۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۹
کد خبر: 83111391
T T
۰ نفر

نسخه پایانی برای دردهای 13 ساله فرزان

۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۹
کد خبر: 83111391
نسخه پایانی برای دردهای 13 ساله فرزان

بیرجند- ایرنا- طرح فرزان بیرجند كه 13 سال است در بن بستی قرار گرفته در نشست شورای شهر بیرجند آخرین تلاش های شهرداری برای جلب نظر دستگاه های خدمات رسان به توافق هایی رسید كه امید می رود نسخه ای بر پایان دردهای این طرح كهنه شهری باشد.

به گزارش ایرنا شهردار بیرجند روز شنبه در ابن نشست علنی كه با دعوت از مسئولان دستگاه های خدمات رسان برای تعیین تكلیف مشكلات طرح فرزان برگزار شده بود گفت: طرح فرزان بیرجند برای بازگشایی خیابان 30 متری از سال 1383 به عنوان یكی از طرح های مهم و اثربخش در زمینه مسائل ترافیكی و اجتماعی كلنگ‌زنی شد.
محمد علی جاوید با بیان اینكه تملك املاك و احداث پل از موضوعات اساسی در راستای اجرای این طرح بود، اظهار داشت: طرح یاد شده در یك بازه زمانی متوقف و روند كندی را طی كرد كه نه‌ تنها پیشرفتی در آن حاصل نشد بلكه به یك معضل مضاعف برای ساكنان این نقطه از شهر تبدیل شد.
وی با اشاره به ورود شهرداری بیرجند برای انجام این طرح افزود: علیرغم توافق‌نامه بین شهرداری و شركت عمران و مسكن‌ سازان اما با استفاده از منابع داخلی برای بازگشایی معبر اصلی هفت ملك مسكونی و 9 ملك تجاری را در مسیر بازگشایی تملك كردیم كه هزینه آن هفت میلیارد تومان شد.
شهردار بیرجند گفت: یكی از مشكلات فعلی این طرح تا اتمام نهایی وجود تاسیسات آب ، برق، گاز و تلفن است كه دستگاه های خدمات رسان باید همكاری كرده و این تاسیسات را جابه جا كنند.
وی با تاكید بر اینكه شهرداری توانی برای پرداخت هزینه جابه جایی این تاسیسات ندارد افزود: در صورت همكاری قول می دهیم كه طرح را دهه فجر به بهره برداری برسانیم.
معاون مسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی نیز در این نشست با اشاره به وجود بافت ‌های فرسوده در هفت شهرستان استان و تشكیل ستاد بازآفرینی شهری در آنها گفت: حدود یك هزار و 320 پروژه با اعتبار 302 میلیارد تومان برای این نقاط تعریف شده است.
احمد ولی ‌پور مطلق اظهار داشت: هر كدام از دستگاه‌ های اجرایی موظفند حدود 30 درصد اعتبارات را در این محدوده‌ها هزینه كنند.
وی پیشنهاد داد؛ جلسه هم ‌اندیشی در خصوص پروژه‌ های ستاد بازآفرینی شهری تشكیل شود تا مدیران به وظایف خود آگاه باشند.
معاون مسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی با اشاره به تملك 127 قطعه زمین به مساحت 26 هزار متر مربع در طرح فرزان توسط راه و شهرسازی گفت: از این تعداد حدود 40 قطعه زمین تملك شده، به مساحت 9 هزار متربع در معبر اصلی قرار دارد.

** تبادل خدمات آخرین راهكار برای حل مشكل فرزان
در صورتی كه طبق قانون دستگاه های اجرایی موظف اند 30 درصد اعتبارات عمرانی را به احیا و عمران بافت های ناكارآمد و فرسوده استان تخصیص دهند و این موضوع نیز از سوی شهرداری و اعضای شورای شهر در این جلسه مورد تاكید بود اما معاون بهره‌ برداری و عضو هیات مدیره شركت برق خراسان‌ جنوبی یك مصوبه دیگر از هیئت وزیران را یادآور شد و گفت: طبق این مصوبه شهرداری ها برای اجرایی هر برنامه عمرانی باید هزینه جا به جایی تاسیسات را پرداخت كنند.
هادی منصوریان با این توجیه كه شركت توزیع نیروی برق استان از هزینه‌ های دولتی استفاده نمی‌ كند اظهار داشت: در استان درآمد این شركت از محل فروش انشعاب است كه این درآمد با رقمی حدود سالانه هفت میلیارد تومان صرف توسعه شبكه می شود.
وی افزود: با این اوصاف منابع مالی برای هزینه كردهای دیگر ندارد و اجرای اینگونه طرح ها از توان شركت برق خارج است.
معاون بهره برداری شركت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی برای حل مشكل جا به جایی شبكه فشار ضعیف برق و شبكه 20 در طرح فرزان 2 پیشنهاد ارایه داد و گفت: شهرداری هزینه جا به جایی را به شركت برق پرداخت كند تا این كار انجام شود یا شركت برق پیمانكار مورد تایید را به شهرداری معرفی كند.
وی افزود: شركت برق فقط می تواند نظارت و طراحی را بدون دریافت هزینه انجام دهد.
در این بین مدیر توزیع برق بیرجند نیز گفت: علاوه بر جا به جایی تاسیسات موجود چون معبر ایجاد شده خیابان اصلی خواهد بود نیاز به شبكه جدید برق برای روشنایی دارد.
محمد رضا عیدی با بیان اینكه 13 پایه چراغ در مسیر تاكنون جا به جا شده است اظهار داشت: شبكه ای كه در تقاطع پل واقع شده یكی از مشكلات موجود است كه نمی توانیم آن را به صورت هوایی اجرا كنیم چون عرض پل زیاد است.
وی با بیان اینكه شبكه مورد نظر باید حدود 130 متر به صورت زمینی اجرا شود گفت: پیشنهاد می شود به لحاظ همكاری با شهرداری شبكه زمینی را اجرا شركت برق اجرا كرده و شهرداری هم در بحث حفاری همكاری داشته باشد.
شركت های آب و فاضلاب، مخابرات و گاز نیز همكاری خود را در خصوص جا به جایی تاسیسات موجود اعلام كردند كه با تعامل در بقیه بخش ها انجام شود.

**نگاه بولدوزری در طرح فرزان!
معاون فنی و امور عمرانی فرماندار بیرجند نیز در این نشست با بیان اینكه طرح فرزان یكی از پروژه‌های مهم و بزرگ شهر بیرجند است گفت: این طرح در گذشته با نگاه بولدوزری طراحی شده لذا در مسیر اجرا به مشكل برخورده است.
مهدی رونقی با تاكید بر اینكه طرح فرزان مخصوص شهرداری نیست اظهار داشت: این پروژه بدون تعامل و همكاری سایر دستگاه‌ ها انجام شدنی نخواهد بود.
وی با اعلام اینكه فرمانداری بیرجند در حوزه اعتباری به این پروژه كمك می ‌كند و مشكل خاصی در این خصوص وجود ندارد، بیان كرد: دستگاه‌ های اجرایی به سهم خود باید برای پایان رساندن این پروژه تلاش كنند.
رونقی توصیه كرد؛ فعالیت های كمیته زیرساخت از حالت اداری و بروكراسی خارج شده تا با توجه به نزدیك شدن دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب طرح فرزان به عنوان یك طرح مهم در این ایام مبارك به بهره برداری برسد.
به گزارش ایرنا، خیابان 30 متری طرح فرزان بیرجند پس از تملك 2 هزار متر مربع ملك مسكونی و تجاری، سه شنبه گذشته با حضور شهردار بیرجند، اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران استانی و شهری بازگشایی شد.
9893 *6054

سرخط اخبار استان‌ها