آمریکا عامل بلاتکلیفی در افغانستان

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه: عقب نشینی “شتاب‌زده” آمریکایی‌ها از افغانستان عامل وخامت اوضاع در این کشور است؛ آنجا که طالبان حملات پیروزمندانه‌ای انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

خبرگزاری‌های روسی به نقل از لاوروف نوشتند: “در روز‌های اخیر شاهد وخامت سریع اوضاع در افغانستان بودیم. با توجه به خروج شتاب‌زده نیرو‌های آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، بلاتکلیفی نظامی و سیاسی در افغانستان و اطراف این کشور به شدت افزایش یافته است. ”
لاوروف که به منظور شرکت در کنفرانسی منطقه‌ای با کشور‌های آسیای مرکزی به تاشکند، پایتخت ازبکستان، سفر کرده است، در سخنرانی خود گفت: “در شرایط فعلی، این خطر واقعی وجود دارد که بی ثباتی در افغانستان به کشور‌های همسایه کشیده شود”.
از اوایل ماه مه که طالبان با عقب نشینی نیرو‌های خارجی حمله به نیرو‌های افغان را آغاز کرده، مناطق روستایی وسیعی را به ویژه در شمال و غرب افغانستان تصرف کرده است. شمال و غرب افغانستان به دور از سنگر‌های سنتی طالبان است که در جنوب این کشور واقع شده است.
در این مدت طالبان چند ایستگاه مرزی کلیدی با ایران، ترکمنستان و تاجیکستان را به تصرف خود درآورده و مراکز چندین استان را نیز محاصره کرده است. سربازان افغان که از حمایت آمریکایی‌ها محروم بودند، به جز مقاومتی ضعیف، کار دیگری از دستشان برنیامد. به عنوان مثال بیش از هزار تن از سربازان افغان هفته گذشته به تاجیکستان پناه بردند. تاجیکستان ۲۰ هزار نیروی ذخیره در مرز خود با افغانستان بسیج کرده است.
امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان روز جمعه برای بازدید از آمادگی رزمی ارتش خود به این منطقه سفر کرد.
روسیه، قدرت منطقه‌ای که با جمهوری‌های شوروی سابق آسیای مرکزی همچنان روابط نزدیکی دارد، از بی ثباتی در منطقه‌ای که پایگاه‌های نظامی خود را در آن حفظ کرده است، ابراز نگرانی می‌کند.
سرگئی لاوروف روز جمعه اعلام کرد: “بحران افغانستان تهدید تروریستی و مشکل قاچاق مواد مخدر را که به سطح بی سابقه‌ای رسیده است، تشدید می‌کند. “

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 4 =