مالكان تا 2 سال پس از پایان پروانه ساختمانی فرصت تمدید دارند

بیرجند - ایرنا - براساس تصمیم شورای اسلامی شهر بیرجند، مالكان شهر در ساخت‌ و ساز تا 2 سال بعد از پایان پروانه ساختمانی فرصت تمدید دارند در غیر این صورت مشمول جریمه می ‌شوند.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای شهر بیرجند در نشست علنی روز شنبه درخواست شهروندان در خصوص اخذ عوارض از محل تمدید پروانه ساختمانی كه مغایر قانون بوده را بررسی و به استناد قانون و رای دیوان عدالت اداری مصوب كردند كه مالكان تا 2 سال پس از پایان پروانه فرصت تمدید دارند و در این مدت مشمول جریمه نمی شود اما از آن تاریخ به بعد بر اساس نرخ مشخص باید عوارض پرداخت كنند.
رئیس كمیسیون حقوقی شورای شهر بیرجند در این نشست گفت: بر اساس تبصره 2 قانون ماده 29 عمران و نوسازی شهری، مالك زمین 2 سال پس از اتمام مهلت پروانه ساختمانی، فرصت تمدید دارد.
وی افزود: تاكنون شهرداری در این زمینه براساس مصوبه شورا عمل كرده و پس از اتمام مهلت پروانه برای تمدید آن عوارض اخذ می كرده كه اكنون تا 2 سال از اتمام مهلت پروانه مالك فرصت تكمیل ساختمان را دارد و اگر در این زمان موفق به اتمام آن نشد باید جریمه پرداخت كند.
محمدعلی طاهری یادآور شد: تا قبل از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، براساس مصوبه شورا، قانون عمران و نوسازی شهری در برخی از موارد اجرایی نمی ‌شد كه بعد از رای دیوان باید اجرایی شود.
وی با تاكید بر اینكه در پروانه های ساختمانی شهرداری ها باید حداكثر مهلت پایان ساختمان قید شود، گفت: كسانی كه در میدان ها و معابر اصلی شهر اقدام به ساخت و ساز می كنند باید ظرف مدت مقرر ساختمان خود را به اتمام برساند و اگر پس از 2 سال مهلت مشخص شده بازهم به اتمام نرسد عوارض به دو برابر افزایش می یابد.
عضو حقوقدان شورای شهر بیرجند اظهار داشت: آن دسته از ساختمان هایی كه توسط مراجع قضایی توقیف شده از این جریمه مستثنی هستند.
وی ادامه داد: شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید موارد قانونی كه حقوق شهروندان در آن لحاظ شده را اطلاع رسانی كرده و از آن دفاع كند و مراقب باشد كه مردم بدون دلیل جریمه نشوند.
دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: با توجه به این قانون از آنجایی كه ساخت و سازهای درازمدت ممكن است برای شهروندان به خصوص در میادین و معابر اصلی مشكل ساز شود باید به دنبال راهكاری باشیم كه پیشرفت فیزیكی سالانه در پروژه ها مشخص شود.
مهدی میری ادامه داد: ساخت و سازها برای مدت پنج سال حتی در معابر فرعی هم برای شهروندان تبدیل به معضل می شود كه باید در كنار موارد قانونی به این موضوع نیز توجه كرد.
وی بیان كرد: در ضوابط سال 98 علاوه بر دیده شدن رای دیوان عدالت اداری اهرم فشاری هم باید در نظر گرفته شود كه ساخت و ساز در همان مهلت مشخص شده پروانه به اتمام برسد كه شخص بیشتر از سه یا پنج سال مهلت پروانه به دنبال تمدید نباشد.
اعضای شورای شهر بیرجند در نهایت با این مصوبه كمیسیون حقوقی موافقت كرده و قانون فوق در شهرداری بیرجند لازم الاجرا شد.
9893 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها