تاکید روسیه و اتحادیه اروپا درباره لزوم تسریع مذاکرات وین

مذاکره کننده ارشد روسیه و نماینده اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک، در چارچوب هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دیدار و پیرامون لزوم سرعت بخشیدن به گفتگو‌ها بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 به نقل از ایرنا. میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: امروز با انرکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین ملاقات کردم.

وی افزود که دو طرف درباره «لزوم سرعت بخشیدن به مذاکرات و جستجوی راه‌ها و ابزار‌های خلاقانه برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده برای تسهیل مسیر احیای برجام توافق کردند.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها دیروز (سه‌شنبه) پس از وقفه‌ای ده روزه که طرف‌ها برای مشورت و تصمیم‌گیری‌های سیاسی به پایتخت‌ها رفته بودند، از سرگرفته شد. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران روز گذشته با روسای تمام هیات‌های مذاکره کننده در چارچوب جلسات دو و چند جانبه دیدار کرد.

در روز‌های گذشته امیدواری‌های زیادی از سوی طرف‌های مقابل برای اینکه مذاکرات در این دور به نتیجه برسد مطرح شده است. این درحالیست که سیاست اصولی هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده است که ملاک مذاکرات، باید منافع، اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی باشد و زمان دستیابی به توافق به تأمین شدن این اصول بستگی دارد.

جمهوری اسلامی ایران خواهان دستیابی به توافقی خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، اما در مذاکرات تعجیل نمی‌کند و ضرب‌الأجل‌های ساختگی موجب زیرپا گذاشتن اصول و خطوط قرمز نخواهد شد. از این رو، احتمال دستیابی به توافق در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه تحریم‌ها و دست برداشتن از خواسته‌های غیرواقع‌بینانه به ویژه در ارتباط با دستاورد‌های علمی ایران در حوزه هسته‌ایبستگی دارد.

در جریان مذاکرات ادوار هفتم و هشتم گفتگو‌ها طرفین توانستند چه در زمینه نگارش متن و چه در رابطه با نزدیک کردن دیدگاه‌هایشان در موضوعات اصلی پیشرفت قابل توجهی به دست آوردند. در حالی که در ابتدای دور هفتم، هنوز در مورد متن مبنای گفتگو‌ها اختلاف نظر وجود داشت، به مرور با حاکم شدن فضای واقع‌بینی بر گفتگو‌ها و عقب‌نشینی طرف‌های غربی از موضع اولیه خود مبنی بر عدم بررسی متون پیشنهادی ایران، هم متون تازه‌ای به عنوان مبنا در دستور کار مذاکره‌کنندگان قرار گرفت.

در طول ده‌ها ساعت مذاکره در سطوح و فرمت‌های مختلف، از میزان پرانتز‌ها و موارد اختلافی کاسته شد و در حال حاضر در حوزه راستی‌آزمایی و تضمین‌ها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای حاصل شده و در دو حوزه رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به تصمیمات سیاسی نیاز است.

در مجموع، چارچوب و تصویر توافق نهایی اکنون مشخص است و در صورتی که طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در این فرصت یک هفته‌ای تصمیمات لازم را اتخاذ کرده باشند، می‌توان به توافقی دست یافت که تأمین‌کننده منافع ملت ایران باشد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =