عارف در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

اگر آيت‌الله هاشمي دقيقه 93 هم ثبت‌نام کند خوشحال مي‌شوم و کنار مي‌کشم

کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره حضور دقیقه نودی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: اگر هاشمی دقیقه 93 هم ثبت نام کند خوشحال می‌شوم و کنار می‌کشم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران "محمدرضا عارف" کانديداي احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در نشست خبري خود با اصحاب رسانه با اشاره به اينكه باور دارم كه جمهوريت جزو لاينفك جمهوري اسلامي ايران است، گفت: برپايه حل مشكلات كشور و در راستاي پيشرفت و توسعه نظام جمهوري اسلامي ايران وارد عرصه شدم.

وي افزود: دليل اصلي حضور من در انتخابات نگراني است، من نگرانم كه تورم باعث شده است كه آرامش كشور به هم بريزد و مسكن كه بستر حضور يك خانوداه است به يك مشكل اساسي در كشور تبديل شده است.

عارف تصريح كرد: متاسفام از اين هنوز بعد از 4 سال از واژه محروم براي برخي از نقاط كشور استفاده مي‌كنيم اما بايد بگويم به آينده ايران اميدوارم و ما مي‌توانيم در شرايط فعلي با ظرفيت‌هايي كه در كشورمان وجود دارد، گام برداريم.

کانديداي احتمالي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري خاطر نشان كرد: با توجه به وظيفه ملي كه در قبال آينده ايران بر دوش دارم بايد وارد عمل شويم و با توجه به اينكه ايران سرزمين و مهد پرورش نخبگان است، از اين ظرفيت‌ها بايد به صورت حداكثري و كارشناسي شده استفاده كنيم.

عارف تصريح كرد: بايد اميدوار، مثبت انديش و متعهد به رفاق ملي و شايسته سالاري در عرصه حل مشكلات كشور وارد شويم.

وي اظهار داشت: با تجربه‌اي كه از دوران اصلاحات داشتم، اميداورم بتوانم نقش كوچكي را در تشكيل دولت شايسته سالار و فردايي بهتر رقم بزنم.

عارف در ادامه نشست خبری با تاکید بر کشورداری مبتنی بر عقلانیت گفت:‌ اولین کاندیدایی هستم که قبل از ورود به انتخابات منشور اخلاق انتخابات را منتشر کردم چرا که معتقدم تحقق زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه در گرو کشورداری خردورزانه مبتنی بر عقلانیت است، از این رو گفتمان دولت آینده را معیشت، منزلت و عقلانیت می‌دانم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: از ابتدای ورودم به انتخابات به دنبال حضور خاتمی بودم و در هر زمانی که وی در انتخابات حضور یابد، کناره‌گیری می‌کنم.

وی درباره بکارگیری از وزرای سازندگی و اصلاحات در دولت خود اظهار داشت: محور انتخاب وزرا و مدیران کابینه شایسته‌سالاری براساس توانمندی، خرد جمعی و مقبولیت در دستگاهی است که می‌خواهند زمام امور را به دست بگیرند، از این رو برای انتخاب افراد محدود به جریان خاصی نیستم.

عارف همچنین درباره اظهارنظرهای اخیر برخی در خصوص افراد شاخص اصلاح‌طلب گفت: این روزها صحبت‌هایی مطرح می‌شود ولی نام افراد به صراحت در آن مطالبی که گفته می‌شود نمی‌آید،‌ در این خصوص جای گله وجود دارد که چرا در رسانه‌های عمومی برخلاف صحبت‌های رهبر معظم انقلاب درباره حضور همه سلایق در انتخابات برخی‌ها را مورد هجمه قرار می‌‌دهند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه خاتمی از بزرگان اصلاحات است، اذعان داشت: آيت الله هاشمی نیز استوانه انقلاب است و باید شرایطی در کشور ایجاد شود تا بتوان از وجود این افراد استفاده شود.

وی تصریح کرد: ما به دنبال اجماع داوطلبان هستیم و اگر خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات و یا هاشمی به عنوان یکی از نیروهای موثر انقلاب کاندیدا شوند باید از آنان حمایت کنیم چرا که ما تجربه سال 84 را داریم و نباید این تجربه بار دیگر تکرار شود.
 
عارف با تاکید بر اینکه باید امکانات برابر برای اصلاح‌طلبان به وجود آید، اظهار داشت: اگر امکانات برابر را متناسب با جناح رقیب برای اصلاح‌طلبان به وجود آید، اصلاح‌طلبان می‌توانند براساس پایگاه اجتماعی خود در انتخابات پیروز شوند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد: خاتمی و هاشمی طی روزهای آینده نظر خود را به مردم انتقال می‌دهند.

وی درباره اینکه اگر نتیجه اجماع اصلا‌ح‌طلبان خودش نباشد، ادامه داد: اگر اجماع اصلاح‌طلبان بر روی بنده نباشد تمکین می‌کنم ولی قبل از این اجماع انصراف نمی‌دهم چرا که اگر قرار بود انصراف بدهم، امروز در کنار شما نبودم. 

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به نظرسنجی‌های علمی احترام می‌گذاریم، گفت: نظرسنجی‌ها تا حدود زیادی می‌تواند فضای انتخابات را مشخص کند ولی اکنون فضای رقبا با یکدیگر برابر نیست و من با حضورم در دانشگاه‌ها می‌توانم این موضوع را لمس کنم از این رو نمی‌توان به نظرسنجی‌ها استناد کرد، ولی اگر شرایطی فراهم شود که بتوانیم برنامه‌هایمان را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم می‌توان به نظرسنجی‌ها استناد کرد، در زمان قانونی تبلیغات جدی‌تر می‌توان درباره نظرسنجی‌ها تصمیم گرفت.

عارف درباره اجماع اصلاح‌طلبان بر روی گزینه جهانگیری تصریح کرد: در اینباره هیچ نظری نمی‌دهم و تا زمانی که نتیجه اجماع اصلاح‌طلبان مشخص نشود درباره آن اظهار نظر نمی‌کنم، ما هدفمان همگرایی است و نتیجه اجماع اصلاح‌طلبان به زودی مشخص می‌شود.

وی همچنین درباره اینکه اگر اجماع خاتمی و هاشمی بر روی وي نباشد، گفت: قطعا کناره‌گیری می‌کنم چرا که می‌خواهیم رئیس‌جمهوری روی کار بیاید که مشکلات را حل کند و جایگاه ما را در جهان تثبیت کند از این رو به مبارزاتم ادامه نمی‌دهم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درباره اتفاقات سال 88 گفت: اتفاقات سال 88 درس بزرگی برای نظام و کشور بود و مسابقه‌ای را که می‌شد با حضور حداکثری به نتیجه برد-برد ختم شود، نتیجه باخت-باخت را به ارمغان آورد.

عارف با بیان اینکه ما باید از حوادث 88 عبور کنیم و اکنون زمان پرداختن به این موضوع نیست، اظهار داشت: در زمان بررسی‌ها باید سهم هر کس نه با هدف بلکه با مچ‌گیری، مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه شرایط کنونی کشور حال و هوای سال 88 را ندارد، تصریح کرد: در صحنه‌های مختلف اقلیت‌های تندرو دردسرساز بوده‌اند، بهتر است این اقلیت‌ها دست از تندروی  خود بردارند و همراهی کنند ولی اگر تخلفی در انتخابات سال جاری بوجود آید حتما از مراجع قانونی پیگیری خواهم کرد.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه خاتمی شرط ورود به انتخابات را آزادی موسوی و کروبی اعلام کرده است، اظهار داشت: به هیچ وجه صدای وی را درباره این اظهارات نشنیده‌ام.

عارف همچنین درباره مخالفت خاتمی با حضورش در انتخابات گفت: خاتمی به هیچ عنوان مخالف حضورم نبود چرا که من رابطه‌ نزديک با خاتمی دارم و همه دیدگاه‌هایم را با وی مطرح می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران درباره حضور دقیقه نودی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: اگر آقای هاشمی دقیقه 93 هم ثبت نام کند خوشحال می‌شوم و کنار می‌کشم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه اگر رد صلاحیت شدید، چه می‌کنید؟ گفت: با توجه به اینکه بنده دو حکم از مقام معظم رهبری دارم، بعید می‌دانم که رد صلاحیت شوم اما اگر رد صلاحیت شوم اعتراضی نخواهم کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا رای نیاورید،‌ اعتراض خواهید کرد، افزود: من مطمئن هستم که رای می‌آورم زیرا کف آراء اصلاح‌طلبان در وضعیت فعلی که خاموش است، بیش از 70 درصد است اما در هر صورت اگر رای نیاورم اعتراض نخواهم کرد، زیرا حق مردم می‌دانم که به نامزد پیروز رای دهند.

عارف تصریح کرد: در ستاد انتخاباتی‌ام سعی کردم از حضور دلسوزان و علاقمندان به نظام استفاده کنم تا بتوانم راهکارهای موثری را برای پیشبرد اهداف کشور ارائه دهم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برنامه‌‌ای را تحت عنوان ایران آینده با توجه به مولفه‌هایی چون کنترل تورم، توجه به بخش تولید و حل گرانی تدوین کرده‌ام که امیدوارم در هنگام تصدی پست ریاست جمهوری بتوانم آنها را به بهترین نحو اجرا کنم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر شما خود را یک اصلاح‌طلب می‌دانید آیا موانعی را که در انتخابات برای حضور این جریان وجود دارد، احساس می‌کنید؟ تصریح کرد: با آگاهی به اینکه موانعی در عرصه انتخابات وجود دارد به این عرصه پا گذاشتم و باید بگویم اگر شرایط را نگران کننده نمی‌دانستم هیچگاه در عرصه انتخابات حضور نمی‌یافتم.

وی افزود: با استفاده از عقلانیت و تاکید بر مشترکات و تفاهم بر موانع به طور حتم ما پیروز خواهیم شد زیرا یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن اعتلای پیشرفت است.

عارف با بیان اینکه بنده سعی خواهم کرد یک شورای مشورتی را در راستای امور کاری خود ایجاد کنم، گفت: به طور حتم در کنار انجام امور مشورتی، شورای منتقدین را نیز در دولت خود تشکیل خواهم داد تا بتوانیم بخشی از موانع را به خوبی برطرف کنیم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آقای خاتمی بارها گفته‌اند موانع بسیاری را برای انتخابات پیش رو دارند، اظهار داشت: خداوند انسان‌ها را متفاوت خلق کرده است، بنده خاتمی را رهبر اصلاحات می‌دانم اما قطعا نه وی مثل من فکر می‌کند و نه او مثل من، اما سعی خواهم کرد از تجربیات موفقی که خاتمی در دولت اصلاحات داشته است در دولت خود به کار ببندم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هیچ مانعی را بر سر راه انتخابات نمی‌بینم چون بنده قانون‌مدارم.

عارف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برقراری رابطه با آمریکا و موضع سیاست خارجی ایران در زمان تصدی وی بر پست ریاست جمهوری گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های کاری بنده بحث سیاست خارجی است.

وی افزود: اعتقاد دارم که دستگاه دیپلماسی ما از قدرت کافی برخوردار نیست، ما باید از نیروهای کارآمد براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت در دستگاه دیپلماسی خود استفاده کنیم.

عارف اظهار داشت: اولویت بنده در بحث سیاست خارجی تاکید بر تعامل سازنده میان کشورهای جهان به خصوص کشورهای عربی و اسلامی از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار داشت:‌ من در راستای برخورد با کشورهای خارجی براساس اختلاف‌نظر حرکت نخواهیم کرد، ما بنا داریم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و با توجه به منافع و حقوق ملی خود در این راستا حرکت کنیم. 

عارف تاکید کرد:‌ در راستای برقراری مذاکره با آمریکا مقام معظم رهبری به طور شفاف و صریح موضع خود را اعلام کرده است لذا حرکت در این مسیر نیز مطالبه اصلی ما خواهد بود.  
 
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عارف از قطع رابطه با ایران زیان بیشتری را متحمل شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم قطع رابطه با امریکا توانست در حوزه علمی و اقتصادی به دستاوردهای خوبی دست پیدا کند اما آمریکا تعامل با یک قدرت سازنده را در منطقه خاورمیانه از دست داد.  
 
وی افزود: ما امیدواریم براساس واقعیت در راستای برقراری روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای جهان وارد عمل شویم.
 
عارف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه شما در دولتتان درباره بهبود وضعیت اینترنت در کشور چه کارهایی را انجام می‌دهید، گفت: اینترنت یک ابزار است که ما باید از این ابزار به صورت حداکثر استفاده کنیم اما برخورد با سایت‌های مستهجن و فیلتر آنها از ضروریاتی است که باید به آن توجه شود.  
 
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدوارم در چارچوب امنیت ملی مشکل اینترنت را به خوبی حل کنیم.  
 
عارف تصریح کرد: در صورتی که رئیس‌جمهور نشوم هیچ اعتراضی انجام نمی‌دهم زیرا اعتراض را باعث سردی انتخابات می‌دانم.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما کی خبر خوش اجماع اصلاح‌طلبان را اعلام خواهید کرد؟ اظهار داشت: انشاءالله به زودی این خبر اعلام می‌شود و ما خود نیز منتظر آن هستیم.  
 
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه شما عملکرد موسوی و کروبی را در سال 88 نقد می‌کنید یا خیر، گفت: به نظر من کل جریان 88 باید نقد شود و ما نباید تنها نسبت به جریان شکست‌ خورده نقدهای خود را ارائه دهیم.
 
عارف اظهار داشت: بنده از منتقدین حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی هستند و بر این اعتقادم که قوه قضاییه باید به صورت شفاف بیان کند که این حصر قانونی است یا خیر، زیرا بسیاری از جوانان ما در دانشگاه‌ها نسبت به این موضوع حساس شده‌اند.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم قبل از انتخابات زمینه رفع حصر آقایان موسوی و کروبی فراهم شود تا مردم با مشارکت بیشتری در انتخابات حضور پیدا کنند.  
 
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری  افزود: اگر رئیس‌جمهور شوم به طور حتم ساز و کاری را تعبیه خواهم کرد که این مشکل حل شود.
 
وی تاکید کرد: امیدوارم همه نهادهای امنیتی نسبت به موضع‌گیری‌هایی که درباره برخی افراد اتخاذ می‌کنند، توجه داشته باشد.  
 
عارف درباره خط و مشی سیاسی خود در دولت یازدهم گفت: تلاش خواهم کرد با سیاست تعامل سازنده که در راستای سیاست تنش‌زدایی آقای خاتمی است، در دولت یازدهم وارد عمل شوم.
 
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: گام اولی را که پیرامون سیاست خارجه بر می‌دارم انتقال پیام صلح است که امیدوارم این موضوع رخ دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه پس از اینکه خاتمی بر روی کار آمد، بسیاری از کشورهای جهان تعامل سازنده‌ای را با ایران آغاز کردند، گفت: ما سعی خواهیم کرد با همین روش راه خود را ادامه دهیم و تاکید داریم که پیام ما به دنیا پیام صلح است و در این راستا مسیر خود را ادامه خواهیم داد.  
 
عارف با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی باید کمتر از سازوکارهای آمریکا در قبال ایران استفاده کنند، افزود: اروپا باید سیاست مستقلی را برای خود در رابطه با ایران ترسیم کند،‌ زیرا برقراری رابطه با کشورهای اروپایی جزو اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حل مشکل اینترنت برای همیشه در کشورمان اظهار داشت: به طور حتم ما تمام بسترهای لازم را برای حل این مشکل برای کاربران اینترنت به خصوص نخبگان، دانشجویان و محققان فراهم خواهیم کرد.  
 
عارف با بیان اینکه ICT جزو اولویت‌های اصلی برنامه‌های ما در دولت یازدهم است، تصریح کرد: ما برنامه‌های خوبی را برای استفاده از ICT در دولت یازدهم تدوین کرده‌ایم و از افرادی که در این زمینه دارای سوابق علمی و مدیریتی هستند استفاده خواهیم کرد.  
 
وی با بیان اینکه پروسه انتخاب وزیر براساس قانون اساسی بر عهده رئیس‌جمهور است تصریح کرد: در انتخاب وزرا تلاش خواهیم کرد با استفاده از خرد جمعی وزیری که مقبول مردم باشد را انتخاب کنیم.  
 
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انحلال برخی از احزاب به خصوص حزب مشارکت و مجاهدین پس از انتخابات سال 88 در ایران، گفت: افتخار داریم که در نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم‌سالاری حاکم است لذا وجود احزاب در یک نظام مردم سالار از مهمترین اولویت‌هایی است که باید بدان توجه شود.  
 
عارف افزود: در شرایط فعلی اگر کشور احزاب قوی داشت هیچگاه با این تعدد کاندیداها روبرو نبودیم.  
 
وی تصریح کرد: موضع بنده درباره مقوله احزاب حمایت است و اعتقاد دارم نهادهای ذیربط در برخورد با احزاب باید با سعه صدر وارد عمل شود. 

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آيت‌الله هاشمی به عنوان گزینه اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مطرح نباشد شما چه کار می‌کنید؟ اظهار داشت: بنده معتقد هستم که ليدر اصلاحات شخص خاتمی است اما برای آقای هاشمی هم جایگاه ویژه‌ای قائل هستم و وی را استوانه نظام می‌دانم اما باید بگویم تنها از نظر اجماع اصلاح‌طلبان در  انتخابات پیش رو تبعیت خواهم کرد.  
 
وی اظهار داشت: به طور طبیعی اعتقاد دارم اصلاح‌طلبان برای حضور در آینده باید با آیت‌الله هاشمی رایزنی داشته باشند.  
 
عارف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شما تابعیت دوگانه دارید، اظهار داشت:‌ بنده تنها یک تابعیت دارم و آن تنها ایرانی است. 

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پایان درباره حملات اسرائیل به سوریه اظهار داشت:‌ سوریه کشور دوست و برادر ماست و به طور حتم در دولت یازدهم نیز در چارچوب منافع ملی و فرمایشات مقام معظم رهبری با این کشور تعامل خواهیم داشت. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار