بهانه‌تراشی برای جنگ، رفتار ویژه آمریکا

سفارت روسیه در واشنگتن در واکنش به اتهام مقام‌های امریکایی علیه روسیه اعلام کرد این گونه رفتار‌ها ویژه آمریکا است که از دستاویز‌هایی برای عملیات نظامی علیه کشور‌های مختلف استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

سفارت روسیه در واشنگتن روز جمعه در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرد، نوشت: سناریویی که از طرف آمریکا اعلام شده است که بر اساس آن گویا روسیه حمله به اوکراین را تدارک می‌بیند، تعجب‌آور نیست.

دو روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی ادعا کردند که روسیه طرحی را ایجاد کرده است تا برای حمله به اوکراین بهانه تراشی کند.

در بیانیه سفارت روسیه گفته شده است: از سناریوی تخیلی ابتکاری که از سوی سخنگو‌های وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون اعلام شد که بر اساس آن گویا روسیه عملیات نظامی فریب علیه اوکراین را تدارک می‌بیند، تعجب نکردیم. این گونه رفتارها، ویژه آمریکا است.

سفارت روسیه در واشنگتن می‌گوید: جامعه جهانی بخاطر دارد که آمریکا عملیات نظامی در کشور‌های مختلف جهان را به چه بهانه‌هایی اجرا کرد ازجمله کالین پاول (وزیر خارجه دولت جورج دابلیو بوش) با نشان دادن چیزی با پودر سفید رنگ، مقدمات را برای جنگ با عراق فراهم ساخت.

پاول در پنجم فوریه ۲۰۰۳ (یک ماه پیش از لشکرکشی آمریکا به عراق) در جلسه عمومی شورای امنیت سازمان ملل در دفاع از حمله آمریکا و متحدانش به عراق صحبت کرد و با نشان دادن ویالی از یک ماده سفید رنگ و با استناد به منابع گمنام عراقی، مدعی شد که صدام دارای سلاح‌های بیولوژیک است و توانایی تولید سریع و انبوه آن‌ها را دارد.

نشریه نیویورک تایمز هم در گزارشی مدعی شد که طرح روسیه شامل استفاده از یک ویدئوی جعلی است که حمله ساختگی ارتش اوکراین در خاک روسیه یا علیه مردم روسی‌زبان در شرق اوکراین را نشان می‌دهد.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که جزئیات این طرح توسط سازمان‌های اطلاعات آمریکا از حالت محرمانه خارج شده و انتظار می‌رود روز پنجشنبه (به وقت محلی) منتشر شود.

این درحالی است که جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تکرار ادعا‌های خود گفت: به نظر ما، دولت روسیه در حال برنامه ریزی برای انجام یک حمله ساختگی توسط نیرو‌های نظامی یا اطلاعاتی اوکراین علیه سرزمین روسیه یا علیه مردم روسی زبان است تا اقدام خود را توجیه کند.

وی در ادامه ادعا‌های خود گفت: به عنوان بخشی از این حمله ساختگی، ما معتقدیم که روسیه یک ویدئوی تبلیغاتی تولید خواهد کرد که در آن اجساد و بازیگران عزادار به تصویر کشیده می‌شوند. در این ویدئو تصاویر مکان‌ها و همچنین تجهیزات نظامی تخریب شده به دست اوکراین یا غرب نشان داده خواهد شد.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بار‌ها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − سه =