۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۴
کد خبر: 83142146
T T
۰ نفر

بيش از 60 درصد شبكه آب روستايي طبس فرسوده است

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۴
کد خبر: 83142146
بيش از 60 درصد شبكه آب روستايي طبس فرسوده است

بيرجند - ايرنا - مدير آب و فاضلاب روستايي شهرستان طبس گفت: بيش از 60 درصد لوله هاي شبكه انتقال و توزيع آب روستايي در اين شهرستان عمر بالاي 25 سال دارند كه باعث هدر رفت 38 درصد آب مي شود.

به گزارش ايرنا سيد مرتضي شجاعي پنجشنبه در نشست خبري افزود: حدود يكهزار و 300 كيلومتر شبكه توزيع و انتقال و انشعاب در شهرستان طبس وجود دارد كه در هشت ماه امسال هفت كيلومتر اصلاح و بازسازي خط صورت گرفته و بيش از يكهزار و 11 مورد اتفاق ثبت شده است.
وي با بيان اينكه بيشترين ميزان اتفاقات در بخش دستگردان است اظهار داشت: يكي از دلايل بالابودن اين اتفاقات فرسودگي شديد شبكه است.
مدير امور آبفار طبس گفت: در افق 1400 در صورتي كه با اين روند پيش رويم حدود 40 متر مكعب در بخش مركزي، 20 ليتر در ثانيه در بخش ديهوك و 27 ليتر در ثانيه در بخش دستگردان با كمبود آب مواجه خواهيم شد.
وي با تاكيد بر مديريت مصرف افزود: بايد به سمت اصلاح الگوي مصرف حركت كرد و براي نمونه تعويض و نصب سرشير و دوش جديد تا 25 درصد ميتواند كاهش مصرف را به دنبال داشته باشد.
شجاعي در خصوص تامين منابع آبي بيان كرد: تعداد 45 چشمه، قنات و چاه فعال در 131 روستا وجود دارد و 41 روستا نيز با تانكر آبرساني مي شود.
وي با بيان اينكه 12 هزار و 500 مشترك در طبس 10 درصد مشتركان كل استان را شامل مي شود گفت: ميزان بدهي قبوض حدود 900 ميليون تومان است كه عدم پرداخت آن باعث بروز مشكلاتي در ارائه خدمات شده است.
وي در خصوص اقدامات آبفار طبس گفت: پروژه مجتمع كوير، كوثر و يخاب داراي 90 درصد پيشرفت فيزيكي است و تاكنون بالغ بر 6 ميليارد تومان هزينه شده كه با تكميل آنها مشكل آبرساني مجتمع كوير و يخاب تا حدودي زيادي رفع مي شود.
مدير امور آب و فاضلاب روستايي شهرستان طبس ادامه داد: فاز بعدي مجتمع كوثر نيز در مرحله مناقصه و انتخاب پيمانكار است.
وي گفت: براي رفع مشكل به صورت كوتاه مدت و گذر از بحران تابستان 98 اجراي 9 كيلومتر خط انتقال از چاه دهشور به انتهاي مجتمع كوثر در دستور كار است كه با توجه به تامين لوله با همكاري بخشداري مركزي در خصوص حفر كانال، تا انتهاي امسال به بهره برداري مي رسد.
7217*3028

سرخط اخبار استان‌ها