عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت چند جانبه گرایی

رئیس جمهور با اینکه به زودی اولین منطقه تجارت آزاد را با کشور‌های حوزه اوراسیا تشکیل خواهیم داد بر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت چند جانبه گرایی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

آقای روحانی در دهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه «دی – ۸» که به صورت مجازی در حال برگزاری است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسیس سازمان همکاری اقتصادی “دی هشت” در تلاش برای ایفای نقش خود برای تحقق اهداف سازمان از طریق تاسیس دانشگاه بین المللی” دی هشت ” و ایجاد شبکه اطلاعات و فناوری “دی هشت ” که هر دو حوزه در زمینه تربیت نیروی انسانی و توسعه همکاری‌ها کلیدی است، اقدام کرده است.

آقای روحانی فعال سازی توافقنامه‌های همکاری در زمینه فناوری اطلاعات، تسهیل تجارت سرمایه گذاری، کشاورزی، پتروشیمی، مسائل بهداشتی، گردشگری و تسهیل صدور روادید را خواستار شد و افزود: حجم تجارت میان کشور‌های دی هشت با ظرفیت‌های واقعی تجاری آن فاصله زیادی دارد و باید سازو کار‌هایی برای تسهیل و توسعه تجارت بین کشور‌ها از جمله از طریق مکانیسم‌های بانکی و گمرکی ایجاد کرد.

 

 

 

دهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه «دی – ۸» روز پنج شنبه با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و سران کشور‌های عضو به صورت مجازی، آغاز شد.

 

در این نشست مجازی که به میزبانی کشور بنگلادش رئیس دوره‌ای این سازمان برگزار شده است، سران کشور‌های ایران، بنگلادش، مالزی، پاکستان، اندونزی، مصر، ترکیه و نیجریه شرکت دارند.

سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور درحال توسعه با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی میان ۸ کشور مسلمان در حال توسعه در سال ۱۳۷۶ با برگزاری نخستین اجلاس سران در استانبول ترکیه آغاز به کار کرد.

کشور‌های عضو این سازمان در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، بانکداری، بیمه، علوم و تکنولوژی، انرژی، کشاورزی، گردشگری، بهداشت و سلامت، شیلات، غذا‌های حلال، حمل و نقل هوایی و شرکت‌های کوچک و متوسط زمینه همکاری دارند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =