بازی خطرناک مقامات تایپه در شرق آسیا

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: هم‌زمان با تلاش گسترده واشینگتن و لندن به عنوان دو بازیگر اصلی مداخله‌گر غربی در حوزه پیرامونی چین برای افزایش دامنه و عمق تحرکات خود علیه پکن، مقامات تایپه نیز به صورت معناداری کرارا نسبت به احتمال وقوع جنگ در شرق آسیا هشدار می‌دهند!


این رفتارهای مفرط مداخله‌گرایانه و تحریک‌کننده غربی‌ها و عوامل آنها در شرق آسیا، در حال عبور از آستانه تحمل صبر راهبردی یا حتی تاکتیکی چینی‌ها است.


در همین راستا؛ اخیرا وزارت دفاع چین تایپه اعلام کرده است که ۱۰ فروند جنگنده چینی وارد حریم هوایی جزیره شده و پنج ناو این کشور نیز با آمادگی ضربتی کامل به گشت‌زنی پرداخته‌اند.


مقامات تایوان که چین خود را مالک آن می‌داند، بارها از فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی این جزیره در سه سال گذشته شکایت کرده‌اند.


در مقابل، پکن به تایپه هشدار داده که تبدیل این جزیره به پایگاه فعالیت‌های ضد چینیِ آمریکا و متحدانش مانند ژاپن، استرالیا و کره جنوبی قطعا از سوی چین تحمل نخواهد شد.


برخی از راهبردنویسان مطرح آمریکایی از جمله «هنری کیسینجر» طی هفته‌های اخیر هشدارهای شدیدی را در خصوص احتمال وقوع نبردی جدید در نظام بین‌الملل (میان چین و آمریکا) داده و آن را مصداق وقوع جنگ جهانی سوم دانسته‌اند.


اصلی‌ترین نگرانی این افراد فارغ از اینکه چه کسی در کاخ سفید حضور داشته باشد، مربوط به ناتوانی خاص سران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مدیریت صحنه منازعه احتمالی است.


گرچه بایدن مدعی است اقداماتش در محیط پیرامونی چین، با هدف بازدارندگی در مقابل این کشور صورت می‌گیرد اما نوع اقدامات و جنس آنها به وضوح نشان می‌دهد که واشینگتن قدرت هدایت این بازی را نداشته و در بسیاری از موارد، شاهد انتقال بازی از فاز بازدارندگی به فاز اقدام هستیم!


بدیهی است که در این معادله، مشابه آنچه که در موضوع اوکراین اتفاق افتاده، قطعا بازنده اصلی تایوان است و این شکست به آمریکا و انگلیس به عنوان دو مصدر اصلی تولید بحران در شرق آسیا نیز تسری پیدا خواهد کرد.


بر این اساس؛ تایوانی‌ها نمی‌توانند مقدمه وقوع بحران که همان بازی مستقیم و مطلق آنها در زمین غرب است را نادیده انگاشته و ضمن اصرار بر بازی مخرب خود نسبت به تبعات وضعی آن گلایه‌مند باشند.


این همان اشتباهی است که یک بار در اوکراین توسط «ولودیمیر زلنسکی» صورت گرفت و اوکراین را به کانونی از آتش و بحران تبدیل کرد، بدون آنکه وعده‌های اصلی غرب به کی‌یف عملیاتی شود!


این قاعده می‌تواند در خصوص تایوان نیز صدق کند…

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =