۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۳:۵۲
کد خبر: 83120517
T T
۰ نفر

400 تله زنده‌گيري هوبره در زيركوه جمع آوري شد

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۳:۵۲
کد خبر: 83120517
400 تله زنده‌گيري هوبره در زيركوه جمع آوري شد

بيرجند - ايرنا - مدير حفاظت محيط زيست زيركوه گفت: 400 تله زنده گيري هوبره از زيستگاه‌هاي هوبره اين شهرستان در يك عمليات مشترك با همكاري يگان منابع طبيعي، جمع آوري شد.

مرتضي تقي زاده روز يكشنبه در حاشيه اجراي طرح جمع آوري تله زنده گيري هوبره از زيستگاه هاي هوبره به خبرنگاران افزود: از ابتداي امسال تاكنون در مراحل مختلف با همكاري محيط زيست، يگان مرزباني، منابع طبيعي، جوامع محلي و همياران افتخاري محيط زيست، 600 تله زنده گيري هوبره در دشت هاي شهرستان جمع آوري شده است.
وي ادامه داد: اين تله ها در منطقه شكار ممنوع مصوب مرزي، منطقه شكار ممنوع دق پترگان، مراتع سيرخون، كوير همت آباد و چشمه بيد و مزارع اطراف چاه شط و چاه پاياب جمع آوري شد.
تقي زاده بيان كرد: تله هاي زنده گيري هوبره توسط افراد محلي با اغفال از سوي سودجويان هوبره با استفاده از سرشاخه هاي درختان و پارچه هاي مختلف در زيستگاه هاي اين پرنده جاگذاري مي شود.
وي با بيان ينكه پرنده هوبره از اواخر شهريورماه به مناطق مرزي اين شهرستان مهاجرت مي كند، اضافه كرد: قاچاقچيان هوبره با تزريق پول به سرشاخه هاي اصلي خود در شهرستان از آنان مي خواهند كه هوبره را از افراد محلي خريداري كنند.
مدير حفاظت محيط زيست زيركوه عنوان كرد: هوبره از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض كشور است و افرادي كه نسبت شكار و زنده گيري پرنده بالغ، جوجه، تخم هوبره و همچنين تخريب لانه آن اقدام كنند، 200 ميليون ريال جريمه مي شوند.
هوبره از تيره درناسانان و يكي از گونه هاي حمايت شده سازمان حفاظت محيط زيست است كه از لحاظ ظاهري تا حدودي به بوقلمون ماده شباهت دارد.
پرنده رو به انقراض هوبره در زيستگاه ‌هاي بياباني و مناطق خشك دشتي زاد و ولد مي كند و اين پرنده ارزشمند داراي گردن و دم خرمايي رنگ دراز و از حشرات، بي مهرگان، دانه و بذر گياهان تغذيه مي كند.
هوبره تمايل كمي به پرواز كردن دارد و اغلب راه مي رود و از اين رو شكارچيان غيرمجاز با ساخت ديواره و پرچين هايي كم ارتفاع از بوته ها و شاخ و برگ درختان در مسير حركت اين پرنده و ايجاد سد معبر در مسير آن اقدام به زنده گيري مي كنند.
7556*6054

سرخط اخبار استان‌ها