واردات گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا از روسیه رکورد زد

نورنیوز – گروه اقتصاد: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: تحلیل داده های صنعتی سازمان غیرانتفاعی «گلوبال ویتنس» نشان می دهد که بلژیک و اسپانیا در هفت ماه اول سال جاری میلادی بعد از چین، دومین و سومین خریدار گاز طبیعی مایع روسیه بوده‌اند.


در کل، واردات گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا از روسیه بین ماه های ژانویه تا ژوئیه (دی-تیر) امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ و قبل از حمله روسیه به اوکراین، ۴۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش در حالی بوده که اتحادیه اروپا تا قبل از جنگ اوکراین به دلیل وابستگی به انتقال گاز لوله کشی شده از اوکراین، واردات قابل ملاحظه‌ای در زمینه گاز طبیعی مایع نداشت.


سازمان گلوبال ویتنس گفت که سرعت این افزایش شدیدتر از میانگین افزایش جهانی واردات گاز طبیعی مایع از روسیه بوده که در مدت مشابه ۶ درصد برآورد شده است. تحلیل این سازمان غیرانتفاعی که مبتنی بر داده های شرکت تحلیل صنعتی کِپلر است، نشان داد اتحادیه اروپا در مقایسه با رکورد واردات گاز طبیعی مایع در سال گذشته، حدود ۱.۷ درصد بیشتر این محصول را از روسیه وارد کرده است.


گلوبال ویتنس گفت هزینه گاز طبیعی مایع وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه از ژانویه تا ژوئیه به قیمت لحظه ای بازار بالغ بر پنج میلیارد و ۲۹۰ میلیون یورو اعلام شده است.


«جاناتان نورونها گانت» فعال ارشد در شرکت سوخت‌های فسیلی، گفت: شوکه‌کننده است که کشورهای اتحادیه اروپا تلاش کردند خود را از گاز فسیلی روسیه رها کنند و در مقابل آن را با واردات گاز طبیعی مایع انتقال یافته با کشتی جایگزین کنند. فرقی نمی‌کند که از یک خط لوله یا یک کشتی آمده باشد، این بدان معنی است که شرکت‌های اروپایی میلیاردها دلار به صندوق جنگ پوتین می‌فرستند.


فایننشال تایمز نوشت: واردات گاز طبیعی مایع آن هم در شرایط سختگیری اتحادیه اروپا در اعمال سازوکار تحریم های خود علیه مسکو، درآمد روسیه را میلیاردها یورو افزایش می دهد. صرف نظر از این درآمد، سطح واردات این محصول، این اتحادیه را در معرض تصمیم های ناگهانی کرملین برای قطع عرضه قرار می دهد همان طوری که سال گذشته نیز در خصوص گاز طبیعی این اتفاق رخ داد.


«الکس فرولی» تحلیگر ارشد گاز طبیعی مایع در شرکت مشاوره ای اطلاعات بازار انرژی گفت: خریداران بلندمدت این محصول در اروپا می گویند به خرید حجم های تعیین شده در قراردادهای خود ادامه خواهند داد مگر این که توسط سیاستمداران منع شوند. ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا باعث ایجاد اختلالاتی در حمل و نقل خواهد شد زیرا الگوهای تجارت جهانی باید تغییر کنند اما در نهایت اروپا می تواند تامین کنندگان دیگر و روسیه خریداران دیگری را پیدا کند.


مقام‌های اتحادیه اروپا به تلاش کلی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ اشاره کرده‌ اما هشدار داده‌اند که ممنوعیت کامل واردات گاز طبیعی مایع، خطر بروز یک بحران انرژی مشابه سال گذشته را ایجاد می‌کند که قیمت گاز اتحادیه اروپا را به میزان بی سابقه بیش از ۳۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رساند.


یکی از مقام های اروپایی گفت با وجود پُر شدن بیش از ۹۰ درصد ظرفیت ذخیره گاز در اروپا در آستانه فصل زمستان، هنوز «نگرانی های زیادی» در صورت کاهش بیشتر در عرضه وجود دارد.


هنینگ گلایستاین مدیر انرژی، اقلیم و منابع در گروه اوراسیا، گفت: احتمال این که دولت ها مجبور شوند به دلیل کمبود گاز در زمستان امسال دستور تعطیلی این صنعت را بدهند «نزدیک به صفر» است. اتحادیه اروپا باید تقاضا را ۱۰ درصد کاهش دهد. اگر به طور ساختاری مصرف گاز را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش ندهیم، در معرض خطر تکرار این رقابت [برای تامین] سالانه این محصول قرار داریم.

ایرنا

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =