۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83107972
T T
۰ نفر

باك خودروها در بازارچه ماهیرود بازرسی می شود

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83107972
باك خودروها در بازارچه ماهیرود بازرسی می شود

بیرجند- ایرنا- مدیر شركت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی گفت: باك خودروهایی كه وارد بازارچه و منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود استان می شوند به دلیل افزایش قاچاق سوخت در ماه های اخیر، از سوم آذر ماه امسال مورد بازرسی قرار می گیرد.

قربانعلی مردانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قاچاق سوخت نفت و گاز به ویژه در ماه های اخیر بیداد می كرد به نحوی كه در نهبندان 60 درصد افزایش برداشت فرآورده نفتی داشتیم كه این رقم با اقدامات كنترلی و همكاری نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی به 20 درصد كاهش یافته است.
مدیر شركت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی یادآور شد: طبق قانون، شركت پخش فرآورده های نفتی مكلف است خودروهایی كه قصد خروج از مرز را دارند با كنترل باك، سوخت آنها را به قیمت تعادلی خریداری كند.
وی با تاكید بر اینكه بیشترین قاچاق در مرز ماهیرود انجام می شود تصریح كرد: بررسی ها نشان داد قاچاق از قسمتی انجام می گرفته كه توسط شركت پخش كنترل نشده است.
مردانی بیان كرد: این خلاء در قسمتی بود كه خودروها وارد بازارچه یا منطقه ویژه ماهیرود برای تخلیه بار می شدند اما قصد خروج از مرز را نداشتند.
مدیر شركت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی افزود: كامیون ها در این قسمت قبل از ورود به مرز كنترل می شد و می دیدیم كه باك پر است، ولی وقتی بارهای خود را تحویل می دادند، زمان برگشت مشاهده می شد باك خودروها فقط به میزانی كه بتوانند خود را به جایگاه سوخت منطقه دُرح برساند سوخت دارد.
وی با بیان اینكه بررسی ها نشان داد سوخت در این نقطه ها تخلیه می شده است گفت: پس از مستند سازی این موضوع، توانستیم مصوبه كارگروه فرعی قاچاق سوخت را اخذ كنیم اما اجرای آن را بنا به دلایلی از جمله شرایط خاص كامیون داران در مهرماه تا آذر به تاخیر انداختیم.
مردانی تاكید كرد: طبق مصوبه یاد شده از سوم آذرماه امسال تمامی خودروهایی كه وارد بازارچه ماهیرود می شوند باید كنترل باك شده و اگر پس از تبادل كالا ، سوختی كمتر از زمان بازرسی داشته باشند ما بعد التفاوت آن به نرخ شناور مرزی از رانندگان اخذ شود.
وی ابراز امیدواری كرد؛ اجرایی شدن این مصوبه ضمن كاهش آمار قاچاق سوخت به اقتصاد كشور نیز كمك كند.
بازارچه ماهیرود در فاصله 240 كیلومتری شهر بیرجند و در فاصله 140 كیلومتری شهر سربیشه قرار دارد، این بازارچه با شهر فراه مركز استانی به همین نام در افغانستان 150 كیلومتر فاصله دارد.
خراسان جنوبی دارای چهار بارازچه مرزی است كه اكنون فقط بازارچه ماهیرود آن فعال است.
9893 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها