۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵
کد خبر: 83096809
T T
۰ نفر
يكصدمين سالگرد تربيت معلم در خراسان جنوبي برگزار مي شود

بيرجند - ايرنا - رئيس دانشگاه فرهنگيان خراسان جنوبي گفت: مراسم نكوداشت يكصدمين سال تاسيس تربيت معلم خراسان جنوبي در آذر ماه امسال برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا ايرج مهدي زاده روز دوشنبه در نشست خبري هدف اصلي از برگزاري اين نكوداشت را شناخت سير تحولي تربيت معلم در خراسان جنوبي و تجليل از بزرگان تعليم و تربيت عنوان كرد.
وي اظهار داشت: چهار كميته مستندسازي، اجرايي، تبليغات و پشتيباني و توسعه براي برگزاري هرچه بهتر اين آيين در استان فعال شده است كه در بخش هاي تخصصي فعاليت مي كنند.
رئيس دانشگاه فرهنگيان خراسان جنوبي گفت: نكوداشت يكصدمين سالگرد تربيت معلم، فرصت مناسبي براي شناخت و بررسي آسيب هاي موجود است كه اميدواريم با مشاركت همه دستگاه ها بتوانيم آسيب هاي را رفع كنيم.
وي افزود: با توجه به سابقه خراسان جنوبي در آموزش و پرورش، گفتمان سازي تربيت معلم بايد در جامعه تدوين و ترويج شود.
مهدي زاده گفت: امروز دانشگاه هاي فرهنگيان نيروهايي در تراز انقلاب اسلامي تربيت مي كنند و حضور مقام معظم رهبري در دانشگاه فرهنگيان بيانگر نيازمندي تغيير ديدگاه جامعه نسبت به اين دانشگاه است.
وي با بيان اينكه از نظر فضاي فيزيكي و امكانات در وضعيت مناسب و در شان استاني با اين قدمت آموزشي قرار نداريم افزود: در حال حاضر تربيت معلم در فضايي فرسوده صورت مي گيرد كه به حتم نيازمند بازنگري است.
رئيس دانشگاه فرهنگيان خراسان جنوبي تاكيد كرد: تربيت معلم مقوله اي ملي است و دانشگاه به تنهايي نمي تواند بر مشكلات فايق آيد بلكه نيازمند حضور خيران و دستگاه هاي ذيربط است.
وي با بيان اينكه دانشجويان دانشگاه فرهنگيان از سطح علمي بسيار خوبي برخوردارند گفت: حضور رتبه هاي يك تا سه رقمي كنكور در اين دانشگاه وظيفه را بر گردن مسئولان سنگين مي كند زيرا بايد امكانات موردنياز و استاندارد براي اين دانشجويان فراهم شود.
وي با اعلام اينكه دانشگاه بيرجند از وضعيت خوبي از حيث محتوايي برخوردار است افزود: از نظر نيروي انساني با كمبود شديد مواجه هستيم در حالي كه اگر تدبيري نشود به زودي با فرسودگي نيروي انساني در اين دانشگاه مواجه خواهيم بود.
مهدي زاده تصريح كرد: كمبود فضاي آموزشي استاندارد از مهمترين مشكلات پيش رو است كه در اين باره 20 هكتار زمين درخواست شد و تاكنون سه هكتار به دانشگاه واگذار شده است اما با توجه به طرح ملي 100 هكتار فضاي آموزشي در اختيار دانشگاه، مي طلبد اين انديشه مثبت در استان به صورت ملي پيگيري شود.
وي با درخواست از خيران براي حضور در بخش زيرساختي دانشگاه فرهنگيان اظهار داشت: تاسيس و بازسازي فضاهاي آموزشي براي تربيت معلم بايد بين خيران فرهنگسازي شود كه رسانه هاي نقش تعيين كننده اي در اين زمينه دارند.
مهدي زاده با بيان اينكه تاكنون مجوز چهار هزار و 500 متر فضاي خوابگاهي و آموزشي براي استان اخذ شده است گفت: اميدواريم با همكاري سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس، اين طرح در آينده نه چندان دور در دستور كار قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: اگر خيران امروز احساس كمبود فضاي آموزشي در كشور را دارند بايد كمبود فضاي معلم ساز هم به عنوان دغدغه معرفي شود زيرا معلم مهمترين عنصر در سند تحول بنيادين است.
وي از سابقه 115 ساله آموزش و پرورش در خراسان جنوبي سخن گفت و افزود: امروز مانند گذشته كه در امر آموزش و پرورش پيشگام بوديم بايد در سطح ملي حرفي براي گفتن داشته باشيم كه جز مشاركت همگاني امكان پذير نيست.
به گزارش ايرنا مدرسه شوكتيه بيرجند 115 سال قبل پس از دارالفنون تهران و رشديه تبريز تاسيس شد و سابقه تربيت معلم اين استان به همان زمان بر مي گردد اما به صورت آكادميك از 54 سال قبل در شهرستان هاي فردوس، قاين، خوسف، طبس و بيرجند مراكز آموزش تربيت معلم وجود داشته است.
اكنون يكهزار و 22 دانشجو پيوسته و ناپيوسته در پرديس دانشگاه فرهنگيان استان خراسان جنوبي تحصيل مي كنند.
3215*3028

سرخط اخبار استان‌ها