۲ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۱
کد خبر: 83144312
T T
۰ نفر
25 درصد مدارس خراسان جنوبی فاقد سامانه گرمایش مركزی است

بیرجند - ایرنا - مدیركل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: اكنون 25 درصد مدارس استان فاقد سامانه گرمایش مركزی است كه تجهیز آنها به این سامانه نیاز به 63 میلیارد تومان اعتبار دارد.

به گزارش ایرنا محمدعلی واقعی روز یكشنبه در نشست خبری با بیان اینكه 75 درصد مدارس استان مجهز به سامانه گرمایش مركزی است افزود: 25 درصد باقیمانده مدارس استان با توجه به اهمیت امنیت دانش آموزان از بخاری های نفتی استاندارد برخوردار است اما با توجه به اعتبار محدود و حوزه وسیع، نیازمند حركت جهادی تمامی دستگاه های خدمت رسان و خیران هستیم.
وی ادامه داد: طبق گزارش اداره كل نوسازی مدارس هشت میلیارد تومان برآورد تجهیز سامانه های گرمایشی مدارس در سال جاری است اما با توجه به افزایش جمعیت و نیازمندی بیشتر به فضای آموزشی بدون شك نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.
واقعی با بیان اینكه برخی مدارس روستایی یك یا 2 كلاسه قابلیت جاگذاری سامانه گرمایشی مركزی را ندارند گفت: در مورد دستوری كه اخیرا استاندار خراسان جنوبی مبنی بر استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس داشته است به تمام شهرستان ها ابلاغیه ای مبنی بر بازنگری مجدد سامانه ها ابلاغ شد.

** كمبود 380 فضای آموزشی در خراسان جنوبی
مدیركل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مهمترین دغدغه آموزشی در استان كمبود 380 فضای آموزشی است كه بیشترین دغدغه با توجه به مهاجرت بی رویه مربوط به بیرجند مركز استان است.
وی كمبود نیروی انسانی با توجه به بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان را از دغدغه های بعدی آموزش و پرورش عنوان و تصریح كرد: به طور حتم اگر سهم خراسان جنوبی از ورودی های دانشگاه فرهنگیان و استخدامی های با آزمون افزایش نیابد در آینده ای نه چندان دور با مشكلات زیادی رو به رو خواهیم شد.
واقعی وضعیت 42 درصدی گرایش دانش آموزان به رشته های فنی را مطلوب دانست و افزود: با توجه به بروز نبودن هنرستان ها از لحاظ تجهیزات سازمان فنی و حرفه ای می تواند با قوت بیشتری وارد عمل شود.
وی با بیان اینكه هم اكنون 151 آموزشگاه شبانه روزی در استان فعال هستند، تصریح كرد: امیدواریم با ترغیب خانواده های روستایی به تجمیع دانش آموزان در مدارس شبانه روزی شاهد ارتقا وضعیت و كیفیت آموزشی در استان باشیم.
مدیركل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: 170 هزار دانش آموز در استان تحصیل می كنند و 2 هزار دانش آموز اتباع خارجه كه عموما مهاجران افغانی هستند از خدمات رایگان آموزشی بهره مند هستند.
وی در مورد مسایلی كه اخیرا در مورد انتصابات آموزش و پرورش در فضای مجازی مطرح شده است، توضیح داد: متاسفانه با اینكه دستگاه سیاسی نیستیم برخی از سیاسیون از بدنه آموزش و پرورش سوء استفاده كردند.
واقعی بیان كرد: تمامی انتصابات بر اساس توانمندی و شایستگی افراد صورت می پذیرد البته افرادی كه انتخاب می شوند باید دنباله رو سیاست های دولت تدبیر و امید باشند.
وی ادامه داد: تفكر سیاسی وظیفه ما است اما از سیاست زدگی بیزاریم و حتما مدیران سیاست زده جایگاهی در آموزش و پرورش نخواهند داشت.
مدیركل آموزش و پرورش استان تصریح كرد: دوران انتخابات نیازمند شور انتخاباتی بودیم اما امروزه آنچه نیاز جامعه را برآورده می كند رفاقت است و این مهم باید در عمل مدیران ثابت شود.
وی در ادامه تاكید كرد: زد و بند های سیاسی را قبول ندارم زیرا كلاس درس جای سیاست زدگی و سیاسی بازی نیست و نمی توان بحث اصولگرا و اصلاح طلب كرد.

** پوشش 96 درصدی سواد آموزی در خراسان جنوبی
واقعی با تبریك سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی، اظهار داشت: با توجه به اهمیت آموزش سواد و تلاش های انجام شده از سال 1357، سطح سواد آموزی استان به 96 درصد رسیده كه سعود 22 رتبه ای كشور را به دست آوردیم و هم اكنون جزو 10 استان برتر كشور از نظر سوادآموزی هستیم.
وی ادامه داد: طبق سرشماری سال 1395 و طبق خوداظهاری مردم 19 هزار بی سواد در استان حضور دارند اما طبق بررسی های به عمل آمده پس از خود اظهاری ها هشت هزار بی سواد در استان داریم كه بین 10 تا 49 سال سن دارند.
مدیركل آموزش و پرورش با بیان اینكه هم اكنون خراسان جنوبی پس از یزد و كرمان، رتبه سوم بیشترین سطح سواد را در كشور دارد، افزود: با توجه به پراكندگی و سختی های مربوط به سواد آموزی در رتبه قابل قبولی هستیم.
وی دوره های سواد آموزی، تحكیم سواد و انتقال را از مهمترین مراحل سواد آموزی در استان بیان كرد و گفت: سواد آموزان پس از گذراندن دوره 400 ساعته در سوادآموزی و 200 ساعتی در دوره تحكیم به دوره انتقال راه می یابند كه در این دوره موفق به كسب مدرك تحصیلی ششم ابتدایی می شوند.
واقعی طرح آموزش عملی نماز، خواندن با خانواده، حلقه های كتاب خوانی، مهارت اساسی زندگی و آموزش مقدماتی رایانه را از مهمترین دوره های مكمل سواد آموزی در استان ذكر كرد و گفت: امیدواریم سواد آموزان با گذراندن این برنامه مكمل ها بتوانند مهارت خوبی در كسب دانش و به كار بردن آن در زندگی كسب كنند.
وی اظهار داشت: مراكز یادگیری محلی از سال 94 با فعالیت سه مركز آغاز به كار كرد كه این مراكز در سال 97 به هفت مركز افزایش پیدا كرده است كه در این مراكز سوادآموزی همراه با آموزش مهارت های اساسی زندگی، حقوق شهروندی، و چگونگی ایجاد شغل آموزش داده می شود.
مدیركل آموزش و پرورش با بیان اینكه 305 نفر در دوره توانمند سازی نیروی انسانی موفق به كسب مدرك از جهاد دانشگاهی شدند، تصریح كرد: به منظور ارتقا دانش آموزش دهندگان و كارشناسان سوادآموزی شهرستان ها و مناطق، همه ساله كارگاه های آموزشی ضمن خدمت برگزار می شود.
وی در ادامه دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با خانواده های شهدا، انعكاس دستاورد های 40 ساله انقلاب و برگزاری كارگاه های متفاوت را از مهمترین برنامه های آموزش و پرورش در هفته سواد آموزی بیان كرد.
به گزارش ایرنا در سال 58 و یك سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) و با هدف از بین بردن بی سوادی در كشور نهضت سواد آموزی تشكیل شد.
3215 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها