وقوع سالانه ۵۳۳ هزار تصادف در کشور

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به مرگ ۱۶ هزار نفر در تصادفات سالیانه، گفت: به طور میانگین سالانه ۵۳۳ هزار تصادف در کشور روی می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

سردار سید کمال هادیانفر امروز در نشست خبری با بیان اینکه در کشور ۴۴ میلیون نفر گواهینامه دارند، گفت: ۳۳ هزار نیروی پلیس راهور شبانه‌روزی برای کاهش سوانح رانندگی و مدیریت ترافیک تلاش می‌کنند.

رئیس پلیس راهور افزود: چهار ماموریت اصلی مدیریت ترافیک، تسهیل در عبور و مرور، کاهش تصادفات و ارائه خدمات را عهده‌دار هستیم.

وی گفت: پلیس راهور در کاهش تصادفات ۱۹ درصد نقش دارد، گفت: بر اساس قانون سهم دستگاه‌ها را در حوزه تصادفات مشخص کردیم و وزارت راه بر اساس قانون ۳۳ درصد، وزارت صمت ۱۵ درصد، صدا و سیما ۱۲ درصد، وزارت بهداشت ۱۱ درصد، وزارت کشور ۱۰ درصد و پلیس ۱۹ درصد در کاهش حوادث ترافیکی نقش دارد.

سردار هادیانفر با اشاره به مرگ ۱۶ هزار نفر در تصادفات سالانه افزود: به طور میانگین ۵۳۳ هزار تصادف در کشور روی می‌دهد، در بحث جان‌باختگان در سال ۸۵، عدد متوفی‌ها حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر بود که به حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ متوفی کاهش پیدا کرده است، به طور میانگین در این ۱۵ سال، ۱۹ هزار و ۵۴۱ نفر در تصادفات جان باخته‌اند.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: افزایش جرائم رانندگی، ورود خودرو‌های خارجی و افزایش قیمت سوخت در برهه‌ای حدود دو ساله روی کاهش جان‌باختگان تصادفات اثرگذار بود، اما از اواخر سال ۹۶، این اثربخشی متوقف شد و در سال ۹۶ و ۹۷ میزان جان‌باختگان تصادفات افزایش یافت، اما مجدد کاهشی شد.

وی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد مصدومان تصادفات معلول می‌شوند یا دیگر قادر به حرکت نخواهند بود، به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از سازمان بهداشت جهانی درباره تصادفات اشاره و بیان کرد: در سال ۸۵، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۳۹ نفر فوتی در تصادفات داشتیم که به حدود ۱۸ نفر در سال ۹۹ کاهش پیدا کرد.

این مقام انتظامی گفت: حدود ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم، در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۹.۵ نفر در تصادفات جان باختند که این رقم در سال ۹۹ به ۴.۲ کاهش پیدا کرد.

سردار هادیانفر افزود: بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه هشت نفر، در اروپا سه نفر و در آسیا ۱۱ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و این رقم در ایران ۴.۲ نفر است.

 

وجود پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور

رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که سه هزار و ۲۰۰ نقطه مربوط به جاده و بقیه مربوط به شهرهاست و ۴۲ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز رخ می‌دهد.

سردار سید کمال هادیانفر با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مردم وسیله نقلیه دارند، گفت: نزدیک ۸۰ درصد راه‌های کشور دوطرفه است و در هفت ماه نخست سال، ۷۱۳ هزار فقره تصادف خسارتی در کشور روی داده است.

وی با بیان اینکه ۳۸ درصد تصادف به علت بی توجهی به جلو است، گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی، در نیمه نخست امسال ۹۲۴ نفر معادل ۱۱ درصد از جان‌باختگان، در نقاط حادثه‌خیز جان خود را از دست داده‌اند.

سردار هادیانفر افزود: ۲۵۰ نفر از متوفیان سوانح رانندگی در نیمه نخست سال جاری مربوط به خودرو‌های شوتی و حامل کالای قاچاق بودند، به طور مثال در یک پژو تا ۱۴ نفر را جا می‌دهند و در زمان حادثه، این خودرو‌ها به میزان یک اتوبوس کشته می‌دهند.

سردار هادیانفر افزود: ۱۴۶ هزار و ۶۱۰ نفر در تصادفات نیمه نخست سال ۹۹ مصدوم شدند که این رقم در نیمه نخست سال جاری به ۱۵۹ هزار و ۹۲۴ نفر افزایش پیدا کرده است. br/ رئیس پلیس راهور با اشاره به دلایل افزایش تصادف گفت: حذف سفر در کرونا و به تبع آن افزایش میزان سفر پس از پایان محدودیت، اعمال محدودیت‌ها و تلاش برای سفر با راه‌های فرعی و سفر در شب به دلیل ترس از جریمه توسط رانندگانی که شب رو نبودند، به افزایش تصادفات در سال جاری منجر شد.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد متوفی‌های سوانح رانندگی در دم جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در نیمه نخست سال آمار جان‌باختگان سوانح رانندگی نیز متاسفانه افزایشی بود. br/ رئیس پلیس راهور اعلام کرد: در تصادفات فوتی‌های نیمه نخست سال جاری، ۲۲ درصد متوفی‌ها راننده، ۳۳ درصد، سرنشین، ۲۶ درصد، راکبان موتورسیکلت و ۱۹ درصد هم عابرپیاده بودند.

سردار هادیانفر با تأکید بر اینکه قانون صراحت دارد که تمام درآمد حاصل از جریمه به خزانه دولت واریز شود و هیچ سهمی به افسران و کارکنان راهور بابت اعمال جریمه تعلق نمی‌گیرد، گفت: در قانون روشن آمده که ۳۰ درصد از محل جرائم راهنمایی و رانندگی برای ایمن‌سازی، نصب تجهیزات به شهرداری‌ها، ۳۰ درصد برای ایمن‌سازی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز به وزارت راه تعلق گیرد.

وی افزود: ۲۰ درصد نیز باید به صندوق تأمین خسارت‌های بدنه بیمه تعلق گیرد یعنی اگر کسی در تصادفات فوت کرد یا مجروح شد و فرد مقصر شناخته نشد، دیه از بیت المال و این صندوق به آن فرد تعلق گیرد و همچنین در قانون آمده که به منظور تامین تجهیزات رسیدگی به تصادفات و مدیریت ترافیک ۱۵ درصد و برای توسعه فرهنگ و آموزش ترافیک پنج درصد از جرائم باید به پلیس راهور اختصاص پیدا کند و قاعدتاً قرارداد‌هایی که با صدا و سیما برای فرهنگ ترافیک منعقد می‌شود از این محل پنج درصد است.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه تقریبا سالی چهار تا پنج هزار میلیارد تومان بابت جرائم رانندگی به حساب خزانه واریز می‌شود، افزود: شماره حسابی که بابت اعمال جریمه در دست‌افزار‌های پلیس وجود دارد، مستقیم مربوط به دولت است.

این مقام انتظامی متذکر شد: در سال ۹۲ حدود ۵۲ درصد، سال ۹۳ برابر ۴۹ درصد، سال ۹۴ هم ۱۷ درصد، سال ۹۵ معادل ۳۳ درصد، سال ۹۶برابر ۱۵ درصد، سال ۹۷ و ۹۸ هر کدام ۱۱ درصد از جرائم وصول شده به حساب ار‌گان‌های مذکور، بابت سهمشان واریز شده است.

وی تاکید کرد: سه بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم لغو شود، اما استدلال این است که کشته‌های کرونا به زیر ۱۰۰ نفر برسد، نزدیک ۴۵۰ میلیارد تومان بابت نقض تمام محدودیت‌ها، قرنطینه‌ها و تردد شبانه در ایام کرونا به حساب دولت واریز شده است و به پلیس تعلق پیدا نکرد.

سردار هادیانفر گفت: ۶۸ میلیون وسیله نقلیه در هفت ماهه جریمه شدند که حدود ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و از جمع کل جریمه‌ها، تقریباً به ۸۶ درصد دارندگان وسیله نقلیه پیامک زده شده است. این مقام انتظامی متذکر شد: به خودرو‌هایی که بیش از یک میلیون خلافی داشتند دو بار پیامک زده و فرصت یک ماهه برای پرداخت خلافی دادیم البته خودرو‌های دارای خلافی بیش از سه میلیون نیز مشمول توقیف هستند.

وی افزود: ۸۷۱ هزار خودرو را به دلیل داشتن شیشه دودی و سه میلیون و ۳۳۶ هزار دستگاه خودرو را به دلیل نداشتن معاینه فنی در هفت ماه امسال جریمه کردیم، خودرو‌های دارای شیشه دودی غیر استاندارد عمدتاً باعث حادثه هستند، بنابر رأی دیوان عالی کشور، تأکید شده که سه متر عدد درستی نیست و افسر باید غیر استاندارد بودن شیشه دودی را تشخیص دهد، جریمه شیشه دودی غیراستاندارد ۵۲ هزار ۵۰۰ تومان برای کلان‌شهر‌ها است همچنین در این رابطه محدودیت وجود ندارد و بار‌ها این خودرو را می‌توان جریمه کرد.

رئیس پلیس راهور با تأکید بر اینکه هنوز خودروی برقی داخلی پلاک نشده و این موضوع در چند وقت اخیر به اشتباه بیان شده است، گفت: ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی چهارچرخ مسقف را شماره‌گذاری کردیم، راکبان این موتورسیکلت‌ها مجاز به تردد در جاده‌ها نیستند و فقط باید با گواهینامه موتورسیکلت تردد کنند.

 

دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی کددار می‌شوند

رئیس پلیس راهور تهران گفت: دوربین‌های جدید ثبت تخلف رانندگی به تدریج کددار خواهد شد.

با اشاره به پیش بینی نصب ۴ هزار و ۵۰۰ دوربین ثبت تخلف در کشور افزود: تاکنون ۲۵۰ دوربین پس از سنجش‌های اولیه در شرایط مختلف جوی در شبانه روز موفق به دریافت کد شده است.

وی گفت: دوربین‌های جدید در حال نصب است و در شب و روز و در شرایط جوی، کنترل‌های اولیه صورت می‌گیرد.

سردار هادیانفر افزود: در بحث توسعه دوربین ها، وزارت راه در جاده‌ها و در شهر‌ها به شهرداری‌ها باید کمک کنند.

سردار هادیانفر افزود: خیلی از شهر‌های ما فاقد دوربین‌های سطح شهر و تخلف است و مجبور هستیم از عامل انسانی استفاده کنیم و اگر منابع مالی تقویت شود، شاهد توسعه سامانه‌ها و دوربین‌ها باشیم.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =