توطئه جدید واشنگتن و اعراب

روزنامه رای الیوم از توطئه واشنگتن و اعراب برای آغاز مذاکرات میان تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی به ضرر فلسطین، پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

نادر الصفدی مقاله نویس روزنامه رای الیوم؛ در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر شد نوشت: از زمان شروع صحبت در مورد اقدام دولت آمریکا به ریاست جو بایدن در دادن چراغ سبز به خطرناکترین و دشوارترین مسائل سیاسی در خاورمیانه که احیای پروژه حل و فصل مسائل فلسطین و اسرائیل است و از سرگیری مذاکراتی که برای سال‌ها بین فلسطینیان و اسرائیل، متوقف شده بود هم اکنون رشته‌های جدیدی از ماهیت این حرکت و عواملی که در آن قرار دارند و اهداف مورد نظر آن‌ها آشکار شد.
سفر هادی عمرو فرستاده آمریکا در امور فلسطین و اسرائیل، به منطقه، که شامل جلسات فشرده‌ای با مقامات اسرائیلی و فلسطینی و باز کردن پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در طول سفر کوتاه وی بود، تلاش آمریکا برای آزمایش کردن شرایط پیچیده‌ای است که هرگونه اقدامی را در این پرونده سابقا خنثی کرده بود، زیرا آمریکا می‌خواهد قبل از هر اقدام رسمی که ممکن است عنوان اصلی آن باشد، واکنش احزاب اصلی را در روند سیاسی آزمایش کند.
آنچه برای نماینده آمریکا از طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی مشخص شد، علی رغم اختلافات زیاد و بحران اعتماد بین رام الله و تل آویو؛ شرایط “بسیار دلگرم کننده” است و طبق اظهارات مقامات جنبش فتح به رای الیوم؛ مقامات دو طرف مخالف ورود به روند سیاسی جدید تحت نظارت دولت آمریکا و نظارت اعراب نیستند.
این موضع فتح که با بسیاری از اظهارات مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح طی دوره اخیر در مورد استقبال از بازگشت مسیر مذاکرات “در یک مسیر مشخص و محدود” مطابقت داشت، کوه یخی ضخیمی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای ایجاد هرگونه روند مذاکره با طرف خود می‌انداخت آب کرد، اما همزمان، موج عصبانیت فراکسیون‌ها و مردم فلسطین را ایجاد کرد.
هادی عمرو، مقالات رسمی اسرائیل و فلسطین را برای راه اندازی یک روند جدید مذاکره مد نظر قرار داده است و در مرحله بعدی آماده شدن برای تماس‌ها و جلسات فشرده است که زمینه را برای یک رویداد مهم سیاسی در منطقه که توسط آمریکا، مصر، اردن و عربستان سعودی حمایت خواهد شد.
عباس، طبق اطلاعات خصوصی که رای الیوم به دست آورده، می‌خواهد فرصت حضور بایدن در کاخ سفید را از دست ندهد و تصمیم گرفت، پس از اخذ تضمین‌های بی سابقه از نماینده آمریکا در سفر به رام الله از همه اقدامات سیاسی که واشنگتن در ارتباط با درگیری‌ها گرفته است، حمایت کند. با این حال، در برابر این موضع، طبق گفته‌های مقامات در جناح‌های فلسطینی و در راس آن‌ها جنبش “حماس”، در صحنه فلسطین ترس‌ها و نگرانی‌های زیادی از باز شدن “دروازه جهنم” وجود دارد. به طوری که محمود عباس و تشکیلات خودگردان و جنبش فتح را به شکست بکشاند، چرا که حمایتی برای اسرائیل خواهد بود تا با توجه به اقدامات عادی سازی، نفوذ خود را بیشتر وارد منطقه عربی کند و یک حلقه نجات برای اسرائیل برای فرار از تحقیقاتی است که در مورد جنایات علیه فلسطینی‌ها انجام شده است.
با ورود به مرحله پرتاب سنگ در آب‌های راکد مذاکرات، نه تنها فلسطینی ها، اسرائیلی‌ها و آمریکایی ها، بلکه احزاب عربی دیگری نیز هستند که به طور مخفیانه در آن بازی می‌کنند و در راس آن‌ها مصر، عربستان سعودی و اردن قرار دارند، این مرحله آن‌ها را با همه روش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در منطقه فرا می‌خواند و طبق آنچه برای “رای الیوم” فاش شده است، آن‌ها آماده هرگونه مذاکره مخفی یا عمومی برای رسیدن به این هدف در سرزمین‌های خود هستند.
منابع اختصاصی تاکید می‌کنند اولین هدف دولت آمریکا اکنون احیای تشکیلات خودگردان فلسطین است که از بحران‌های مالی سخت رنج می‌برد، تلاش برای پس انداز پول و فشار بر اسرائیل برای آزاد کردن پول فلسطینیان، نوعی حسن نیت دولت بایدن قبل از شروع هر عملیاتی برای مذاکره جدید است.
چند روز پیش، محمود عباس در تماس تلفنی که با اسحاق هرتزوگ رئیس اسرائیل، برقرار کرد از وی خواست که گام‌های عملی را بردارد، گام‌های عملی همچون دستیابی به آرامش همه جانبه در نوار غزه، کرانه باختری و قدس.
هرتزوگ نیز در این تماس تلفنی به محمود عباس گفت: قصد دارد برای از سرگیری گفتگو بین دو طرف به امید کمک به پیشبرد روابط و برقراری صلح بین دو طرف تلاش کند.
گفتنی است بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی والا، به نقل از سه مقام اسرائیلی که در گفتگو‌ها شرکت کردند، هادی عمرو در دیدار خود با مقامات اسرائیلی هشدار داد تشکیلات خودگردان فلسطین در یک وضع اقتصادی و سیاسی دشوار و خطرناکی قرار دارد و از اسرائیل درخواست کرد برای تقویت دولت فلسطین گام بردارد. تشکیلات خودگردان فلسطین علاوه بر پیامد‌های ویروس کرونا، با کسر مبالغ هنگفت در آمدی از سوی اسرائیل روبرو است که فلسطین را به سمت بحران شدید مالی کشانده است.
در ۱۱ ژوئیه، دولت اسرائیل ۱۸۲ میلیون دلار از درآمد مالیاتی فلسطین را کسر کرد که معادل آنچه دولت فلسطین به ماهیانه به خانواده‌های شهدا، مجروحان و اسرا پرداخت می‌کند، اسرائیل این کاهش در درآمد‌های فلسطینی را به بهانه اینکه این مبالغ مالی، تروریسم را تأمین مالی می‌کند؛ انجام داده است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + پانزده =