همکاران با قاچاق کالا به هر شکلی برخورد کنند

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: همکاران با قاچاق کالا به هر شکلی برخورد کنند. مسئولان در مرز‌ها و شهر‌ها برخورد با قاچاق سلاح و مشروبات الکلی را تشدید کنند؛ دادگاه‌ها به نحوی با آن‌ها برخورد کنند که بازدارنده باشد.

لزوم فعال شدن بخش‌های دیجیتالی در دستگاه قضا
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنرانی خود بر فعال شدن بخش‌های دیجیتالی در قوه قضاییه و آسان شدن دسترسی‌های دیجیتالی تاکید کرد.

وی ادامه داد: این موضوع در سترسی به اسناد، مدارک، قانون و به روز شدن قاضی در دسترسی به اطلاعات از تمام زوایا تاثیر دارد، در قضاوت قاضی باید رای بدهد و همه این‌ها تسهیل کننده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: ابزار و تجهیزات دیجیتالی و فنی برای تسهیل کار است تا قاضی بتواند قضاوت درستی داشته باشد و در این میان حکمیت بر عهده قاضی است و ماشین نمی‌تواند این کار را انجام دهد و ما در سند تحول قضایی نیز به بحث تسهیل سازی توجه کرده ایم.

رئیس دستگاه قضا افزود: برنامه این است که اتفاقی بیفتد که قاضی بتواند به راحتی به مدارک دسترسی داشته باشد تا بتواند به راحتی تصمیم گیری درست و عادلانه داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بحث اتقان آراء را از دیگر مباحث مهم در قوه قضاییه برشمرد و گفت: اکنون زیر ساخت‌هایی آماده شده است و واقعاً آرا باید به صورت متقن صادر شود و چه تصمیمات در حوزه دادسرایی که از آن به قرار یاد می‌کنیم و چه در حوزه دادگاهی که از آن به عنوان رای یاد می‌کنیم و تمامی تصمیمات باید متقن گرفته شود به نحوی که دادگاه تجدید نظر، دادگاه تایید نظر باشد.

وی افزود: دیوان عالی کشور نیز باید متناسب با شان و جایگاهش نظارت کند و آراء متقن را تایید کند و روند امور به سمت آراء متقن برود و اینکه آراء را نخبگان و حقوق دانان و صاحب نظران ببینند و در جریان تصمیم قرار بگیرند که در آداب قضا هم داریم وقتی محکمه تشکیل می‌شود چند نفر از افراد خبره بنشینند و نحوه دادرسی و نظارت را ببینند و دادگاه جز در موارد خاص علنی تشکیل شود و همه این‌ها برای این است که تصمیم قاضی در منظر است و پوشیده نیست و امری است آشکار.

رئیس قوه قضاییه گفت: دقت در تشخیص موضوع به حکم و تصمیم بر عهده قاضی چیزی است که باید به آن توجه شود.

رئیسی موضوع شناسی را نیز مورد مهمی برشمرد و افزود: این موضوع در مقام افتاع و مقام قضا مهم است، زیرا مفتی باید برایش موضوع روشن باشد تا بتواند فتوا دهد و قاضی هم باید برایش موضوع روشن شود تا بتواند داوری و قضاوت کند و مسئله موضوع شناسی که کم به آن اهمیت داده می‌شود باید به صورت دقیق پرداخته و موضوع تبیین شود.

وی گفت: اگر موضوع خوب تبیین شود و حکم هم خوب شناخته شود طبیعتاً تصمیم برای قاضی سهل خواهد شد همچنان که برای مفتی در مقام افتاع نیز تسهیل می‌شود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =