ایران جزو ۴ کشور اول دنیا در تولید دارو‌های زیست فناور

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران در حوزه تولید دارو‌های زیست فناوری جزو ۴ کشور نخست دنیاست.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

دکتر بهرام دارایی در نشست خبری افزود: حوزه کالا‌های سلامت محور در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ملزومات پزشکی و محصولات بهداشتی آرایشی و محصولات غذایی از جمله این محصولات است.
وی ادامه داد: بیش از ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به حوزه زیست فناوری گفت: در تولید دارو‌های زیست فناور جزو ۴ کشور اول دنیا هستیم و بیش از ۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در این بخش داشتیم.

دکتر دارایی ادامه داد: حفظ این ساختار برای سلامت مردم کشور اهمیت دارد در سال‌های اخیر افت و خیز‌های زیادی در تهیه دارو ملزومات پزشکی بودیم که در دولت قبل نهادینه شده بود.

وی اظهار کرد: به علت این سیاست‌ها در یک سال گذشته و مصوبه سال قبل مجلس دو میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار داشتیم که تنها در ۶ ماه نخست سال به اتمام رسید و در۶ ماه دوم با بحران مواجه شدیم البته با نظر مساعد دولت و کمکی که شد مشکلات در تأمین دارو تا پایان سال رفع شد.

وی افزود: با همه این اوصاف در شرایط همه گیری کرونا شرکت‌های دولتی و خصوصی بعلت پایه گذاری زیست فناوری در بازه قابل قبولی به تولید واکسن وارد شدند و با هیچ مبلغی نمی‌شود این دستاورد عظیم را جبران کرد.

اساس نامه سازمان غذا و دارو تقدیم وزارت بهداشت شد

رییس سازمان غذا و دارو گفت: از زمانی که سازمان غذا و دارو تاسیس شده است باید اساس نامه تاسیس آن تعیین می‌شد که تا امسال نشده بود و ما این آیین نامه را به تازگی تقدیم وزیر بهداشت کرده ایم.
وی با اشاره به کاربرد‌های سامانه تیتک گفت: سامانه تیتک برای اصالت سنجی و رصد کمبود‌های دارویی است که با اتصال به سامانه‌های دیگر وزارت بهداشت زنجیره دارویی را از تولید تا مصرف درب منزل بیمار را تامین کند.

دارایی گفت: سال آینده از طریق این سامانه بسیاری از دارو‌های بیماران صعب العلاج رابدون حضور فیزیکی بیمار به دستشان خواهیم رساند.
وی با بیان اینکه پوشش بیمه محصولات دارویی باید با کمک سازمان‌های بیمه گر بیشتر شود ادامه داد: به گونه‌ای که قیمت دارو در سال آینده تغییر چندانی نکند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 9 =