۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 83096963
T T
۰ نفر
نماینده مجلس: تاكید دولت انتخاب استاندار غیربومی است

بیرجند - ایرنا - نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب استاندار با دولت است و تاكید دولت به وزارت كشور این است كه استاندار بومی نباشد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی روز دوشنبه در نشست خبری در بیرجند افزود: این موضوع نه تنها برای استان ما بلكه برای همه استان های كشور است.
وی اظهار داشت: در خصوص بومی بودن با وزارت كشور صحبت كرده و گفتم كه مردم ما متقاضی استاندار بومی هستند و در جواب گفته شد ما در هیچ جای كشور استاندار بومی نداریم چون به دلایلی استاندار بومی مشكلات و حساسیت هایی مثل حساسیت های شهرستانی ایجاد می كند و به همین دلیل نظر وزارت كشور این است كه هیچ استانداری بومی نباشد.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی كه به پرسش خبرنگاری درباره گزینه های پیشنهادی برای استانداری خراسان جنوبی پاسخ می گفت، افزود: استاندار توسط وزیر كشور و همراهی دولت انتخاب می شود و دولت ها اگر بخواهند با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص هماهنگی انجام دهند 2 گزینه پیشنهاد كرده و می گویند یك گزینه را انتخاب كنید و نماینده مجلس هیچ وقت استاندار پیشنهاد نمی دهد.
وی تصریح كرد: استقلال قوا طبق قانون اساسی اجازه دخالت یك قوه در حدود اختیارات دیگر قوه را نمی دهد و به همین دلیل در خصوص استاندار كنونی نیز چند گزینه از طرف وزارت كشور به مجمع نمایندگان استان پیشنهاد شد و در نهایت ما به گزینه آقای مروج الشریعه رسیدیم.
عبادی بیان كرد: انتصاب استاندار تنها در حیطه اختیارات دولت است و خود دولت هم باید پاسخگوی عملكرد او باشد.
وی گفت: معیار ما همواره این است كه استاندار توانمند، امین و قوی باشد و به دنبال بازی سیاسی نبوده و فقط نگاه برنامه ریزی داشته باشد.

** آب مهمترین مشكل استان است
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: مهم ترین مشكل خراسان جنوبی در حال حاضر آب است كه باید به شكل صحیح مصرف شود و متاسفانه در بحث مدیریت آب در استان مشكل داریم.
وی گفت: در حوزه آب پیگیری های زیادی مثل باروری ابرها انجام شد و از 2 سال قبل پیگیر باروری ابرها بودیم كه این كار در آن مقطع هم انجام شد و امروز تبدیل به یك مطالبه عمومی شده كه تا قبل از آن چنین مطالبه ای نبود.
عبادی بیان كرد: سال قبل هم پیگیری های زیادی در خصوص باروری ابرها انجام شد و كارشناسان هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هماهنگی وزارت نیرو ورود كرده و باروری ابرها انجام شد.
وی با اشاره به اینكه مردم به آب نیاز دارند گفت: صنایع و معادن و كشاورزی خراسان جنوبی هم نیازمند آب است و ما متقاضی انتقال آب از هر جای كشور به استان هستیم.
وی تصریح كرد: در دوره ای گفته شد آب از سد دوستی به خراسان جنوبی منتقل شود و با مشكلاتی كه برای آن سد ایجاد شد و ورودی آب به آنجا كاهش یافت، كارشناسان وزارت نیرو پیشنهاد انتقال آب از دریای عمان به استان را مطرح كردند.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه این بحث وجود دارد كه از آب شیرین كن ها برای بهره مندی از آب دریا استفاده شود و در نواحی شرق و مركز كشور كه دچار تنش آبی هستند، مشكل شان رفع شود.
وی بیان كرد: انتقال آب هزینه بسیاری دارد و از ابتدا دولت اعلام كرد كه بخش خصوصی باید وارد این عرصه شود تا استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، سمنان، یزد و خراسان جنوبی كه مشكل دارند با ورود بخش خصوصی مشكل آنها پیگیری و رفع شود.
حجت الاسلام عبادی گفت: تاكنون چندین بار به رئیس جمهوری گفته ایم و حضوری به ایشان وقتی به خراسان جنوبی آمدند گفتیم كه اگر از این استان خارج شده و برنامه و مصوبه ای برای آب این منطقه نداشته باشید یعنی هیچ كاری انجام نشده و در این خصوص از دولت گلایه داریم.
وی گفت: در خصوص آب های ژرف با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جلساتی داشتیم و در خراسان جنوبی مطالعات خوبی انجام و نتایج خوبی حاصل شد چون در این استان آب های ژرف خوب و انبوهی در اعماق زمین وجود دارد.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: روان آب ها بسیار مهم است و پنج برابر كمبود آب سفره های زیرزمینی به شكل روان آب خارج می شود كه بخشی از آن طبیعی است اما می توان با آبخیزداری و آبخوان داری بخش زیادی از این آب را جذب سفره های آب زیرزمینی كنیم.
وی افزود: 50 پروژه استانی آبخیزداری به واسطه اعتبار صندوق توسعه ملی در خراسان جنوبی اجرا می شود، همچنین اعتبار خوبی برای آبرسانی به روستاها به استان ما داده شده و این هم به دلیل اعتبار صندوق توسعه ملی است.

** راه آهن از سمت گناباد باید تكمیل شود
عبادی گفت: ایجاد راه آهن از سمت گناباد به بیرجند كلنگ زنی شده كه باید تكمیل شود و به راه آهن سراسری وصل شویم.
وی بیان كرد: در حوزه بیرجند به سمت زاهدان وزارت راه و شهرسازی به دنبال فاینانس است و معلوم نیست سرنوشت آن چه شود.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم روزی راه آهن خراسان جنوبی تكمیل شود تا بسیاری از مشكلات زیرساختی منطقه رفع شود.
وی تصریح كرد: روند دوبانده شدن محور بیرجند - قاین كه محور پرتلفاتی بود و در خراسان جنوبی هیچ محوری به اهمیت این محور نبود چون مسیر زیارتی بوده و از دیگر نقاط كشور هم از این مسیر استفاده می كنند در سه سال گذشته خوب بود چون 2 مرتبه وزیر وقت راه و شهرسازی را مورد استیضاح قرار دادیم.
عبادی گفت: برای این مسیر قرار شده سرمایه گذارانی در این حوزه سرمایه گذاری كرده و بانك هم به آنها 20 میلیارد تومان وام دهد و 120 میلیارد تومان تسهیلات بانك به آنها داده شود تا بخش باقی مانده این محور تكمیل شود.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: در درازمدت نخستین بار در بودجه سال جاری محور یادشده كه به عنوان مسیر دوبانده بود در بودجه كشوری به آزادراه تبدیل شد تا شبیه جاده تهران - قم شود.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص وجود بحث هایی برای انتقال بخشی از پایگاه هوایی خور به فرودگاه بیرجند و انجام نشدن كار دقیق كارشناسی در این موضوع گفت: در بحث انتقال برخی جنگنده ها به فرودگاه بیرجند كه دغدغه بعضی از افراد است در این خصوص موضوع را 2 سال پیش طی مكاتبه ای به شورای عالی امنیت ملی ابلاغ كردیم و دغدغه ها منتقل شد.
عبادی گفت: موضوع در شورای یادشده مورد بررسی قرار می گیرد و تصمیم گیرنده نهایی در این زمینه شورای عالی امنیت ملی است، بنده به عنوان نماینده مردم نظرات بخشی از كارشناسان را منتقل كرده ام.
وی افزود: هرچند مردم با دیدن یك جنگنده یا فانتوم نه تنها احساس ناامنی نكرده بلكه احساس امنیت می كنند، مردم با دیدن كسانی كه مشغول حفظ امنیت ما هستند احساس خوشحالی می كنند.
وی افزود: این موضوع به دلیل اینكه مورد بررسی شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته، شكل امنیتی دارد.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره برنامه نمایندگان برای حمایت از بخش خصوصی در زمینه پروازهای چارتری گفت: بخش خصوصی اگر در صنعت هوایی ورود كند طبق مقررات از آنها حمایت می كنیم اما مسئولیت مستقیم در این بخش با سازمان هواپیمایی كشوری است.
وی ادامه داد: تعداد پروازها از نوروز امسال كاهش یافته كه در این خصوص با وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان مربوط صحبت كرده ام.
حجت الاسلام عبادی گفت: پرواز مادر در بیرجند ایران ایر است كه بسیاری از هواپیماهای آن از رده خارج شده اند و بعضی مشكل قطعه دارند به همین دلیل آمار هواپیماهای این خط هوایی بسیار كم است.
وی تاكید كرد: باید با شركت های هواپیمایی دیگر پیگیر باشیم تا پروازهای خود را در بیرجند افزایش دهند و ایران ایر پرواز مادر ما نباشد.

** صنایع دستی شغل مكمل است
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره صنایع دستی گفت: بنده عضو فراكسیون صنایع دستی و فرش مجلس هستم و به این دلیل فراكسیون تشكیل شد كه با توجه به خشكسالی های استان و آسیب دیدگی كشاورزان، صنایع دستی می تواند به عنوان یك شغل مكمل باشد.
عبادی گفت: طرح حمایت از فرش و صنایع دستی را پیشنهاد دادیم كه در مجلس تصویب و دولت موظف به حمایت از آن شد و برای عرضه محصول دولت مكلف شد تا از بافت های تاریخی و گردشگری كمك گرفته تا بتوانند محصول صنایع دستی خود را به گردشگر و مردم عرضه كنند.
وی تصریح كرد: در شرایط كنونی كه در حال تحریم هستیم آنچه هیچ وقت تحریم نمی شود، گردشگری است و گردشگران از داخل یا خارج كشور باید زمینه حضور در استان را داشته باشند.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور گردشگر در خراسان جنوبی موجب صدور فرهنگ ما می شود و اگر درست مدیریت شود گردشگر خارجی كه به استان می آید از فرهنگ ما استفاده می كند، بعضی از گردشگران خارجی با دیدن فرهنگ ایرانی یا دیدن حرم مطهر امام رضا (ع) مسلمان شده اند.
وی افزود: اروپا فرهنگ غنی ما را ندارد اما اگر گردشگران خارجی جایی هنجارشكنی كرد كه مردم متدین ناراحت شوند باز هم گردشگر مقصر نیست بلكه مسئولان گردشگری كه گردشگر را توجیه نكردند مقصر هستند.
عبادی بیان كرد: گردشگر خارجی وقتی وارد كشور می شود قوانین كشور ما را از ما بیشتر رعایت می كند اما وقتی اطلاع رسانی درست نمی شود گردشگر ناهنجاری و اشكالاتی ایجاد می كند و مردم متدین معترض می شوند لذا اینجا مسئولی كه درست مدیریت نكرده، مقصر است.

** نمایندگی وزارت امور خارجه فعال شود
وی گفت: دفتر وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی را به عنوان یك زیرساخت برای رونق گردشگری، صادرات صنایع دستی و كشاورزی و غیره ایجاد كردیم و این دفتر مدتی فعال بود و سفرای كشورهای مختلف و گردشگران خارجی به استان آمدند اما امروز مسئولان استان به اهمیت این دفتر توجه ندارند.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: بنده در گذشته گفتم كه وزیر خارجه هم باید معاون اقتصادی داشته باشد و امروز خوشحالیم كه این معاونت در این وزارتخانه ایجاد شده است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع با این عنوان صحیح نیست چون اگر از شفافیت صحبت شود همه چیز باید شفاف باشد و فقط با شفافیت رای نماینده مشكلی رفع نمی شود.
حجت الاسلام عبادی گفت: افراد در بحث شفاف سازی باید ثروت های خود را شفاف كنند و در مجلس مصوبه ای با عنوان سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان و مقامات داشتیم و دولت را مكلف كردیم سامانه ای تشكیل داده تا همه مقامات هرچه حقوق می گیرند در این سامانه ثبت شود.
وی یادآور شد: وقتی یك مسئول ثروت هزار میلیاردی دارد باید از او تقاضا شود تا در خصوص نحوه حصول این ثروت توضیح دهد و رای نماینده برای یك تبصره كه مثبت یا منفی بوده زیاد مهم نیست.
عبادی گفت: در خصوص شفافیت رای نماینده مجلس اگر بقیه چیزها شفاف نشود به لحاظ كارشناسی درست نیست چون ابتدا باید حیطه اختیارات مجلس را شفاف برای مردم توضیح دهیم تا نماینده برای پیگیری كار اجرایی دستش زیر سنگ دولت نباشد.
وی افزود: شفافیت خوب است اما نباید روی رای نماینده متمركز شود چون كارشناسی نیست و باید مجموعه ای از كارها انجام شود تا شفافیت انجام شود.
7559*3028

سرخط اخبار استان‌ها