اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بازاریابی؛ حلقه مفقوده صنعت فرش/ دولت بافندگان فرش را دریابد

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان‌جنوبی گفت:مشکل بازاریابی به ویژه در بازارهای خارجی یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان فرش دستبافت بوده که این امر صادرات فرش را تحت تأثیر قرار داده است.

بازاریابی؛ حلقه مفقوده صنعت فرش/ دولت بافندگان فرش را دریابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، یکی از فعالیت‌های بسیار قدیمی در ایران که بیشتر توسط بانوان خوش ذوق ایرانی صورت گرفته و می‌گیرد بافت فرش با طرح‌ها و در اندازه‌های مختلف است.

فرش دستبافت شاید امروزه بیشتر جنبه تزئینی داشته ولی در گذشته فعالیتی برای کمک به چرخه اقتصادی خانواده‌ها بوده و گاهی تمامی اعضای خانواده در این فعالیت همکاری داشته‌اند.

با بالا رفتن مواد اولیه بافت فرش، نبود بازار مناسب و گران تمام‌شدن این محصول برای تولیدکنندگان، عدم حمایت دولت برای بیمه بافندگان و بسیاری از مشکلات دیگری که بر سر راه این فعالیت بوده رغبت کمتری برای تولید در این بخش باقی مانده است.

خراسان‌جنوبی یکی از مراکز فرش دستبافت در ایران با قدمت بسیار زیاد بوده که ۲ برند فرش مود و قهستان در حال حاضر نیز معروف بوده و متقاضیان زیادی دارد.

کیفیت عالی مواد اولیه، دقت در بافت، انتخاب نقوش مناسب و بازار پسند، استفاده از رنگ‌های زیبا و طبیعی، بهره‌گیری از بافندگان با تجربه و خوش ذوق از جمله آیتم‌هایی بوده که می‌تواند سبب تولید فرش نفیس شود که خوشبختانه فرش خراسان‌جنوبی با داشتن این موارد جایگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کرده اما همت مسئولان در حمایت از بافندگان می‌تواند این جایگاه را حفظ نماید.

تولید ۸۰ هزار مترمربع فرش در استان

«محمدحسن کامیابی» رئیس اتحادیه فرش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با فرش دستبافت و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان در این بخش، اظهارداشت: عمده فرش دستبافت استان در نقوش ریز ماهی، افشان، ریز ماهی، لچک، ترنج، ریزماهی کف ساده، نقوش خشتی، طرح نائین، نقوش ایلیاتی و در ابعاد مختلف بافته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه امسال حدود ۸۰ هزار مترمربع فرش دستبافت توسط بافندگان تولید شده است، تصریح کرد: ارزش این میزان فرش ۱۲۰ میلیارد تومان بافته شده است.

صادرات پایین فرش در استان

طی چهار ماهه گذشته میزان صادرات فرش دستبافت در استان بسیار پایین بوده که دلایل مختلفی همچون تحریم‌های خارجی، مسائل و مشکلات در حوزه صادرات ایران، مشکل برگشت ارز و بیماری کرونا داشته است

 

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان‌جنوبی به موضوع صادرات فرش دستبافت استان اشاره کرد و یادآور شد: طی چهار ماهه گذشته میزان صادرات فرش دستبافت در استان بسیار پایین بوده که دلایل مختلفی همچون تحریم‌های خارجی، مسائل و مشکلات در حوزه صادرات ایران، مشکل برگشت ارز و بیماری کرونا داشته است.

بازاریابی؛ حلقه مفقوده صنعت فرش

کامیابی با بیان اینکه مشکل بازاریابی به ویژه در بازارهای خارجی یکی دیگر از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان فرش دستبافت بوده که این امر صادرات فرش را تحت تأثیر قرار داده، افزود: بازاریابی یکی از وظایف مرکز ملی فرش ایران بوده که باید با توجه به تحریم‌ها بازاریابی در کشورهای جدید انجام گیرد که متأسفانه به سبب مدیریت ضعیف در این حوزه کمتر به این موضوع توجه شده است.

وی اضافه کرد: حجم صادرات فرش دستبافت در استان به نسبت ۵۰ سال اخیر در طی ۲ سال گذشته کمترین میزان بوده است.

قالی‌بافان در انتظار بیمه

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان‌جنوبی به مشکل بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی بافندگان فرش دستبافت در استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه این موضوع تبدیل به یکی از مشکلات اساسی بافندگان فرش دستبافت محسوب شده که این مشکل به سبب عدم حمایت دولت برای پرداخت بخشی از حق بیمه بافندگان بوده است.

در حال حاضر کمتر از ۸ درصد بافندگان فرش دستبافت در استان تحت پوشش بیمه قرار داشته و بیش از ۹۰ درصد در انتظار بیمه هستند

 

کامیابی ادامه داد: در حال حاضر کمتر از ۸ درصد بافندگان فرش دستبافت در استان تحت پوشش بیمه قرار داشته و بیش از ۹۰ درصد در انتظار هستند که امیدواریم دولت جدید به موضوع با توجه به اشتغال افراد زیادی در استان به این حرفه توجه ویژه نماید.

دولت بافندگان فرش را دریابد

وی با اشاره به بالا بودن قیمت مواد اولیه فرش برای بافندگان، افزود: این امر توان خرید مواد اولیه مرغوب را از بافندگان سلب نموده و بافندگان انتظار دارند دولت با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت در این حوزه به آن‌ها کمک کند.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان‌جنوبی در راستای معرفی فرش‌های دستباف استان، گفت: در گذشته هر ساله نمایشگاه بین‌المللی فرش در تهران برگزار می‌شده که این امر خود برای معرفی و بازاریابی فرش بسیار مؤثر بوده که متأسفانه در چند سال اخیر به سبب شیوع بیماری کرونا این نمایشگاه برگزار نشده و همچنین در سطح دنیا نمایشگاه‌هایی در سال‌های گذشته برگزار و فرش‌های ایران در آن معرفی می‌شده که باز هم به سبب این بیماری و همچنین مشکل تحریم‌ها این نمایشگاه‌ها برگزار نشده است.

کامیابی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی وضعیت فرش با رونق صادرات در این حوزه بهبود یابد و به مشکلات بافندگان فرش دستبافت به عنوان یکی از اقشار ضعیف جامعه توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول