در نشست مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و سخنگوی گمرک بر توجه به ظرفیتهای صادراتی محصولات کشاورزی و تجارت حرفهای آن به کمک تشکلهای کشاورزی تاکید شد.
وی افزود: خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط تعاونیهای روستایی در بستر نرم افزارها و اپلیکیشنها در کنار ظرفیت سازی عرضه محصولات در شهرهای مختلف و حذف واسطه ها، تقویت تولید و ارزش افزوده محصولات و نهایتا تجارت حرفهای با کشورهای دیگر از برنامههای این سازمان در حوزه تجارت محصولات کشاورزی است.
معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: توجه به وظایف سازمان مرکزی و شرکتهای تعاون روستایی میتواند به رونق اقتصاد روستا، تقویت امنیت غذایی و نهایتا بهبود شرایط اقتصادی کشور منجرشود.
قادری فرد افزود: توانمند سازی تعاونیهای روستایی، توجه ویژه به اقتصاد تعاونی و بهره گیری از تکنولوژیهای روز تولید و تجارت کشاورزی یکی از برنامههای سازمان مرکزی تعاون روستایی در دوره جدید بوده و بهره گیری از دیجیتال مارکتینگ در حوزه اقتصاد روستا و گردشگری روستایی در دستور کار قرار دارد.
از فرصت های صادراتی استفاده کنیم
“سید روح اله لطیفی” سخنگوی گمرک نیز در این نشست با بیان اینکه در هفت ماهه نخست امسال میزان صادرات محصولات کشاورزی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: چهار میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به سایر کشورها صادر شد که با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل عدم توجه حرفهای به صادرات، از این فرصت استفاده مناسبی نشده است و نیاز به تشکلهای حرفهای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس میشود.
وی افزود: ۶ درصد وزن صادرات کشوردر هفت ماهه نخست امسال، محصولات کشاورزی و غذایی بوده که از لحاظ ارزش ۱۰.۳ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است در صورتی که در سال ۹۹، ۱۷ درصد ارزش صادرات کشور مربوط به این کالاها بود.
لطیفی در ادامه گفت: ۵۵۴ میلیون دلار انواع خشکبار، ۲۸۰ میلیون دلار انواع سبزی، ۲۶۰ میلیون دلار انواع نان، شیرینی و شکلات، ۲۱۸ میلیون دلار لبنیات، ۲۰۶ میلیون دلار گوجه فرنگی، ۲۰۴ میلیون دلار انواع میوه، ۱۷۵ میلیون دلار هندوانه، ۱۱۷ میلیون دلار انواع خرما، ۱۱۴ میلیون دلار انواع انگور تازه و خشک، ۱۰۵ میلیون دلار سیب، ۱۰۲ میلیون دلار محصولات شیلاتی، ۸۰ میلیون دلار انواع اب میوه و مغز میوه ها، ۶۲ میلیون دلار فراوردههای غذایی، ۶۰ میلیون دلار زعفران، ۵۹ میلیون دلار سیب زمینی، ۴۶ میلیون دلار رب گوجه فرنگی، ۳۱ میلیون دلار مرکبات، ۲۸ میلیون دلار خربزه، ۱۵ میلیون دلار ادویه، ۱۴ میلیون دلار چای و هشت میلیون دلار انواع مربا و ژله از مهمترین کالاهای صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی در هفت ماه اخیر بودند.
سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد تا با تقویت ظرفیتهای تشکلهای روستایی صادرات محصولات کشاورزی، از مرحله تولید تا بازارهای بین المللی، اقدامات حرفهای صورت پذیرد و خام فروشی، ارزان فروشی و ضایعات غیر استاندارد کنار گذاشته شده و کالای با کیفیت با بسته بندی مناسب و ارزش افزوده مطلوب به بازارهای جهانی راه یابد.
ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با سایر کشورها تبادل کرده است.
چین، عراق، امارات عربی متحده و افغانستان در صدر کشورهای مقصد صادرات کالای ایرانی بودند.
همچنین در این مدت ۲۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شده است.
کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.