۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83150040
T T
۰ نفر
مهاجرت ناشی از خشكسالی باعث كمبود كلاس در بیرجند شد

بیرجند - ایرنا - مدیركل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به رشد جمعیت دانش آموزی استان گفت: خشكسالی ها سیل مهاجرت به مركز استان را در پی داشته است به همین دلیل با كمبود و كاستی در بعد فضای آموزشی مواجه شده ایم.

به گزارش ایرنا محمدعلی واقعی پنجشنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی كه با حضور معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، میانگین افزایش سالانه جمعیت دانش آموز را 10 هزار نفر اعلام كرد و گفت: برای پرداخت حقوق معلمان حق التدریس نیز با مشكل مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: پنج هزار كلاس در خراسان جنوبی فاقد هوشمندسازی لازم بوده كه هزینه هر كلاس حدود 20 میلیون تومان است.
مدیركل آموزش و پرورش خراسان جنوبی فعال شدن كانون ها، توجه به مراكز استثنایی، ایجاد استخر و تجهیزات كمك آموزشی را از دیگر مشكلات آموزش و پرورش در استان برشمرد و گفت: در بخش مسكن مهر نیز با توجه به هجمه ساخت و سازها نیاز زیادی به ساخت مدرسه است.
وی بیان كرد: برای تخریب و بازسازی یكهزار و 179 كلاس درس در استان به اعتبار نیاز داریم.
واقعی افزود: سرانه دانش آموزی در این استان به ازای هر نفر در مدارس عادی حدود 11 هزار و 500 تومان بوده كه رقم آن به نسبت هزینه ها پایین است و كاهش سرانه دانش آموزی به خصوص در هنرستان ها از 68 هزار تومان در سال 84 به 11 هزار تومان باعث شده بسیاری از دانش آموزان نسبت به این رشته ها بی رغبتی نشان دهند.
وی با اشاره به گستردگی خراسان جنوبی گفت: این مساله موجب شده نتوانیم خدمات آموزشی را به نحو مطلوب ارایه دهیم.
مدیركل آموزش و پرورش خراسان جنوبی محرومیت بسیار شدید استان در كنار گستردگی را یادآور شد و افزود: هم اكنون 151 مركز شبانه روزی در خراسان جنوبی فعال است كه 18 هزار دانش آموز در این مراكز حضور دارند.
وی با بیان اینكه در مورد مراكز شبانه روزی اولین استان از لحاظ آمار مراكز و تعداد دانش آموزان هستیم گفت: با توجه به تاكید مقام معظم رهبری بر ایجاد مراكز شبانه روزی باید خدمات رسانی به این مراكز در شان باشد.
واقعی آمار كل دانش آموزان استان را 170 هزار نفر اعلام كرد و افزود: این دانش آموزان در نزدیك به 9 هزار كلاس درس سازماندهی شده اند.
وی با بیان اینكه 25 درصد مدارس به سیستم گرمایش مركزی مجهز نیستند گفت: تجهیز این مدارس 63 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و 75 درصدی كه مجهز به سیستم گرمایشی هستند به بازسازی نیاز دارند.
9893*3028

سرخط اخبار استان‌ها