عناوین پنجگانه رتبه‌بندی معلمان تعیین شد

وکلای ملت، عناوین پنجگانه رتبه‌بندی معلمان را به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعیین کردند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 به نقل از خانه ملت؛ نمایندگان جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با ماده (۳) لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در خصوص تعیین عناوین پنجگانه رتبه‌بندی به پیشنهاد حمیدرضا حاجی بابایی با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۳ آمده است:

معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های پنج گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. شرایط جذب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نام رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان تعیین می‌شود.

تبصره- وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون آیین‌نامه رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان را بر اساس مفاد این قانون تعیین و به تصویب هیئت وزیران برساند.

۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه اجرای یک سال نظام رتبه‌بندی است

حمیدرضا حاجی بابائی در توضیح پیشنهاد اصلاح کل ماده (۳) لایحه مذکور گفت: مجلس و نمایندگان به دنبال کمک به معلمان هستند، اما در طول دو سه ماه گذشته متأسفانه اعداد واهی در مورد بار مالی اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است، اما بر اساس کار کارشناسی که در مجلس صورت گرفته و اجرای با کیفیت نظام رتبه‌بندی مورد نظر برای یک سال مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای سه ماه آخر سال مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: در صورتی که بخواهیم نظام مستقلی تحت عنوان رتبه‌بندی داشته باشیم ۳ هدف نظام رتبه بندی، مهندسی نیروی انسانی و سنجش معلمان را در واقع دنبال می‌کنیم. مجلس با ایجاد نظام مستقل رتبه‌بندی به دنبال حل مشکل معلمان برای همیشه است. متأسفانه وقتی می‌خواهیم یک آجر بسازیم از آن تعبیر کار تولیدی می‌شود، اما وقتی می‌خواهیم برای معلمان کاری انجام دهیم، هزینه‌ای تلقی می‌کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع نظام رتبه‌بندی از سال ۱۳۹۹ معطل مانده و ما باید در کشور یک نظام مستقل برای معلمان ایجاد کنیم. اینکه به شکلی تعبیر شود که با اجرای این قانون معلمان به سرعت به رتبه دانشیاری یا استادی تمام دست پیدا می‌کنند، اشتباه است. در این فرآیند نیز قوانین و مقررات باید اجرا شود و معلمان از پایه آموزشیار و مربی کار خود را آغاز خواهند کرد.

روح اله متفکرآزاد در مخالفت با پیشنهاد حاجی بابایی گفت: با اصلاح صورت گرفته کار برای معلمان سخت‌تر می‌شود و به معلمان القاء می‌کنیم که اگر با عناوین دانشگاهی خطاب نشدید، معلم توانمندی نیستید یا نظام رتبه‌بندی آن‌ها ایراد دارد، این در حالی است که ما در نظام رتبه‌بندی مفهوم ارزش قائل شدن برای معلمان را دنبال می‌کنیم بنابراین نبایدبه جامعه معلمین القاء شود که مدرک دانشگاهی ارزش بالاتری از تربیت نسل دارد.

صدیف بدری در موافقت با پیشنهاد حاجی بابایی تصریح کرد که این پیشنهاد حاصل کارشناسی سال‌های متعدد و تجربه عملیاتی است، معلمین پیگیر اجرای عدالت هستند و برای تحقق حق فرهنگیان، مقوله‌ها و عناوین اجتماعی، تخصصی و معیشتی را باید در نظر بگیریم و این پیشنهاد با اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه، سند تحول بنیادین و بیانات رهبری مطابقت دارد. ما باید عناوین استادیاری و استادتمام که برای دانشگاه اختصاص پیدا کرده را از انحصار خارج کنیم.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هشت =