تناقض‌های انگلیسی؛ از کارتن‌خواب‌های فراموش‌شده لندنی تا ادعای نجات ملت‌ها!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: بحران کارتن‌خوابی به دلیل شدت گرفتن مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی در اثر تورم و گرانی چنان در انگلیس شدت گرفته که حتی رسانه‌های وابسته به خاندان سلطنتی نیز دیگر نتوانسته‌اند آن را پنهان نمایند.


در همین خصوص؛ بی‌بی‌سی در گزارشی عنوان کرده: «اگر شب‌ها دیر‌‌وقت، چرخی در خیابان‌های لندن بزنید ممکن است با خیلی از افراد خیابان‌خواب روبرو شوید. طبق تازه‌ترین آمار، خیابان‌خوابی به مدت مشابه سال قبل، ۹ درصد بیشتر شده. در سه ماه گذشته نزدیک به سه هزار و سی‌صد نفر در خیابان‌های پایتخت بریتانیا خوابیده‌اند. بیش از نیمی از آن‌ها اولین بار بود که خیابان‌خوابی کردند.»


هر چند رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی در نهایت با تکنیک‌های تبلیغاتی مانند القاء مهاجر بودن کارتن‌ها نظیر رومانیایی‌ها، برجسته‌سازی بودجه ۵۰۰ میلیون پوندی دولت انگلیس برای کمک به کارتن‌‌خواب‌ها و… به دنبال کم‌رنگ کردن بحران بی‌خانمانی‌ و کارتن‌خوابی در انگلیس هستند.


بی‌بی‌سی در حالی مدعی افزایش ۹ درصدی کارتن‌خوابی نسبت به سال قبل شده که یک ماه پیش روزنامه ایندیپندنت نوشت: بازتاب غم‌انگیز بحران هزینه‌های زندگی و نبود مسکن ارزان، افزایش ۲۱ درصدی تعداد کارتن‌خواب‌های لندنی در سال گذشته است. بر اساس آمار گزارش بی‌خانمان‌ها اداره لندن بزرگ، در بازه آوریل ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳، در مجموع ۱۰ هزار و ۵۳ نفر در خیابان‌ها زندگی می‌کنند.


تعداد کارتن‌خواب‌ها در مدت مشابه پارسال ۸ هزار و ۳۲۸ نفر بوده است. بر اساس این گزارش، ۶ هزار و ۳۹۱ نفر از این افراد، برای نخستین بار است که کارتن‌‌خواب می‌شوند که افزایش ۲۶ درصدی نسبت به سال ۲۲-۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. حدود ۲ هزار و ۸۴ نفر هم دو سال متوالی است که کارتن‌خواب هستند.


سازمان‌های خیریه بی‌خانمان‌ها در اوایل ماه ژوئن به «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس نامه نوشتند تا نگرانی عمیق خود را از اینکه دولت در دست‌یابی به هدف خود برای پایان دادن به کارتن‌خوابی در انگلیس تا سال ۲۰۲۴ ناکام خواهد ماند، ابراز کنند.


بحران اقتصادی در انگلیس و تشدید کاهش قدرت خرید و ناتوانی در پرداخت اجاره خانه چنان است که نظرسنجی جدید موسسه «یوگاو» نشان می‌دهد که ۶۶ درصد شهروندان انگلیس از عملکرد دولت حاکم محافظه‌کار در زمینه مدیریت مسائل مهم کشور ناراضی هستند.


یک مرکز حمایتی در لندن چندی پیش اعلام کرد که در سال گذشته ۱۳۱۳ نفر در انگلیس در پی بی‌خانمانی جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۸۵ درصدی داشته است.


آمار‌ها نشان می‌دهند که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۷۴ هزار خانوار انگلیسی به دلیل قرار داشتن در معرض بی‌خانمانی به شورا‌های محلی مراجعه و درخواست کمک کردند.


در مهرماه سال گذشته نیز روزنامه «ایونینگ استاندارد» نوشت: بر اساس نتیجه یک بررسی در میان بیش از ۲ هزار اجاره نشین، نزدیک به یک سوم آنان (۳۲ درصد) گفته‌اند که دستِ‌کم نیمی از درآمد خانوار آنان برای پرداخت اجاره بها هزینه می‌شود.  


در سال ۱۳۹۹ نیز آمارها نشان داده بود که شمار جوانان بی‌خانمان در لندن نسبت به سال قبل آن ۴۷ درصد افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۷ نیز  بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی مؤسسه «یوگاو» در انگلیس حدود ۵۰ درصد از مردم این کشور می‌گویند که شمار افراد بی‌خانمان در این کشور در مقایسه با ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است.


پیش از این نیز یعنی در سال ۱۳۹۴ نیز مقامات مسئول ساماندهی افراد کارتن خواب در انگلیس با بیان اینکه شمار این افراد در مقایسه با ۵ سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است، در سخنانی که بیانگر ناتوانی و عدم اراده دولت انگلیس برای حل این بحران است، عنوان کردند که تلاش می‌کنند بی‌خانمانان را در مراکز مختلف مذهبی برای نجات از سرما اسکان دهند.


البته این آمارها سر آغاز آمار بی‌خانمانی در انگلیس نمی‌باشد چنانکه در سال ۱۳۹۲ نیز چند سازمان خیریه و غیردولتی اعلام کردند که تعداد بی خانمان‌های این کشور طی سه سال ۳۴ درصد افزایش یافته است. آنها عنوان کردند سالانه حداقل ۱۸۵ هزار نفر به تعداد بی‌خانمان‌های انگلیس اضافه شده است.


آن زمان عنوان شد یافته‌های سازمان‌های غیردولتی همچنین نشان می‌دهد که نمونه‌های آشکار بی‌خانمانی نظیر کارتن‌خوابی حدود شش درصد در انگلیس و ۱۳ درصد در شهر لندن افزایش یافته است.


در آن سال سازمان خیریه «شلتر» نیز با انتشار گزارشی هشدار داد بیش از ۸۰ هزار کودک انگلیسی کریسمس  را بدون سرپناه مناسب سپری خواهند کرد.


حقایق مذکور در حالی سال‌هاست بر انگلیس حاکم است که گزارش‌های رسمی از هزینه‌های صدها میلیون پوندی خاندان سلطنتی برای جشن‌ها و مراسم‌ اشرافی‌ از تولد و عروسی اعضای خاندان سلطنتی گرفته تا مرگ ملکه و تاج‌گذاری چارلز سوم از جیب مالیات دهندگان انگلیسی حکایت دارد.


در چنین شرایطی مطالبه ۷۰ درصدی مردم انگلیس برای جمهوری‌خواهی و حذف نظام سلطنت به شدت سرکوب و رسانه‌های خاندان سلطنتی به صورت تهوع‌آوری به توجیه این سرکوب و لزوم استمرار نظام سلطنت می‌پردازند.


از سوی دیگر؛ انگلیس با ادعای نجات ملت‌ها و ایجاد زندگی بهتر برای آنان، همچنان به سیاق سابقه سیاه ضدبشری خود یا به اشغال، ویرانی و جنگ‌افروزی مشغول است یا با فتنه‌انگیزی در سایر کشورها نسخه تجزیه و آشوب تجویز می‌کند.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 2 =