قبایل عربی سوریه کنترل برخی روستاهای دیرالزور را به دست گرفتند

نورنیوز – گروه بین‌الملل: منابع محلی در سوریه خبر دادند که افراد مسلح وابسته به قبایل عربی پس از درگیری‌های شدید با شبه نظامیان کرد «قسد»، روستای الصبحه در حومه شرق دیرالزور را به کنترل خود درآوردند.


همزمان درگیری‌های شدیدی در شهر بصیره و منطقه کوهستانی آن که محل استقرار نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است جریان دارد.


نیروهای قسد ائتلافی از نیروهای مسلح کرد و عشایر محلی است که کنترل مناطق شرق رودخانه فرات در چند استان سوریه از جمله استان دیرالزور را در اختیار دارند.


قبایل عربی سوریه همچنین اعلام کرده‌اند که کنترل مناطقی در شمال منبج و مواضع نظامی حکومت سوریه را به دست گرفته‌اند.


همچنین منابع مطلع در اپوزیسیون سوریه به «الجزیره» خبر داده‌اند که در حمله هوایی روسیه به روستاهای «محسنلی» و «عرب حسن»، پس از تسلط نیروهای اپوزیسیون بر آنها، ۵ غیر نظامی کشته شده‌اند.


همزمان نیروهای قسد اطراف روستای ذیبان در حومه شرقی دیرالزور را هدف حملات راکتی قرار داده و روستای «جدید بقاره» در همین منطقه را پس از آنکه به کنترل قبایل عربی درآمده به شدت محاصره کرده‌اند.


از سوی دیگر، محمد طیانه، از فرماندهان گروه‌های مسلح قبایل عربی به خبرگزاری آلمان گفت که همه نیروها و تجهیزات اعزامی نیروهای قسد به روستاهای ذیبان و الشحیل در تغییر روند حوادث در جبهه‌ها تأثیری نداشته است.


همچنین ابوشادی العکیدی، فرمانده گروه‌های مسلح قبایل عربی، گفت که نیروهای مسلحی از منطقه غربی فرات نیز برای مشارکت در جنگ با نیروهای دموکراتیک سوریه به جبهه‌های آنان پیوسته‌اند.


یک منبع نزدیک به یکی از سران قبایل نیز خبر داد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی امریکا برای بازگشت آرامش به منطقه به آنان تماس گرفته‌اند.


خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاهی خبر داد که در این درگیری‌ها که از روز پنجشنبه شدت گرفته دست‌کم ۴۰ تن از نیروهای دو طرف و ۱۵ غیر نظامی کشته شده‌اند.


این درگیری‌ها روز یکشنبه و پس از آن آغاز شد که نیروهای قسد «احمد الخبیل» مشهور به ابوخوله، رئیس شورای نظامی دیرالزور در تشکیلات قسد و از فرماندهان ارشد قبایل مسلح، را بازداشت کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه از صبح امروز (شنبه ۲ سپتامبر) به مدت ۴۸ ساعت در منطقه تحت کنترل خود در شرق دیرالزور منع تردد برقرار کرده‌اند.


روز جمعه سفارت آمریکا در دمشق با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خشونت‌ها در دیرالزور ابراز نگرانی شدید کرد و از همه طرف‌ها خواست که به تنش پایان دهند.


ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که تحولات را کاملاً زیر نظر دارد و با همکاری با نیروهای قسد برای تضمین شکست دائمی داعش ادامه می‌دهد.


روز جمعه، وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که درگیری میان قبایل عرب و یگان‌های مدافع خلق در منطقه تحت کنترل کردها در حومه استان دیرالزور (شرق سوریه) را «از نزدیک و با نگرانی» پیگیری می‌کند.

الجزیره

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =