ضرورت مدیریت ریسک در صادرات غیرنفتی

نورنیوز ـ گروه اقتصاد: مدیریت ریسک، یک موضوع کلیدی در حوزه تجارت و صادرات محسوب می‌شود و هر سرمایه‌گذار، تاجر یا هر موسسه مالی به لحاظ کنترل جریان‌های نقد ورودی و خروجی و همچنین رعایت تراز در صورت‌های مالی و هدایت عملیات‌های مختلف در مسیر صحیح و موثر، نیازمند رعایت الزامات مرتبط با مدیریت ریسک است.


در این خصوص نمی‌توان اهمیت حوزه صادرات غیر نفتی را نادیده انگاشت. تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه‌ایی که سال‌هاست علیه ملت ایران وضع شده باید موجب رشد سایر بخش‌های اقتصادی در بخش خصوصی باشد.


صادرات باید مزایا، معایب و موانع پیش‌ِ رو را در نظر بگیرد تا بهترین سناریوهای احتمالی طراحی شود.


موانع ممکن است به‌دلیل تعارض قوانین و یا تراکم قوانین باشد که نیاز به تنقیح و رفع موانع قانونی صادرات دارد.


ریسک‌های شش‌گانه‌ای در امر صادرات وجود دارد که باید پیش‌فرض عملیات صادرات کالاهای ایرانی قرار گیرد.


این ریسک‌ها، عبارت از ریسک سیاسی، قانونی، قرنطینه، نرخ ارز، عدم پرداخت و حمل و نقل است.


مدیریت ریسک در عرصه صادرات، امری ساده نیست اما شدنی است! به عبارت بهتر، باید ضمن حرکت رو به جلو در عرصه صادرات غیر نفتی و تکیه بر اهمیت و فواید این عرصه، به صورتی کاملا حساب شده گام برداشت.


سیاست‌های جمعی تنظیم کننده که می‌تواند با هم‌افزایی سرمایه‌گذاران در آن سوی مرزها صورت گیرد نیز در شکل‌دهی و استمرار این روند بسیار موثر خواهد بود.


در صادرات برخی اوقات حتی باید از دامپینگ بهره‌مند شد تا قدرت رقابت و دستیابی به بازارهای جدید مهیا شود.


به عنوان مثال، در عرصه مبلمان ایرانی در بازارهای خارجی، ما با سرمایه‌گذاران با انگیزه و بازارهای جهانی مناسبی مواجه هستیم که باید آنها را برای کشور تبدیل به آورده سازیم.


هرچند مبلمان در تاریخ باستانی ایران نقش به‌سزایی داشته اما در حال حاضر جایگاه قابل قبولی در صنعت جهانی نداریم و باید از تمام ابزار و ارکان تولید برای رسیدن به جایگاه قابل قبول بهره‌مند شد.


اگر در عرصه تولید مبلمان ایرانی و دیگر عرصه‌ها، هزینه تولید را کاهش دهیم و از هنر و نبوغ اساتید و طراحان داخلی در کنار تجهیزات و ماشین آلات مدرن کمال استفاده شود بی‌شک رقابت‌پذیری و مشتری‌ مداری بهتری خواهیم داشت.


پس در اینجا ما از یک سو با اراده تولیدکنندگان و از سوی دیگر، با مدیریت ریسک در عرصه جهانی مواجه هستیم.


چنانچه اشاره شد، همگرایی و دقت جمعی تجار و بازرگانان در این عرصه مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند، باشد که در سایه این نگاه کاربردی، به اهداف عالی کشور در عرصه صادرات غیر نفتی دست پیدا کنیم.


*عضوهیات مدیره بانک توسعه تعاون

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − دو =