حجم تجارت خارجی به ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران گفت: حجم تجارت خارجی کشور در هفت ماهه امسال ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد مناسبی برخورد بوده که به نوعی تراز تجارتی مثبت شده است.

 احمد ذاکری شنبه شب در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل گمرک بازرگان در ماکو با تاکید بر انسجام و هماهنگی در فعالیت سازمان‌ها و نهاد‌های مستقر در مرز به منظور ایجاد زمینه مناسب برای تسهیل تجارت به ویژه صادرات، اظهار داشت: کاهش هزینه صادرات و ایجاد سرعت لازم در رساندن کالا به مشتریان خارجی سبب حفظ و گسترش بازار‌های صادراتی کشور خواهد شد و به تبع آن تولید داخلی و اشتغال نیز رونق خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات و برنامه‌های گمرک در ارتباط مبارزه با ویروس همه گیر کرونا، بیان کرد: فعالیت‌های اقتصادی در گمرکات کشور در دوره شیوع ویروس کرونا نه تنها متوقف نشد، بلکه کارکنان گمرکات کشور در خط مقدم جبهه اقتصادی به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت بودند و از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و گواه آن نیز این است که عده‌ای از همکاران به این بیماری منحوس دچار شدند و تعدادی هم جان خود را از دست دادند.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران با اشاره به جایگاه خوب گمرک بازرگان، اظهار داشت: عمده کشو‌های که به نوعی در زمینه واردات و هم در صادرات مورد هدف ما هستند، یکی از آن‌ها کشور ترکیه است که مرز بازرگان توانسته پل ارتباطی ایران با ترکیه باشد.

ذاکری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در بحث تجارت خارجی از استان‌های مهم و نقش‌آفرین کشور است، افزود: باید به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در گمرکات مرزی از جمله بازرگان که دارای ظرفیت‌های تجاری بالایی است، کمک شود.

وی با اشاره بر لزوم توسعه و تقویت زیر ساخت‌های گمرک بازرگان به عنوان یکی از گمرکات مهم مرزی، اظهار داشت: گمرک بازرگان بعد از بندرعباس دومین مرز فعال نسبت به سایر مرز‌های کشور است و تلاش می‌کنیم از این ظرفیت در راستای توسعه اقتصادی کشور حداکثر بهره را ببریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران در ادامه با بیان اینکه در بخش زیر ساخت‌ها و نیروی انسانی باید نگاه ویژه‌ای به مرز بازرگان داشته باشیم تا بتوانیم در انجام ارائه رویه‌ها با مشکل روبرو نشویم، گفت: در بخش بازرگان ۲ دستگاه ایکس ری فعال داریم و یک دستگاه دیگر نیز بزودی در این مرز با همکاری صنایع دفاع اجرایی خواهد شد و تا ظرف یکسال نیز به بهره برداری خواهد رسید.

ذاکری با اشاره به اینکه در بخش عمرانی فاز اول گمرک بازرگان ۱۳میلیارد ریال هزینه شده است، ادامه داد: طرح فاز دوم مرزبازرگان نیز از فردا با ۴۰۰میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

نقش گمرک بازرگان در نظام اقتصادی و تجارت بین المللی ایران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این آیین با بیان اینکه گمرک بازرگان به عنوان ویترین ورودی کشور نیازمند ساماندهی و رسیدگی است، گفت: نقش این گمرک در نظام اقتصادی و تجارت بین الملل کشور بی بدیل است.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی امانتی است که پذیرفتن مسوولیت در این نظام از مهمترین امانت‌ها است.

وی با بیان اینکه چالش‌های نظام تجارت بین المللی و اقتصادی کشور، گمرکات را در خط مقدم و صف رویایی با این مشکلات قرار داده است، اضافه کرد: انتظارات مردم و حاکمیت از یک سو و غلبه بر چالش‌ها و محدودیت‌هایی که به نظام اقتصادی ایران وارد شده نقش گمرکات را در بهبود و توسعه اقتصادی بیش از پیش نمایان کرده است.

عبدالرحیمی از مسوولان گمرک خواست تا با رویکرد تسهیل گرایانه قانونی در حل مشکلات مردم تلاش کند، اگرچه صیانت از بیت المال و اقتصاد ملی وظیفه همه ما است.

وی از آغاز عملیات فاز دوم توسعه ساماندهی گمرک بازرگان طی روز‌های آتی خبر داد و تصریح کرد: گمرک بازرگان و پایانه آن تابلو و ویترین کل کشور است که ساماندهی داخلی آن که در معرض دید تمامی تجار و مسافران داخلی است از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه عملکرد گمرک بازرگان در هفت ماهه سال جاری رشد قابل توجهی داشت، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۲۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از گمرک بازرگان و یک و نیم میلیارد دلار گاز یعنی روزانه ۳۰ میلیون مکعب به کشور ترکیه صادر شده است

وی اضافه کرد: در این مدت ۷۷۰ میلیون دلار از طریق گمرک بازرگان به کشور واردات صورت گرفته که عملیات ترخیص ۳۵۰ میلیون دلار از کالا‌ها در خود مرز بازرگان و ۴۱۸ میلیون دلار از سایرگمرکات ترخیص شده است.

عبدالرحیمی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۳۸ میلیارد تومان از محل درآمد عوارض گمرکی به خزانه واریز شده که این مبلغ تا پایان سال به ۵۰۰ میلییارد تومان می‌رسد.

مرز بازرگان از قطب‌های مهم اقتصادی کشور است

ناظر گمرکات آذربایجان غربی و مدیرکل گمرک ارومیه نیز در این آیین با اشاره به وظایف گمرک، گفت: گمرک باید در چهارچوب قوانین و مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری مرتبط با صادرات، واردات و ترانزیت را اجرا کند، زیرا مجری سیاست‌های اقتصادی دولت است.

توحید آذربد با اشاره به نقش گمرک در توسعه و تقویت ارتباطات بین‌المللی حوزه تجارت خارجی، افزود: با توجه به اینکه مرز بازرگان از قطب‌های اقتصادی کشور است و به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه صادرات و ترانزیت به شمار می‌رود، فعال کردن این مرز در رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: روزانه ۸۰۰دستگاه کامیون بطور متوسط از بزرگترین مرز زمینی کشور در مرز بازرگان تردد می‌کند.

امام جمعه ماکو نیز در این آیین ضمن تقدیر از مدیرکل قبلی و آرزوی توفیق به مدیرکل جدید، گفت: انتظارمی رود، مدیرکل جدید گمرک بازرگان به خوبی این منطقه را مدیریت کند و در راستای تسهیل سازی در مسیر قانونی خدمات ارزشمند ارائه دهد.

حجت الاسلام سید محمد هاشمی ادامه داد: مسوولیت یک فرصتی است برای خدمت، فرصت‌ها به تندی می‌گذرد و باید مسوولان از این ظرفیت‌ها به نحو شایسته‌ای در راستای خدمت به مردم استفاده کند.

در پایان این مراسم، “رامین ظهیری” به عنوان سرپرست جدید اداره کل گمرک بازرگان معرفی و از تلاش‌های “مجتبی بازگیر” مدیرکل سابق قدردانی شد.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی فعال است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشور‌های اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + دوازده =