خاموشی‌ها از شب گذشته به کمتر از نصف رسیده

وزیر نیرو از کاهش بار مصرف برق صنایع کشور از شب گذشته خبر داد و گفت: خاموشی‌های برق کشور به کمتر از نصف رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 «رضا اردکانیان» امروز در گفت‌وگویی در خصوص آخرین وضعیت شبکه برق کشور گفت: باید صمیمانه از تک تک هم وطنانم که در روز‌های اخیر در اثر خاموشی‌ها دچار زحمت، مضیقه و مشکلاتی شدند، عذرخواهی کنم.

وی افزود: آنچه که حق مسلم مردم ماست، این است که از این وضعیت، راضی نباشند و گله‌مند باشند و وظیفه ماست که همه تلاش‌مان را انجام دهیم تا این مشکل که ناشی از شرایط متعددی است، هرچه زودتر رفع شود.

اردکانیان با بیان این‌که تصمیم‌های گرفته شده و نتایج آن توسط ستاد برق کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد، خاطرنشان ساخت: امسال به دلایل مختلفی با افزایش مصرف قابل ملاحظه برق نسبت به سال‌های قبلی مواجه بودیم؛ مثلا در مدت مشابه سال‌های ۹۸، ۹۹ و حتی سال‌های گذشته، رشد تقاضا و مصرف انرژی حدود یک تا سه درصد بود، اما امسال با عدد بسیار بزرگتر و چند برابر آن مواجه هستیم.

اردکانیان گفت: افزایش دما و گرمای زودرس نه تنها در ایران بلکه در نقاط مختلف دنیا مشکلات حادی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: خشکسالی باعث شده که امسال از حیث برق، دسترسی‌مان به ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی محدود شود. ابتدا از این نظر حدود ۴۰ درصد کاهش داشتیم و الان با توجه به استفاده‌هایی که از آب کردیم، به لحاظ این‌که نیاز‌های شرب و پایین دستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دیگر بیش از آن خیلی مجاز نیستم و الان این دسترسی به حدود ۲۵ درصد رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به استفاده‌های غیرمجاز از رمز ارز‌ها و تاثیر آن در افزایش مصرف برق، افزود: برخی استفاده‌های غیرمجاز از انرژی برق تحت عنوان تولید رمز ارز‌ها صورت می‌گیرد که اخیرا همکاری خوبی بین دستگاه‌های نظارتی، قضایی، نیروی انتظامی و وزارت ارتباطات و نیرو برقرار است تا کسانی که در این شرایط سخت، ملاحظه هم‌وطنانشان را نمی‌کنند، شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: این افراد حتی ملاحظه خود را هم نمی‌کنند، چون وقتی بار شبکه برق زیاد باشد، رله‌های اضطراری بعضا به صورت خودکار نسبت به قطع برق اقدام کرده تا شبکه دچار فروپاشی سراسری نشود، مثل اتفاقاتی که در همسایگی ما و بعضی کشور‌های بزرگ دنیا هر از چندی رخ داده و ما خوشبختانه ۱۸ سال است که از این آسیب به برکت توانمندی‌های صنعت برق در امان هستیم.

اردکانیان افزود: روز‌های اخیر عمدتا به لحاظ این‌که سهم نیروگاه‌های برق‌آبی را کمتر داشتیم، ناچار به خاموشی در بخش خانگی و تجاری شدیم.

وی با بیان این‌که همکاری‌های خوبی ظرف دیروز و امروز با پشتیبانی دولت با صنایع بزرگ انجام دادیم، گفت: هماهنگی لازم صورت گرفت تا صنایع بتوانند تعمیرات و تعطیلات سالیانه را در دو سه هفته گرم و پرفشار جاری قرار دهند. از این حیث از شب گذشته تاکنون شاهد کاهش بار صنایع هستیم و خاموشی‌ها تقریبا به نصف و کمتر از نصف رسیده است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 12 =