سلاح های آمریکایی در راه عربستان و امارات

پنتاگون اعلام کرد، وزارت خارجه آمریکا فروش احتمالی سلاح به کشور‌های متحد این کشور در خاورمیانه از جمله اردن، امارات و عربستان را تایید کرده است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موافقت شامل فروش جنگنده‌های اف-۱۶ و تجهیزات مرتبط به اردن با هزینه تخمینی ۴.۲۱ میلیارد دلار است.

وزارت خارجه آمریکا درخواست اردن برای خرید ۱۲ فروند جنگنده اف-۱۶، تجهیزات هدف گیری رادیویی و مهمات مرتبط از جمله تجهیزات موشک‌های هدایت شونده را تایید کرده است. شرکت لاکهید مارتین آمریکا این جنگنده‌ها را به اردن تحویل خواهد داد.

آمریکا همچنین به عربستان تجهیزات و دستگاه‌ها برای ارتقای سیستم‌های موشکی به ارزش ۲۳.۷ میلیون دلار ارائه خواهد کرد.

پنتاگون اعلام کرد این تجیهزات و دستگاه‌ها بر روی سیستم‌های موشکی تاد عربستان متصل خواهد شدو آن‌ها را ارتقا خواهد داد. از سوی دیگر آمریکا با فروش قطعات و اجزای سیستم‌های موشکی “هاک” به ارزش ۳۰ میلیون دلار با امارات موافقت کرده است.

آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون، کنگره را از فروش احتمالی این تجهیزات به سه کشور عربستان، امارات و اردن مطلع کرده است.

علی‌رغم تایید وزارت امور خارجه، این اطلاعیه‌ها حاکی از امضای قرارداد‌ها یا پایان مذاکرات نیست.

پیش از این، وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با ولیعهد امارات متحده عربی از تصمیم واشنگتن برای اعزام جنگنده‌های نسل پنجم به منطقه جهت کمک به امارات به بهانه مقابله با تهدیدات خبر داد.

آستین در این گفتگو اقدام‌های مختلف وزارت دفاع آمریکا برای حمایت از امارات از جمله اطلاعات، همکاری در دفاع هوایی و پهلو گرفتن ناوشکن یو اس اس کول آمریکا در ابوظبی را بررسی کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین ولیعهد امارات را از تصمیم خود برای اعزام جنگنده‌های نسل پنجم جهت کمک به امارات برای مقابله با تهدیدات کنونی با خبر ساخت.

به نوشته رسانه‌های یمن، امارات به تازگی حملات خود به یمن را تشدید کرده است و نیرو‌های تحت امر خود را که گردان‌های «العمالقه» (غول) می‌نامند و از گروه‌های سلفی، تکفیری و داعش تشکیل شده برای حمله به استان شبوه اعزام کرده است.

امارات همچنین با انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از طریق آب‌های سرزمینی یمن برای شبه نظامیان وابسته به خود، تجاوز‌های خود را تشدید کرده است.

عربستان به همراه امارات و بحرین و با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد و تلاش کرد که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند، اما در طول نزدیک به هفت سال گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن به هیچ یک از اهداف تجاوزکارانه خود دست نیافته است.

این ائتلاف به مرور و به دلیل شکست‌های گسترده از نیرو‌های مردمی یمن، به سوی فروپاشی سوق پیدا کرده و اکنون تنها عربستان و امارات با همراهی آمریکا علیه مردم یمن می‌جنگند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =