اذعان به شکست آمریکا در عراق و افغانستان

سفیر سابق آمریکا در سوریه و الجزایر نوشت: بحث و گفتگو‌ها در کنگره حاکی از ایجاد تغییراتی درباره مداخله نظامی آمریکا است؛ این تغییرات پس از شکست‌های آمریکا در عراق و افغانستان به وجود آمد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

پایگاه اینترنتی الشرق الاوسط در مقاله‌ای به قلم رابرت فورد پژوهشگر مرکز خاورمیانه در واشنگتن نوشت: بسیاری، عقب نشینی آمریکا از افغانستان را زیر نظر دارند؛ اما بحث‌های بیشتری در واشنگتن درباره آینده مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه مطرح می‌شود. دمکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری خواهان در کنگره می‌خواهند دشواری جنگ جدید در منطقه را افزایش دهند. ازین رو، مؤسسه قانون گذاری آمریکا به دنبال محدود کردن اختیارات نظامی ریاست جمهوری است.

نظامیان آمریکایی: جنگ را در افغانستان باخته‌ایم

خروج نظامی آمریکا پس از دو دهه از افغانستان پرسش‌هایی را بین نظامیان این کشور به وجود آورده است مبنی بر این که نتیجه این همه چه بود در حالی که آن‌ها معتقدند این جنگ را باخته‌اند.
 آمریکا و دیگر نیرو‌های خارجی در حالی از افغانستان خارج می‌شوند که بیش از ۳۵۰۰ نفر از نظامیان آن‌ها کشته و هزارن تن دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از رویترز، هر چند مقام‌های آمریکایی کشته شدن «بن لادن» و تضعیف القاعده را هدف اصلی لشکرکشی به افغانستان می‌دانند، اما برخی از نظامیان آمریکایی بر این باورند که هدف حضور نظامی آمریکا در افغانستان برآورده نشده است.

«جیسون لیلی» عضو نیرو‌های ویژۀ آمریکا که مدت‌ها در عراق و افغانستان جنگیده است، باور دارد که دوستان و هم‌رزمانش در جنگی کشته شدند که آمریکا برندۀ آن نیست و هدف آن نیز به دست نیامده است.

وی با اشاره به جنگ علیه طالبان گفت که «ما صد در صد جنگ را باخته‌ایم. طالبان گذرگاه‌های مهم را مانند گذرگاه مرزی با تاجیکستان گرفته‌اند و از آن پول به دست می‌آورند. ما هنوز به‌طور کامل نیز خارج نشده‌ایم، اما طالبان همه جا را خواهد گرفت. چه کی مانع آن‌ها خواهد شد. تمام هدف مأموریت ما، نابود ساختن‌ای گروه بود».

این در حالی است که بر اساس بنیاد اطلاعات دانشگاه براون در آمریکا، طی جنگ در افغانستان بیش از ۳۵۰۰ نظامی خارجی و ۴۷ هزار غیرنظامی و ۶۶ هزار نظامی افغان کشته شده‌اند.

این نظامی آمریکایی خاطرنشان کرد که همه چیز را سیاه و سفید می‌دیده است، خب در برابر بد، اما وقتی به افغانستان رفته بود، مشاهده کرده بود که همه چیز مثل فیلم‌ها نیست.

جیسون همچنین اظهار داشت که «نباید در رفتن به جنگ و ساختن ماشین‌های پول و قرارداد‌های نظامی عجله شود. مردمانی هستند که از این راه بسیار پول‌دار شدند».

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − چهار =