۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 83095312
T T
۰ نفر

محصولی راهبردی در چنته دلالان

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 83095312
محصولی راهبردی در چنته دلالان

بیرجند - ایرنا - این روزها با آغاز فصل برداشت زرشك و گرمی بازار خرید و فروش آن به صورت خشك و تر، دلالان طوری قیمت را به نفعشان بلوكه می كنند كه كشاورز چاره ای جز فروش محصول به ثمن بخس ( قیمت اندك) ندارد.

گزارش ایرنا، محصول استراتژیك و با ارزش زرشك هر سال با آغاز فصل پاییز فقط در جغرافیای خراسان جنوبی با دست اندازی دلالان بی ارزش می شود به طوری كه كمتر از یك پنجم قیمت واقعی به فروش می رسد.
دلالان بومی و غیربومی كه پشت پرده حساب های بانكی آنها، سودجویانی هستند كه جز بستن بار و تصاحب یك سال زحمت كشاورز به چیزی نمی اندیشند.
زرشك میوه ای ضد سرطان و با آنتی اكسیدان بالا، متقاضیان زیادی را از سراسر جهان به خود جلب كرده است و با اینكه خراسان جنوبی 98 درصد زرشك بی دانه دنیا را تولید و 98 درصد سطح زیر كشت در ایران را دارد اما هنوز صنایع فرآوری این محصول در استان به طور كامل فعال نیست.
زرشك تر به روش های خاصی خشك می شود كه بهترین آنها روش تالاری است اما با توجه به اینكه كشاورزان خراسان جنوبی از درآمد كمی برخوردارند جز مواردی معدود بقیه به خاطر نداشتن توانایی ساخت تالار، زرشك را به روش خرمنی خشك می كنند.
روش خرمنی از خطر پذیری بالایی به خاطر بارش های پاییزی برخوردار است به طوری كه زحمت یكساله كشاورز با باران های سیلاب گونه به هدر می رود و به این خاطر است كه كشاورز راهی جز تن دادن به چك های 6 تا یكساله دلال، آن هم با قیمت بسیار پایین ندارد.
در حالی كه زرشك خشك در بازار های داخلی خراسان جنوبی با قیمت 35 هزار تومان به فروش می رسد اما به وضوح می توان دید كه زرشك تر با قیمت چهار هزار تومان و شاید هم كمتر از كشاورز با چك های مدت دار خریداری می شود كه بسیاری از آنها هم قابل وصول نیست.
یكی از زرشك كاران خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به نداشتن قدرت ساخت یا اجاره تالار زرشك برای فرآوری و خشك كردن آن، راهی جز فروش محصولاتم نداشتم چون مطمئن بودم با دست دست كردن، زحمت یكساله ام را سرما یا بارش های پاییزی از بین می برد.
محتشم اقتدایی با بیان اینكه محصول نقدم را مجبور شدم هفت ماهه بفروشم، اظهار داشت: با آغاز فصل برداشت دلالان زیادی برای خرید زرشك می آیند اما پولی برای زرشكی كه تحویل می گیرند نمی دهند و می گویند هر كه نقد می خرد به آن بفروش.
ریحانی یكی دیگر از كشاورزان هم گفت: اگر كسی پیدا كردی كه زرشك را نقدی بخرد سلام ما را هم به آن برسان.
وی ادامه داد: اوایل فصل برداشت كشاورزانی كه زرشك پیش رس دارند تا حدودی می توانند محصولشان را نقد بفروشند اما مدتی كه می گذرد بهانه های شاه عباسی دلالان را خودمان هم می پذیریم، شایدم مجبور به پذیرش هستیم.
یكی دیگر از كشاورزان هم به فروش باغ زرشك خود اشاره كرد و گفت: سالها با آغاز فصل برداشت، دغدغه های فروش محصول خواب را از چشمم می برد اما مرگ یكبار شیون هم یكبار، عطای زرشك را به لقایش بخشیدم.
رضا عباس نژاد اظهار داشت: كشاورزی با وضعیت كنونی نوعی دیوانگی است زیرا سالی را برای دلال زحمت می كشی و چیزی نمی ماند.

** اخذ مجوز و تسهیلات درگاه بهداشتی زرشك تسهیل می شود
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: هیچگونه مشكلی برای اخذ مجوز و دریافت تسهیلات كشاورزان برای ساخت درگاه بهداشتی زرشك(تالار) وجود ندارد و پیگیری های لازم برای تسهیل استعلامات اخذ مجوز صورت می گیرد.
عبدالرضا رضایی افزود: كشاورزان برای اخذ مجوز باید به جهاد كشاورزی شهرستان ها مراجعه كنند تا روند استعلامات در كمترین زمان صورت گیرد و با ساخت درگاه های بهداشتی، دست دلالان از محصول زرشك كوتاه شود.
وی ادامه داد: كشاورزان باید تعاونی های روستایی را فعال كنند و در این زمینه سازمان جهاد كشاورزی، برای پرداخت تسهیلات در گردش تعاونی ها هم مشكلی ندارد.
رضایی در پاسخ به این سئوال كه چرا زرشك جزو خرید تضمینی قرار نمی گیرد افزود: در سال های گذشته محصولات استراتژیك و مورد نیاز سبد خانوار همچون گندم جزو طرح خرید تضمینی قرار گرفته است اما در مورد زرشك هنوز خرید توافقی انجام می شود اما پیگیری های استانی چندین بار صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: كشاورزان در قالب تعاونی ها بیمه محصولات باغی را فرهنگ سازی كنند تا در صورت بروز سرما و بارش های فصلی به طور وسیع متضرر نشوند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینكه سال گذشته 100 میلیارد تومان تسهیلات كم بهره به كشاورزان خسارت دیده استان پرداخت شده است افزود: كشاورزان با برنامه ریزی به موقع باید جلوی خسارت های غیر قابل پیش بینی را بگیرند.
وی تنها راه جلوگیری از سوء استفاده سودجویان را قوت بخشیدن به تعاونی ها ذكر كرد و گفت: تحقق این مهم جز با خواست كشاورزان محقق نمی شود.
به گزارش ایرنا سال گذشته 19 هزار تن محصول زرشك از خراسان جنوبی روانه بازار شد اما با توجه به شرایط اقلیمی، تگرگ و سرما پیش بینی ها خبر از جمع آوری 15 هزار تن زرشك در استان می دهد.
98 درصد سطح زیركشت زرشك ایران در استان خراسان جنوبی است.
گزارش: محمدرسول ابراهیمی
3215 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها