ابعاد و پیام‌های حضور ایران در رژه دریایی سن‌پترزبورگ

نورنیوز ـ گروه سیاسی: رژه سالانه نیروی دریایی روسیه، روز یکشنبه هشتم مردادماه در سن‌پترزبورگ در حالی برگزار شد که در کنار حضور مقامات ارشد روس از جمله «ولادیمیر پوتین» و نمایندگانی از ۲۱ کشور، دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دو شناور ایرانی نیز در آن حضور داشتند.


حضور موثر ایران در این رزمایش را باید در ادامه مسیر دیپلماسی فعال، عمل‌گرا و نتیجه‌محور دولت سیزدهم ارزیابی کرد.


امیر دریادار ایرانی درباره مشارکت ایران در این رژه گفت: یکی از ماموریت‌های نیروی دریایی همه کشورها از جمله ایران، دیپلماسی دریایی و نظامی است. امروز در راستای دعوت فرمانده نیروی دریایی روسیه در این مراسم شرکت کردم زیرا نیروی دریایی ایران یک نیروی بین‌المللی است و ما حتما در صحنه‌های بین‌المللی حضور فعالی خواهیم داشت و پرچم کشورمان را در همه صحنه‌های بین‌المللی افراشته نگاه خواهیم داشت.


تحقق اهداف دیپلماتیکِ هر کشور عموما متناسب با مولفه‌های میدانی که برگرفته از قدرت و اقتدار بومی و درون‌زای کشورهاست، حاصل می‌شود، لذا داشتن توان دفاعی و نظامی در همه ابعاد هوافضا، زمینی، دریایی، پهپادی و پدافندی نقشی مهم در این عرصه ایفا می‌کند.


بر همین اساس؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، نیروی دریایی نقشی بس مهم و اساسی در هم‌گرایی و توسعه مناسبات دیپلماتیک دارد، چنانچه اخیر فرمانده نیروی دریایی ارتش از آمادگی همسایگان ایران برای تشکیل نیروی واحد دریایی با ایران خبر داده است.


در همین خصوص؛ پیش از این نیز توافقاتی میان نیروی دریایی ایران و پاکستان صورت گرفته که می‌تواند گامی موثر در امنیت پایدار دریایی منطقه بدون دخالت بیگانگان باشد.


از سویی؛ از آنجا که ایران و روسیه در چارچوب اهداف مشترک تلاش کرده‌اند مناسباتی فراگیر را به صورت دو و چندجانبه رقم بزنند، توسعه این همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی، دو کشور را در مسیر تحقق برنامه‌های مدون و هماهنگ برای خنثی‌سازی تحریم‌های غرب و تقویت باشگاه تحریم‌شدگان یاری خواهد کرد.


در عرصه مناسبات چندجانبه نیز ایران و روسیه در قالب پیمان‌های شانگهای، اوراسیا، بریکس و اوپک پلاس توانسته‌اند پیوندهای قابل توجهی را رقم بزنند که نتیجه آن می‌تواند شکل‌گیری نظم نوین اقتصاد جهانی در مواجهه با یک‌جانبه‌گرایی غرب باشد.


از سوی دیگر؛ با توجه به نقش محوری تجارت دریایی در چارچوب اهداف ذکر شده، ابتکار عمل‌های ایران در حراست از امنیت زیست محیط خلیج فارس و حضور فعال در آب‌راه‌های جهانی مانند ۸ ماه دریانوردی جهانی ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش ایران حکایت از ظرفیت‌ها و اراده قوی ایران در طی این مسیر دارد.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هشت =