۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲
کد خبر: 83115663
T T
۰ نفر
كانون هاي فرسايشي خراسان جنوبي در حال پيشروي است

بيرجند - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي گفت: كانون هاي فرسايشي استان در حال پيشروي است به طوري كه تاكنون 80 درصد از تنوع ژنتيكي گونه هاي برجسته حيات وحش را از دست داده ايم.

به گزارش ايرنا حسن اكبري روز چهارشنبه در نشست هم انديشي و تدوين برنامه عملياتي ظرفيت سازي، مشاركت و آگاهي رساني بهره برداري و احياي تالاب كجي نمكزار افزود: برخورد نادرست با طبيعت به نوعي انتقام طبيعت را در بر داشته و اين استان هم مستثنا نيست.
وي گفت: حوزه آبي دشت سهل آباد و تالاب كجي نمكزار با توجه به استفاده نادرست به شدت تحت تاثير قرار گرفته به طوري كه جداي بر كمبود سفره آب زيرزميني در آينده نه چندان دور با اين طرز بهره برداري به كانون گرد و غبار و تهديدي براي منطقه تبديل خواهد شد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان خراسان جنوبي تصريح كرد: امروز تنها اطراقگاه پرندگان مهاجر و بومي در حوزه مركز به شرق كشور در حال نابود شدن است كه اگر مشاركت عمومي در حفظ اين نعمت خداوندي صورت نگيرد با مشكل مواجه خواهيم شد.
وي گفت: گرد و غبار حاصل از تالاب موجب مهاجرت مردم عشاير و روستانشينان اطراف كجي مي شود و با خالي شدن روستاها امنيت به خطر خواهد افتاد.
اكبري ادامه داد: افزايش آگاهي عمومي و حساس سازي ساكنان هر اقليم و بوم به گونه اي كه مردم نقش تصميم سازي را در سياست گذاري هاي حفظ اينگونه اكوسيستم ها داشته باشند، ضروري است.
وي اظهار داشت: اين آمادگي هرچه خودجوش تر باشد اميد بيشتري براي پايداري وضعيت تالاب وجود خواهد داشت.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي گفت: در همين ارتباط سازمان حفاظت محيط زيست در نظر دارد به منظور بهره برداري خردمندانه از تالاب؛ برنامه عملياتي ظرفيت سازي، مشاركت و آگاهي رساني (cepa) را با هدف مشاركت ذينفعان در حفاظت، مديريت، بهره برداري و احياي تالاب كجي نهبندان از محل اعتبارات ملي اجرا كند.
تالاب كجي نمكزار داراي 22 هزار هكتار وسعت است كه در 75 كيلومتري شهر نهبندان در خراسان جنوبي قرار دارد.
3215*3028

سرخط اخبار استان‌ها