نقشه راه واشینگتن در آمریکای لاتین با تمرکز بر تحولات آرژانتین

 


نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: رسانه‌های آمریکایی اخیرا به شکل ویژه‌ و معناداری بر تحولات جاری در آرژانتین و انتخابات ریاست جمهوری این کشور تمرکز کرده‌اند.


انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین در حالی قرار است روز ۲۲ اکتبر برگزار شود که این کشور حوزه آمریکای لاتین با معضلات جدی اقتصادی از جمله تورم لجام‌گسیخته روبرو است و نرخ سالانه تورم در آن بیش از ۱۰۰ درصد است.


آرژانتین بدهی سنگینی به صندوق بین‌المللی پول دارد و حدود ۴۰ درصد از مردم این کشور زیر خطر فقر زندگی می‌کنند.


«خاویر میلی» نامزد  ۵۲ ساله‌ی راست افراطی انتخابات ریاست‌ جمهوری آرژانتین که خود را نامزدی مخالف نخبگان سیاسی و «ضد سیستم» معرفی می‌کند، در جریان رقابت مقدماتی که بیش از ۳۵ میلیون رای‌دهنده آرژانتینی واجد شرکت در آن بوده‌اند، توانسته از رقبای خود پیشی بگیرد.


مطابق قانون اساس آرژانتین، رأی‌گیری مقدماتی در نظام انتخاباتی این کشور، تعیین‌کننده احزاب و نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری است.


در این میان؛ پمپاژ پول به صورت غیر مستقیم به یکی از سیاست‌های آمریکا در انتخابات آرژانتین تبدیل شده است و خاویر میلی که از سال ۲۰۲۱ عضو کنگره آرژانتین است وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات، بانک مرکزی آرژانتین را منحل خواهد کرد.


او همچنین تغییرات آب و هوایی را «دروغ» خوانده و پس از اعلام نتایج رای‌گیری مقدماتی تاکید کرده که پایان کار طبقه سیاسی حاکم را که به گفته او «انگل، فاسد و بی‌فایده» هستند رقم خواهد زد.


«آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری کنونی آرژانتین که محبوبیت کمی دارد در انتخابات پیش‌رو نامزد نشده است.


آنچه اما در این میان جلب توجه می‌کند، تلاش خاص هر دو حزب دموکرات‌ و جمهوری‌خواه آمریکا در حمایت از نامزد ملی‌گرای افراطی در بوئنوس آیرس است.


گرچه میان حزب دموکرات و جریان ملی‌گرای افراطی در آرژانتین که طرف‌دار ترامپ است، تعارضاتی وجود دارد اما هدف مشترک هر دو حزب سنتی آمریکا کمک گرفتن از ظرفیت سیاسی، ژئوپلیتیکی و اقتصادی آرژانتین در راستای ایجاد اخلال در چینش زنجیره جدید سوسیالیستی ایجاد شده در آمریکای لاتین است.


دولت بایدن در چندین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکای لاتین از ابتدای حضور خود در مسند قدرت شکست خورده و نتوانسته موجبات پیروزی جریان‌های غرب‌گرای افراطی در این کشورها را فراهم سازد.


بررسی رویکرد مقامات کاخ سفید نشان می‌دهد که آنها این بار قصد دارند از فضای اقتصادی بحران‌زده در آرژانتین در راستای پیش‌برد اهداف و منافع خود استفاده کنند.


دموکرات‌ها میان دو گزینه ترامپیسم و سوسیالیسم در آمریکای لاتین، در عمل موافق گزینه نخست هستند، هر چند که در ظاهر مدعی‌اند نسبت به رویکرد آنارشیستی رئیس جمهور سابق آمریکا در نظام بین‌الملل رویکردی سلبی و بازدارنده دارند!


این همان نمایش دوگانه و دروغینی است که جریان‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا نسبت به آمریکای مرکزی و جنوبی دارند.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − سه =