۷ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۵
کد خبر: 83116273
T T
۰ نفر

29 رشته قنات درميان مرمت شد

۷ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۵
کد خبر: 83116273
29 رشته قنات درميان مرمت شد

بيرجند - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي درميان گفت: از ابتداي امسال تاكنون 29 رشته قنات به طول چهار هزار و 975 متر و با اعتبار 872 ميليون تومان در اين شهرستان مرمت شد.

وحيد ضيائيان احمدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين قنوات از محل اعتبارات ابلاغي سال مالي 97-96 مرمت شد كه در مجموع حجم آبدهي آن 60 ليتر بر ثانيه افزايش يافته است.
وي بيان كرد: مرمت قنوات در راستاي حفظ و افزايش آبدهي و ايمن سازي پي قنوات در برابر حوادث غير مترقبه از جمله سيل و زلزله انجام مي شود و از محل اعتبارات سال مالي جاري نيز مرمت 34 رشته قنات در دستور كار قرار دارد.
مدير جهاد كشاورزي درميان گفت: 667 رشته قنات در اين شهرستان وجود دارد كه دبي آب تمامي اين قنوات تحت تاثير خشكسالي به شدت كاهش يافته و تعداد زيادي از قنوات بر اثر خشكسالي خشك شده است.
وي افزود: همچنين تعداد زيادي از قنوات در مسير آبراهه ها و رودخانه هاي فصلي تحت تاثير سيل بين 30 تا 100 درصد دچار خسارت شده اند كه احيا و مرمت آن نياز به حجم اعتبار بسيار بالايي دارد و مقدار آن از كل اعتبار عمراني شهرستان نيز فراتر مي رود.
ضيائيان احمدي اظهار داشت: با توجه به درخواست هاي مكرر از سوي مالكين، مرمت قنوات با توجه به درصد تخريب و حجم اعتبارات سالانه انجام مي شود، با توجه به اينكه قنات ها بخش زيادي از نياز آبي بخش كشاورزي را تامين مي كنند، نياز است اعتبارات مورد نياز براي احيا و مرمت آنها افزايش يابد.
ضيائيان احمدي اظهار داشت: با توجه به كمبود اعتبارات بازسازي و مرمت قنوات به عنوان منابع پايدار آب، روند مرمت قنوات با خودياري و مشاركت خيران و كشاورزان زودتر به نتيجه مي رسد.
شهر اسديه مركز شهرستان مرزي درميان در 105 كيلومتري شرق بيرجند قرار دارد.
7556*3028

سرخط اخبار استان‌ها