۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83096648
T T
۰ نفر
خلاءهاي قانوني موجب ساخت و سازهاي ناايمن مي شود

بيرجند- ايرنا- رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان جنوبي گفت: عده اي در حاشيه شهرها و شهرك هاي اقماري با استفاده از خلاء هاي قانوني روزهاي تعطيل يا شبانه ساختمان هايي با كيفيت پايين احداث مي كنند.

به گزارش ايرنا حسين عباسي روز دوشنبه در ديدار اعضاي جديد هيات مديره نظام مهندسي ساختمان خراسان جنوبي با نماينده ولي فقيه در استان اظهار داشت: اغلب اين ساخت و سازها از روي ناآگاهي است.
وي ادامه داد: تاخير اجراي قانون نظام مهندسي و وجود اين واحدهاي مسكوني موجب مي شود كه با يك زلزله 6.5 ريشتري مثل بم يا زلزله زيركوه عده زيادي جان خود را از دست بدهند.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان جنوبي با اشاره به بازديد از برخي واحدهاي غير مقاوم حاشيه شهرها عنوان كرد: در بسياري از اين منازل ديده شده كه هزينه هاي هنگفتي صرف تزئينات مثل گچبري يا كابينت شده اما اصول اوليه استحكام بنا را رعايت نكرده اند.
وي با تاكيد بر اينكه تخريب ساختمان هاي مذكور تبعات اجتماعي دارد ادامه داد: مالكان اين منازل اغلب معتقد هستند كه اگر مرگ بخواهد به سراغشان بيايد در منزل با استحكام هم آنها را فرامي گيرد.
عباسي گفت: تغيير اين ديدگاه ها از توان و تخصص جامعه مهندسي خارج است لذا انتظار مي رود جامعه روحانيت و ائمه جمعه در آگاهي رساندن به مردم همكاري كنند.
وي با اشاره به تصويب قانون نظام مهندسي ساختمان در سال 74 اظهار داشت: برخي استان ها از همان اوايل قانون را اجرايي كردند، اما در خراسان جنوبي قانون ياد شده از 15 سال قبل به اجرا گذاشته شده است.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان جنوبي با بيان اينكه طبق مكتب مهندسي ساختمان، حفظ جان آدمي حرمت دارد افزود: اين امر اهميت كار و تلاش مهندسان را تشديد مي كند.
وي يادآور شد: نقش نظام مهندسي در كيفيت ساختمان از بين وظايف ساير ارگان ها پررنگ تر بوده، لذا استفاده از كارگران با مهارت و رعايت اصول مهندسي بر اساس هفت رشته در اين مسير مهم است.
عباسي ساخت و ساز بر اساس اصول اسلامي و فرهنگي را يكي از مباحث مهم در بحث نظام مهندسي برشمرد و گفت: ساخت و سازهاي كشور در راستاي معماري اسلامي عقب است.
وي با اشاره به تنش هايي كه در زمان افزايش ضريب ايمني ساختمان از سوي مالكان ايجاد مي شود ادامه داد: اين افزايش ضريب ايمني معمولا هزينه ها را بالا مي برد البته با توجه به فرهنگ مردم استان تنش هاي موجود زياد سخت نيست اما بالقوه است.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان جنوبي با بيان اينكه برخي از افراد براي ايمني و حفظ جان ارزش زيادي قائل هستند اظهار داشت: اين افراد از ابتداي كار در طراحي، اجرا و بهره برداري با نظام مهندسي همگام هستند و در نهايت يك ساختمان ايمن را تحويل مي گيرند.
وي افزود: اما برخي افراد سودجو به دنبال زيرپا گذاشتن قانون هستند كه برخوردهاي قانوني با آنها از طريق مراجع مختلف انجام مي شود، در اين زمينه پيشرفت خوبي در استان داشتيم اما هنوز راه طولاني در پيش است.
ششمين دوره انتخابات سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان جنوبي 12 مهرماه برگزار و اعضاي جديد آن مشخص شدند. هم اكنون 2هزار و 700 نفر در هفت رشته مهندسي ساختمان، عضويت اين سازمان را به عهده دارند كه از اين تعداد يك هزار نفر داراي پروانه و يك هزار و 700 نفر نيز فاقد پروانه هستند.
9893 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها