اثر واکسن فایزر؛ متفاوت با تبلیغات بازاریابی

بر اساس آمار رسمی و تائید شده، واکسن کرونای فایزر_بیوتک تاکنون جان دستکم ۹۰ نفر را گرفته است.

تلاش مداوم به منظور بازاریابی برای واکسن #فایزر_بیوتک و تبلیغات گسترده رسانه های عمده و جریان ساز غربی نیز نتوانست به طور کامل، واقعیت ها درباره این پروژه به شدت سیاسی و اقتصادی را تحریف یا پنهان سازد.

چندی پیش پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونای پرستاری به نام متیو، در کمتر از یک هفته پس از دریافت واکسن فایزر در امریکا، این شرکت و رسانه های جریان ساز حامی آن، با طرح این ادعا که ممکن است “متیو” قبلا کرونا گرفته باشد، او را به دروغگویی متهم کردند.

قبل از آن هم در انگلیس، پس از تشنج و تنگی نفس ۲ دو پرستار بعد از دریافت واکسن فایزر، آنها نیز متهم شدند که حساسیت خود به برخی از داروها و غذاها را اعلام نکرده بودند.

علت بیهوش شدن یک دریافت کننده دیگر هنگام پخش تلویزیونی نیز، حساسیت او عنوان شد و رسانه های بزرگی مانند رویترز چندین خبر و گزارش درباره اینکه او زنده است و خبر مردنش دروغ بوده منتشر کردند تا همه خبرهای منفی درباره عوارش واکسن فایزر را دروغ جلوه دهند.

این تقلای رسانه ای پس از آن رخ داد که تیفانی دوور، سرپرستار یکی از بیمارستان های تنسی امریکا در یک برنامه پخش زنده تلویزیونی، پس از تزریق واکسن فایزر بیهوش شد و در مقابل دوربین های تلویزیونی بر زمین افتاد.

درحالی که هیچ رسانه عمده ای ادعا نکرده بود که تیفانی جان باخته است، رسانه هایی مانند رویترز در گزارش های متعدد از زنده ماندن “تیفانی دوور” خبر دادند و با تکذیب شایعه مرگ او، تاکید کردند که پیش از این نیز خبرهای دروغی درباره مرگ آور بودن واکسن فایزر منتشر شده است.

این پروژه رسانه ای، تلاشی بود برای خنثی کردن خبرهای واقعی و متعددی که پیش از این درباره ایست قلبی، بیهوشی، تشنج، اختلال تنفسی و مرگ دریافت کنندگان واکسن فایزر در همین رسانه ها منتشر شده و هراس و تردید شهروندان کشورهای مختلف را در پی داشته است.

اما باوجود حمایت لشکر رسانه ای فایزر، بازهم خبرهای مربوط به عوارض واکسن فایزر_بیوتک به دلیل حساسیت مردم، به گوش همه می رسد و بر خلاف ماه های گذشته، تاثیر منفی چشمگیری بر روند بازاریابی و پیش فروش این شرکت ها داشته است.

خبرهای مربوط به آثار منفی و خطرناک فایزر از همان روزهای نخست نیز منتشر می شد، اما به دلیل رویکرد رسانه های بزرگ غربی، کمرنگ جلوه داده می شد.

در دوران آزمایش های انسانی، سازمان غذا و داروی آمریکا مرگ ۶ نفر از داوطلبان دریافت واکسن کرونای فایزر_بیوتک را تائید و اعلام کرد: دو نفر بلافاصله پس از تزریق واکسن تشنج کرده و جان باختند و ۴ نفر دیگر نیز چند ساعت بعد، مردند.

همچنین اعلام شد که دومین نفری که حدود ۲ ماه پیش در مرحله آزمایش بالینی فایزر شرکت کرده بود، همان زمان سکته کرده و به کما رفته بود و ۳ روز بعد جان باخته بود.

دو نفر دیگر از دریافت کنندگان واکسن در دوران آزمایش نیز، فوت کرده بودند، اما در گواهی فوت، علت مرگ آن‌ها سکته مغزی و حمله قلبی ذکر شده است.

در نخستین روز توزیع واکسن در انگلیس نیز، ۲ نفر از ۴ انگلیسی دریافت کننده واکسن فایزر تشنج کردند و مقامات پزشکی انگلیس اعلام کردند واکسن کرونای فایزر نباید به کسانی که هرگونه حساسیت به دارو یا غذا و خوراکی دارند، تزیرق شود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 14 =