گفتگوی وزیران خارجه عراق و ترکیه

وزیران امور خارجه عراق و ترکیه امروز چهارشنبه در آنکارا، در خصوص روابط دوجانبه و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

به نقل از ایرنا به نقل از رسانه‌های عراقی، «فواد حسین» وزیر خارجه عراق بعد از دیدار با «مولود چاوش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: ما با طرف ترکیه‌ای درباره مسائل منطقه‌ای و روابط ایران و آمریکا گفتگو کردیم. این روابط به طورکلی بر منطقه و عراق تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین از رایزنی با ایران برای کاستن از تنش‌های منطقه‌ای سخن گفت.

فواد حسین درباره درگیری آذربایجان و ارمنستان نیز گفت: موضع ما در قبال درگیری بین آذربایجان و ارمنستان واضح و روشن است.

وزیر خارجه عراق اوضاع حوزه خلیج فارس و روند آشتی بین کشور‌های عرب این حوزه را از دیگر محور‌های مورد بحث خود با همتای ترکیه‌ای توصیف کرد و افزود: روابط ما با طرف‌ها خوب است و دعوت به آشتی می‌کنیم.

وی همچنین پیش بینی کرد که سفر فردا پنجشنبه «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق و هیات همراهش به آنکارا نتایج مثبتی داشته باشد و به امضای چند یادداشت تفاهم منجر شود.

وزیر خارجه عراق درباره مسائل امنیتی گفت: “ما موضع واضحی داریم و قانون اساسی عراق به هیچ سازمانی اجازه فعالیت از خاک عراق علیه کشور‌های همسایه را نمی‌دهد. ما به قانون اساسی خود متعهد هستیم و هرگونه فعالیت علیه کشور‌های همجوار از جمله ترکیه را مغایر با قانون اساسی خود می‌دانیم”.

وی درباره موضع کشورش در قبال سوریه گفت: “سیاست عراق در قبال سوریه روشن است و ما برای استقلال سوریه و تضمین امنیت تلاش می‌کنیم، زیرا وضعیت سوریه به طور مستقیم بر وضعیت عراق تاثیر می‌گذارد”.

وی افزود: “با جدیت برای ثبات سوریه تلاش می‌کنیم و مسئله حضور یک نماینده عراقی در نشست‌های مربوط به وضعیت سوریه را مطرح کرده ایم”.

وزیر خارجه عراق همچنین درباره توافقنامه استقرار نیرو‌های دولت مرکزی عراق در منطقه «سنجار» در استان نینوا در این کشور گفت که در دیدار با اوغلو درباره این توافقنامه بحث و تبادل نظر شد و “ما اجرای این توافقنامه و گام‌هایی را که باید اتخاذ شود، بررسی کردیم”.

اوغلو: ترکیه از وحدت جغرافیایی عراق دفاع می‌کند

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی درباره حضور نظامی ترکیه در شمال عراق گفت: “ترکیه از وحدت جغرافیایی عراق و پاکسازی خاکش از تروریسم دفاع می‌کند. برای پاکسازی کامل عراق از حزب کارگران کردستان حمایت لازم را ارایه خواهیم کرد. از مبارزه عراق علیه گروه‌های تروریستی مثل داعش حمایت خواهیم کرد”.

وی افزود: “حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) دشمنی است که به هر کسی که با او در عراق و سوریه بیعت نمی‌کند، حمله می‌کند”.

وزیر خارجه ترکیه افزود: “اجرای توافقنامه سنجار برای پاکسازی منطقه سنجار از حزب کارگران کردستان اهمیت زیادی برای آینده عراق دارد. این حزب نماینده کرد‌ها نیست بلکه پیش از هر چیزی دشمن کرد‌ها است”.

اوغلو تصریح کرد: ترکیه از توسعه روابط اقتصادی و تجاری با عراق حمایت می‌کند و اجلاسی اقتصادی در عراق در سایه افزایش دیدار‌های دوجانبه در دوره آینده برگزار خواهد شد.

وی همچنین از لغو روادید برای عراقی‌ها در آینده نزدیک همانطور که در گذشته بود، خبر داد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =