را داشته باشد.
وی اظهار داشت: توصیه می شود بخش عمده موضوع افزایش بهره‌وری آب را باید امروز در مناطق خشك و كویری به گلخانه ها اختصاص دهیم، یعنی حالا كه آب را به مزرعه آوردیم به گلخانه ببریم تا با حداقل آب بیشترین محصول را داشته باشیم، ‌و هم بذر مناسب داشته باشیم كه بازدهی بالایی داشته باشیم.
وزیر جهاد كشاورزی گفت: بذری كه با محیط و تنش های محیط سازگار نباشد، بازدهی كمتر دارد و بذری كه اصلاح شده باشد و مقاوم و سازگار با محیط باشد وقتی در دل خاك بگذاریم این بذر محصول بیشتری می دهد و تجربه علمی ثابت كرده است كه بذر 25 تا 30 درصد در افزایش محصول می تواند تاثیرگذار باشد.
وی افزود: مسائل دیگری هم در ارتباط با مبارزه با آفات و بیماریها هست كه همه این ها می تواند در افزایش بهره وری از آب موثر باشد.
حجتی گفت: همراهی كشاورزان و تولید كنندگان در اجرای طرح های كشاورزی باعث می شود ما بتوانیم افزایش بهره وری فوق العاده ای در مصرف آب به عنوان حیاتی ترین امكان داشته باشیم و از آن به بهترین نحو استفاده كنیم.
وی ادامه داد: وقتی اراضی یكپارچه، تجهیز و نوسازی و تسطیح می‌شود، هم مكانیزاسیون می تواند در اجرای آن عمل كند و هم مصرف آب كاهش می یابد و در واقع در چارچوب الگوی كشتی كه ارائه می شود كشاورزان می توانند كار كنند.
وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اجرایی شدن طرح استفاده از نژادهای پربازده در دام سبك شهرستان طبس گفت: در منطقه طبس، چیزی كه نوید بخش بود، در خصوص دام سبك، متوسط شیر به صورت روزانه 2 دهم لیتر بوده اما اكنون با اجرا شدن این طرح به متوسط روزانه به 2 لیتر رسیده، یعنی بازده تولید شیر 10 برابر شده است.
وی یادآور شد: طرح استفاده از نژادهای پربازده در دام سبك ادامه پیدا كند هم در ارتباط با دو قلوزایی و چند قلو زایی و هم در ارتباط با تولید شیر كه بتوانیم متوسط 2 لیتر را به سمت سه تا پنج لیتر افزایش دهیم.
حجتی با اشاره به مستعد بودن خراسان جنوبی در پرورش شتر بیان كرد: به لطف خدا مردم منطقه در این مورد پیشتاز بوده و ظرفیت ها زیادی در استان و شهرستان در پرورش شتر داریم، به خصوص شتر شیری كه در كشور به این موضوع كمتر پرداخته شده است.
وی گفت: نژادهای شتر های بومی در داخل كشور 2 تا سه لیتر بیشتر شیر نمی‌دهند اما نژادهایی در گوشه و كنار دنیا هستند كه وارد كشور كردیم كه 13 تا 15 لیتر شیر در روز می دهند.
وزیر جهاد كشاورزی افزود: با توجه به ظرفیتی كه در عرصه های طبیعی خراسان جنوبی بویژه طبس وجود دارد، پرورش شتر اشتغال زایی و درآمد خوبی برای این استان خواهد داشت و با موجود بودن ظرفیت اجرایی آن می تواند محصولات خوبی را ارائه دهد.
وی در پاسخ به این سوال كه تدبیر دولت برای خشكسالی چیست، بیان كرد: برای خشكسالی ما نمی توانیم تدبیر كنیم، خشكسالی مال اقلیم و طبیعت است و به لطف و عنایت پروردگار بر می گردد.
حجتی افزود: آن ‌چیزی كه به ما مربوط می شود بخش كشاورزی آن است كه سعی و تلاش كنیم آسیب كمتری به طبیعت برسانیم و تدبیری كه می‌شود این است كه اگر بناست از طبیعت استفاده كنیم باید همراه و همگام و سازگار با طبیعت بهره برداری كنیم.
حجتی ادامه داد: از طرفی بارشی را كه خداوند در اختیار ما قرار داده این آب را بتوانیم حفظ كنیم و نگذاریم به صورت سیلاب وارد كویر و شوره زار شود بلكه این آب را با عملیات آبخیزداری می‌توان مدیریت كرد.
وی بیان كرد: طرح عملیات آبخیزداری طرح خوبی است كه در منطقه بشرویه و نخاب خراسان جنوبی مورد بازدید قرار گرفت، امیدواریم این طرح را با كمك مردم هر چه بیشتر انجام دهیم.
وی گفت: با اجرای این طرح خواهیم توانست حداكثر آب و نزولات بارانی را تثبیت و تغذیه كنیم و سفره های آب زیر زمینی را در بالا دست ها كنترل كنیم؛ در تغذیه سفره های زیر زمینی كه هم قنوات و هم چاه های پایین دست بتوانند به مرور زمان از این آب استفاده كنند كه این مرحله دوم است.
وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: مرحله سوم این كه آبی كه به عنوان چشمه قنات و چاه در اختیار ما قرار گرفته بتوانیم به خوبی و درستی و با استفاده از تكنولوژی روز آب را به مزارع منتقل كنیم تا راندمان آبیاری ما را بالا ببرد.
وزیر جهاد كشاورزی در سومین روز سفر به خراسان جنوبی با حضور در شهرستان طبس بعد از افتتاح این طرح، از كارخانه تولید عرقیات گیاهی شركت اكسیر و كارخانه سبزی خشك كنی پودینه و باغ گلشن در این شهرستان نیز بازدید كرد.
وزیر جهاد كشاورزی جمعه گذشته ( 18 آبان) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش كشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بیرجند، مجتمع كشت و صنعت سربیشه، مزرعه خارشتر شركت پیوند خاوران و تروند زعفران قاینات، شركت سهامی زراعی خضری، قنات بلده فردوس و پروژه آبخیزداری بشرویه در 2 روز گذشته بازدید كرد.
افتتاح آبیاری زیرسطحی 72 هكتاری اسماعیل آباد نهبندان ، پروژه آبیاری تحت فشار شركت سهامی زراعی اسلام آباد قاینات و آغاز عملیات اجرایی مجتمع گلخانه ای سرایان از دیگر برنامه های سفر حجتی به خراسان جنوبی بود.
خراسان جنوبی 149 هزار و 130 هكتار اراضی زراعی و باغی زیر كشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و كویری می توان به زرشك، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره كرد.
7217* 6054

سرخط اخبار استان‌ها