آسیب جدی پایگاه راست‌ها در جامعه صهیونیستی

نورنیوز گروه سیاسی: تحولات حوزه فلسطین اشغالی در برهه کنونی گواه این است که با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی مقامات رده بالا و نخبگان سیاسی این رژیم و با وجود گذشت هفته‌های متمادی از اعتراضات و اعتصابات داخلی، کابینه نتانیاهو هنوز موفق به کنترل اوضاع و خاتمه اعتراضات نشده است.


شدت اعتصابات اخیر به شکلی است که علاوه بر سردرگم نمودن نهادهای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، عوارض آن بدنه ارتش و نهادهای حساسی همچون نیروی هوایی این رژیم را نیز درگیر کرده است.


در گفتگو با دکتر «حسین رویوران» کارشناس و تحلیل‌گر ارشد مسائل غرب آسیا اثرات این اعتراضات و اعتصابات دامنه‌دار بر حال و آینده رژیم صهیونیستی را بررسی کرده‌ایم:


نورنیوز: اعتراضات اخیر چه لایه‌های پنهانی در درون جامعه رژیم صهیونیستی دارد؟


رویوران: احزاب در هر جامعه‌ای شاخص اصلی برای شناخت شکاف‌های سیاسی هستند، زیرا احزاب پیشرفته‌ترین تشکل‌های اجتماعی هستند که در هر جامعه‌ای وجود دارند. اولاً جریانی که در جامعه رژیم صهیونیستی در مقابل جریان راست ایستاده، یعنی ائتلاف وسط و چپ ائتلافی است که حداقل در یکی دو دهه اخیر کاملاً شناخته شده و رقیب جریان دست راستی است که نتانیاهو و لیکود در رأس آن قرار دارند.


از زمانی که اعتراضات در اراضی اشغالی شروع شده یعنی از ۲۹ هفته پیش تا الان این جریان موفق شده اکثریت اجتماعی را به سمت خودش جذب کند و بزرگترین تظاهراتی که این رژیم به خود دیده را نیز راه بیاندازد. اصل این شکاف به دلیل لایحه اصلاحات قضایی است که از طرف نتانیاهو و ائتلاف حاکم به کنست داده شده است.


ببینید رژیم صهیونیستی یک رژیمی است که قانون اساسی ندارد، مرزهای خودش را تعریف نکرده و بسیاری از مسائل دیگر در رابطه با این رژیم مبهم است لذا وجود یک قوه قضائیه توانمند، قوی و دارای اختیارات زیاد مهمترین ضمانت برای این جامعه است. این که ائتلاف حاکم بتواند از طریق پارلمان بر قوه قضائیه، مجریه و مقننه به صورت همزمان سلطه داشته باشد یعنی تبدیل رژیم صهیونیستی به یک رژیم کاملاً استبدادی و این چیزی است که تظاهرکنندگان به شدت نگران آن هستند.


فرقی نمی‌کند که کدام طرف اکثریت را به دست بیاورد. با تصویب این لایحه قدرت حاکمه می‌تواند کنترل تمام قوا را در اختیار داشته باشد. بین لایه‌های اجتماعی مختلف رزیم صهیونیستی اختلاف عمدتاً بر سر این موضوع است. تظاهرکنندگان می‌گویند قوه قضائیه و دادگاه عالی وجودش رژیم صهیونیستی را قانون‌مدار می‌کند ولی اگر قوه قضائیه هم از طریق چیزی که در لایحه اصلاحات قضایی آمده و نظام تعیین قضات، تابع اکثریت پارلمانی شد، چنین نظامی عملاً قانونمدار نخواهد بود بلکه زورمدار خواهد بود.


در اینجا است که اگر تخلفی نظیر چهار پرونده‌ای که نتانیاهو دارد صورت بگیرد قوه قضائیه به دلیل اینکه در اختیار اکثریت پارلمانی است نمی‌تواند او را محاکمه کند چون قوه قضائیه هم در اختیار اکثریت پارلمانی است و این مسئله می‌تواند نظام سیاسی رژیم صهیونیستی را به سمت فساد و سوء استفاده از قدرت سوق دهد.


نورنیوز: علت اصلی سرایت این اعتراضات به درون ارتش رژیم صهیونیستی چیست؟


رویوران: اتفاقاً این سؤال بسیار مهمی است به این دلیل که تقریباً همه اعضای ائتلاف معارض در رژیم صهیونیستی به خدمت سربازی می‌روند. در بین اعضای ائتلاف راست‌گرا هم فقط لیکودی‌ها به خدمت سربازی می‌روند، اما حریدی‌ها و بسیاری از صهیونیست‌های مذهبی که نماینده آنها حزب عظمت یهودی است به خدمت سربازی نمی‌روند، نمونه‌اش اسموتریچ و بن گویر که رهبران این حزب هستند. خوب در چنین شرایطی ارتش احساس می‌کند اولاً الان به دلایل انتخاباتی از طرف افرادی در حال رهبری شدن است که اساساً خودشان خدمت نکرده‌اند و نمی‌دانند نظام یعنی چه! نکته دوم این است که یکی از لوایحی که اتفاقاً مورد اختلاف شدید است این است که دادگاه عالی می‌گوید همه باید به خدمت سربازی بروند در حالی که ائتلاف حاکم فعلی متدینین یهودی را مستثنی نموده و از خدمت معاف کرده است.


لذا دیگران می‌گویند ما برای چه باید خدمت کنیم آن هم زمانی که امثال بن گویر در کرانه باختری فرماندهی نیروهای انتظامی و ارتش را در اختیار دارند و یا اسموتریچ که وزیر دارایی است اما با مصوبه نتانیاهو توان دخالت گسترده در وزارت جنگ را خواهد داشت. اعتراض ارتش این است که اولاً نباید افرادی که اصلاً خدمت نکرده‌اند ارتش را فرماندهی کنند و دوم اینکه نیروهای نظامی نباید به ابزاری در دستان ائتلاف حاکم تبدیل شوند.


 پس اعتراض و عدم پیوستن به ارتش ذخیره توسط نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به این دلیل صورت می‌گیرد که اینها تبعیض موجود در خدمت نظامی و معافیت هواداران صهیونیسم دینی از خدمت نظامی و فرماندهی این جریان بر ارتش را رد می‌کنند. بخشی از اعتراض نیروهای نظامی در رژیم صهیونیستی مربوط به این مسئله است. 


نورنیوز: با عنایت به اتکاء همیشگی رژیم صهیونیستی به نیروی هوایی، ادامه اعتراضات در این بخش از ارتش چه تأثیراتی بر بدنه نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی و تنش‌های احتمالی آینده با محور مقاومت خواهد داشت؟


رویوران: در درون ساختار رژیم صهیونیستی یک ارتش کادر و یک ارتش ذخیره وجود دارد. بخش بزرگی از این ارتش کادر الان درگیر بخش شمالی فلسطین اشغالی و کرانه باختری است در حالی که بخش دیگری از آن در جنوب سرزمین‌های اشغالی خدمت می‌کند. در حال حاضر عمده‌ترین نیروی نظامی آزاد و در اختیار نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی نیروی ذخیره است، لذا ارتش ذخیره در کنار ارتش کادر دو بازوی نیروهای مسلح در رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند، لذا اعتراض بعضی از خلبان‌ها و خودداری آنها از خدمت الزاما به معنای فلج شدن نیروی هوایی نیست چون به هر حال نیروی هوایی کادر وجود دارد و این بخش از ارتش می‌تواند به گونه‌ای کار خودش را انجام دهد اما با این اوضاع رژیم صهیونیستی نمی‌تواند همه توان خودش را در صورت بروز جنگ استفاده کند و این خطری است که این رژیم را تهدید می‌کند.


 در جنگ سال ۱۹۷۳ میلادی زمانی که مصر به شبه جزیره سینا حمله کرد و موفقیت‌هایی به دست آورد ارتش کادر رژیم صهیونیستی شکست خورد و نیرویی که این رژیم را از نابودی نجات و نتیجه جنگ را تغییر داد ارتش ذخیره بود که عملیات پاتک و حمله متقابل را به دست گرفت و موفق شد مصری‌ها را تا کانال سوئز عقب بنشاند و بعد به سمت منطقه دفرسوار پل زد و ۲۰۰ کیلومتر از ۳۰۰ کیلومتر مسافت به سمت قاهره را طی کرد و پایتخت مصر را در آستانه سقوط قرار داد.


این نشان دهنده جایگاه اصلی نیروی ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی است. پس زمانی که ما می‌گوییم هزاران نفر از نیروهای ذخیره به ویژه در نیروی هوایی از رفتن به خدمت خودداری می‌کنند باید این نکته را در نظر بگیریم که ممکن است این مسئله در شرایط غیرجنگی هیچ تأثیری نداشته باشد اما در شرایط جنگی وضعیت شکننده‌ای برای رژیم ایجاد می‌کند و اگر اتفاقی بیافتد رژیم صهیونیستی قادر به استفاده از همه توان خویش برای حفظ موجودیت غاصبانه خود نخواهد بود.


نورنیوز: در صورت تداوم اعتراضات، واکنش سازمان‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نظیر شین‌بت و سایر سازمان‌های موازی امنیتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


رویوران: تمام سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نظیر ارتش، وزارت دفاع و… به نتانیاهو پیشنهاد می‌کنند که تصویب تعدیلات قضایی را متوقف کند، چون ادامه این راه، جامعه رژیم صهیونیستی را دچار شکاف‌هایی خواهد کرد و اگر این شکاف‌ها فعال‌تر شوند ممکن است بین لایه‌های اجتماعی جنگ داخلی به وجود بیاید.


این نهادها بر اساس تحلیلی که از شناخت جامعه رژیم صهیونیستی دارند درخواست می‌کنند که این مسئله متوقف شود اما نتانیاهو نه تنها خودش بلکه بخشی از متحدینش مثل رهبر حزب شاس متهم به فساد هستند و در دادگاه پرونده دارند، بنابراین تصویب تعدیلات قضایی را تنها راه نجات خودشان از محاکمه می‌دانند.


اصرار اینها بر اساس اختلاف تحلیلی در مورد وقایع مربوط به جامعه نیست زیرا همه می‌دانند که ادامه این راه جامعه رژیم صهیونیستی را چندپاره خواهد کرد اما اینها برای نجات خودشان امنیت ملی رژیم صهیونیستی را فدای امنیت فردی خودشان کرده‌اند و این مسئله به شدت جامعه را خشمگین و معترض کرده است.


نورنیوز: این فشارهای متقابل یعنی اعتراضات موجود آیا ممکن است یک ریزشی در ائتلاف حاکم ایجاد کند؟


رویوران: این احتمال وجود دارد، یعنی اگر چند نماینده از ائتلاف حاکم که ۶۴ کرسی از ۱۲۴ کرسی کنست را در اختیار دارد نسبت به این رفتار خودخواهانه نتانیاهو اعتراض داشته باشند و از دولت خارج شوند، دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد.


نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پایگاه راست سیاسی در جامعه صهیونیستی به شدت آسیب دیده و هر انتخاباتی که برگزار شود به نفع رقبای نتانیاهو خواهد بود. در این میان نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد این است که الان رژیم صهیونیستی در مقابل یک امتحان مهمی است که آیا شکاف سیاسی در عرصه‌های سیاسی و حزبی بین احزاب سیاسی جریان راست، چپ و میانه ممکن است به نهادهای دولتی و به ویژه ارتش منتقل شود؟


الان خیلی‌ها از خدمت در دولت خودداری می‌کنند چون می‌گویند این دولت، دولت ما نیست و الان این پدیده وارد ارتش شده است. خیلی‌ها می‌گویند من نمی‌توانم تحت فرماندهی این دولت باشم. اگر ارتش دچار شکاف شود رژیم صهیونیستی در خطر خواهد بود. به عبارتی همواره زمانی که اتفاق خاصی می‌افتاد این ارتش بود که کار را به نفع رژیم صهیونیستی یک‌سره می‌کرد اما اگر خود ارتش دچار اختلاف شود قطعاً رژیم صهیونیستی در خطر خواهد بود.  

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =