۳ دی ۱۳۹۷، ۹:۲۹
کد خبر: 83145148
T T
۰ نفر

سفری از حرا تا حرم

۳ دی ۱۳۹۷، ۹:۲۹
کد خبر: 83145148
سفری از حرا تا حرم

بیرجند - ایرنا - نمایشگاه «از حرا تا حرم» كه به مناسبت كنگره 2 هزار شهید خراسان جنوبی در شهر بیرجند برپا شد، فرصتی مناسب برای مرور تاریخ اسلام از ابتدا تاكنون است.

به گزارش ایرنا، مقدمات نمایشگاه از حرا تا حرم ماه ها قبل در بیرجند فراهم و با همیاری گروه های مختلف مردم و بسیج راه اندازی شد.
ورودی نمایشگاه، نماد غار حرا است و بازدید كنندگان با صعود به كوه حرا و بازدید از غار آن وارد شهر مكه و حریم خانه خدا می شوند. در این قسمت نماد بت ها، شخصیت هایی كه در بدو اسلام با فداكاری موجب گسترش دین شدند و جنگ هایی كه پیامبر سلام (ص) علیه كفار داشته معرفی شده است.
در این قسمت غرفه هایی برپاست كه نمادی از صحابه پیامبر همچون حمزه، یاسر و سمیه، انسه و غیره به همراه توضیحاتی در خصوص اقدامات شاخص آنها برای دین اسلام در آن به نمایش گذاشته شده است.
از این قسمت كه گذر كنیم وارد منطقه غدیر خم و بركه آن می شویم كه در قسمت خروجی شرح واقعه به تفصیل بیان شده است. از اینجا وارد شهر مدینه شده و در بیت رسول (ص) صحنه هایی از شان نزول حدیث كساء و خاندان مطهرشان به نمایش گذاشته شده است. بعد از آن بیت الاحزان است و در كوچه های بعدی صدای قرائت خطبه‌ فدكیه از مسجد نبی اكرم (ص) به گوش می رسد.
كوچه های مدینه با مشعل هایی روشن است و در قسمت دیگر نمایی از قبرستان بقیع قرار دارد كه غربت قبور ستاره های آسمان ولایت در خاك مدینه را پیش چشم نهاده است.
از مدینه كه گذر كنیم وارد شهر كوفه می شویم، در بازار كوفه از لابه لای حجره ها سر و صداهایی به گوش می رسد یكی شورشیان علیه امام حسین(ع) را مذمت می كند و دیگری چوب سرزنش بر سر كسانی می زند كه همراه حسین بن علی (ع) مقابل ابن زیاد ایستاده اند. آن یكی سودای غنایم در سر دارد و مشتاق است كه از جنگ جا نماند.
در انتهای بازار كوفه دارالحكومه است همان قدیمی ترین بنای دولتی در اسلام كه می توان با نگاه به آن عبرت تاریخ را مرور كرد.
با دیدن دارالاماره و شنیدن تشریح آنچه كه در این مكان گذشته، بی محابا هر انسانی در مظلومیت ابا عبدالله الحسین (ع) و یارانش اشك اندوه می ریزد، و نگاهی هم به كارنامه خود می اندازد.
در همین دارالاماره بود كه نخست سر مبارك حضرت اباعبدالله را جلوی عبیدالله بن زیاد قرار دادند. پس از دو سه سال در همین محل سر عبیدالله را پیش روی مختار قرار دادند.
باز بعد از دو یا سه سال در محل دارالاماره سر مختار را جلوی مصعب بن زبیر و باز پس از چند سال سر مصعب پیش روی عبدالملك مروان قرارگرفت.
از آنجا كه بگذریم وارد صحرای كربلا شده و صحنه عاشورا را در پیش رو می بینیم. گودی قتلگاه و خیمه های اهل بیت(ع) كه در مقابل خیمگاه دشمن برپاشده صحنه هایی از این بخش نمایشگاه است. اینجا صدای مظلومیت تا عرش شنیده می شود فقط باید گوش جان سپرد.
دیوارهای این محل منقوش به متن زیارت عاشورا است و در قسمتی دیگر از دیوارها سرخی غروب كربلا دیده می شود.
از كربلا به مشهد مقدس وارد می شویم و گوشه هایی از زندگی جهادی امام رضا(ع) را بر نقش و نگارهای این قسمت می توان دید.
سقاخانه طلایی در میان این مكان است و نمادی از حرم مطهر و ارادت خادمان به زائران نمایش داده می شود.
از آنجا مسجد جمكران پیش رو است و انتظاری كه باید برای فرج كشید. در اینجا بازدیدكنندگان با فلسفه غیبت صغری و كبری و محل تولد امام زمان (عج) آشنا می شوند.
در گذر از تاریخ اسلام به وقایع معاصر و بخش وقوع انقلاب اسلامی وارد می شویم. اینجا فرمان تاریخی امام خمینی(ره) برای جهاد به گوش می رسد كه همه ملت به آن لبیك گفتند.
از اینجا به بعد صحنه های جنگ تحمیلی نشان داده می شود و می توان از این قطعه زمزمه جویبارهای بهشت را شنید اینجا ایثار و شهادت نه در قالب نمایش بلكه عین واقعیت پیش رو است.
سمت راست ماكت هایی از عملیات های مختلف گذاشته شده و چند نمونه از سنگرهای رزمندگان دیده می شود.
غرفه ای مربوط به عملیات كربلای 5، جمعی از بازدید كنندگان را به دور خود جمع كرده و یكی از رزمندگان مشغول راوی گری برای آنها است.
همانطور كه او عمق عملیات را توضیح می دهد نسل های دهه پنجاه تا هشتاد و حتی دهه نودی ها هم ایستاده و سرپاگوش هستند.
اینجا یاد شهید كاووسی و شهید رضایی كه از خراسان جنوبی در عملیات كربلای 5 به فیض شهادت نائل آمدند گرامی داشته شده است.
در قسمت دیگر نمایشگاه، اردوگاه عراق و روزگار اسرای ایرانی در سال های اسارت به نمایش گذاشته شده، راویانی هم برای مردم از سختی های آن دوران و شكنجه های اسرا سخن می گویند.
بازدید كنندگان نیز روایت آنها را همچون فیلمی از صفحه ذهنشان عبور می دهند تا شاید در خاطرشان بماند كه امنیت امروز اتفاقی نبوده و اگر در آن دوران آن سختی ها تحمل نمی شد شاید امروز سرنوشت ایران طوری دیگر رقم می خورد.
آخرین ایستگاه نمایشگاه، حرم مطهر حضرت زینب (س) است كه ورودی آن حاج قاسم سلیمانی و شهیدان بصیری پور و حججی به بازدیدكنندگان خوش آمد می گویند.
و اینجاست كه وقتی وارد حریم امن می شویم بیاد می آوریم همه دستاوردهای انقلاب، پیشرفت های هسته ای ، فناوری هایی كه در سایه امنیت، ایران را در جهان سرآمد كرده پیشكشی از خون هزاران شهیدی است كه صادقانه از جان گذشتند.
یكی از بازدیدكنندگان نمایشگاه كه حدود 12 سال سن دارد به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از داستان هایی كه در كتاب های دین و زندگی ما آمده را اینجا به صورت كامل دیدم و اصلا تصور نمی كردم كه به این شكل باشد.
فاطمه علی نژاد افزود: بهترین قسمت نمایشگاه غرفه های مربوط به اردوگاه اسیران ایرانی در عراق بود.
وی افزود: آنجا برایمان از شكنجه هایی گفتند كه اصلا در باور نمی گنجید و با خودم فكر می كنم چطور ممكن است اسیران ایرانی زیر آن شكنجه ها زنده بمانند.
بازدیدكننده دیگری كه به همراه همسر و فرزندانش در این نمایشگاه حضور داشت هم گفت: با وجود اینكه مطالب زیادی در خصوص اسلام و جنگ های آن شنیده و خوانده بودم اما دیدن این نمایشگاه برایم جالب و تازه بود.
صادق محمودی بیان كرد: تاریخ پر فراز و نشیبی كه مسلمانان داشتند باید همیشه تكرار شود تا نسل جدید آنها را فراموش نكنند.
وی جذابترین بخش نمایشگاه را قسمت بازسازی عملیات كربلای 5 در قالب ماكت دانست و افزود: آنجا فردی با حوصله تمام این عملیات را توضیح داد كه بسیاری از موارد آن را تاكنون نشنیده بودم.
به گزارش ایرنا، كنگره 2 هزار شهید خراسان جنوبی 20 آذرماه امسال با رمز یا حسین در بیرجند برگزار شد و نمایشگاه « از حرا تا حرم» از برنامه های این كنگره است كه 21 مهرماه سال جاری با حضور مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار وقت خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در بیرجند گشایش یافت.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی این نمایشگاه از اوایل سال 97 آغاز و به گونه ای طراحی شده كه بتوان در بسیاری از برنامه های آموزشی، فرهنگی و تربیتی از آن استفاده كرد.
سرهنگ مهدی صادق احمدی اظهار داشت: اقشار مختلف بسیج و كاركنان سپاه در كارهای عمرانی نمایشگاه مشاركت داشته اند و در مجموع برای برپایی آن هفت هزار نفر روز كار انجام شده است.
وی یادآور شد: نمایشگاه از حرا تا حرم كه بیش از 80 درصد امكانات و مصالح آن توسط خیران تامین شده، پنج هكتار مساحت دارد و طبق برنامه ریزی ها برای مدت سه سال ماندگار خواهد بود.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند با بیان اینكه از 21 مهرماه تا پایان آذرماه امسال حدود 50 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن كرده اند افزود: در حال حاضر به خاطر سردی هوا و شروع فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان نمایشگاه تعطیل شده اما از بهمن ماه دوباره شروع به كار خواهد كرد.
وی با تاكید بر اینكه برپایی این نمایشگاه تا زمانی كه مخاطب داشته باشد، دایر است بیان كرد: پس از آن برای نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی استفاده می شود.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها