تکمیل بازی خطرناک بایدن در کی‌یف

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: پمپاژ گسترده تجهیزات نظامی به اوکراین از سوی اعضای ناتو و در راس آنها آمریکا، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.


مقامات آمریکایی در حال تقویت توان میدانی و نظامی اوکراین با هدف استفاده از برخی دستاوردهای میدانی کی‌یف در مذاکرات احتمالی صلح در آینده هستند.


با این حال به نظر می‌رسد این بازی خطرناک بایدن و متحدینش نتواند سرنوشت و فرجامی مطابق پیش‌بینی مقامات آمریکایی داشته باشد.


در این خصوص کافی است نسبت به نگرانی‌های شدید «هنری کیسینجر» در خصوص تبدیل شدن اوکراین به پاشنه آشیل سیاست خارجی آمریکا اشاره کنیم.


کیسینجر نیز مانند «فرانسیس فوکویاما» معتقد است؛ زمان خلق بحران‌های بدون محاسبه در حوزه سیاست خارجی آمریکا سپری شده، زیرا این بحران‌ها می‌تواند در آینده‌ای نزدیک دامن‌گیر واشینگتن و متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی شود.


اما در این میان سوالات و دغدغه‌های دیگری نیز به ذهن خطور می‌کند از جمله اینکه در صورت برقراری صلح میان روسیه و اوکراین، تکلیف تجهیزات نظامی ارسالی و انباشته شده غرب در کی‌یف چه خواهد شد؟!


بدون شک این موضوع در حوزه بازدارندگی و تضمین هرگونه پیمان صلحی میان طرفین به مولفه‌ای دردسرساز تبدیل می‌شود.


بی‌دلیل نیست که روس‌ها معتقدند خلع سلاح اوکراین باید در کنار مواردی مانند تعهد اوکراینی‌ها مبنی بر بی‌طرفی نظامی و عدم عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، تبدیل به یکی از ثوابت و مطالبات غیر قابل گذشت در مذاکرات نهایی با کی‌یف شود.


کاخ سفید اعلام کرده؛ جو بایدن و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین درباره آغاز آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ گفتگو کرده‌اند.


کاخ سفید همچنین یادآور شده؛ روسای جمهوری دو کشور درباره تصویب سریع سایر کشورها برای انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ خود به اوکراین گفتگو کرده‌اند. پنتاگون نیز اعلام کرد؛ آموزش خلبانان اف-۱۶ اوکراینی را از ماه آینده در ایالات متحده آغاز می‌کند.


اخیرا و در جریان سفر  زلنسکی به دانمارک و هلند، این دو کشور عضو اتحادیه اروپا بر تعهد خود در خصوص تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ خود به اوکراین تاکید کرده بودند.


باید تاکید کرد که انباشت انواع تسلیحات نامتعارف در اوکراین، می‌تواند حتی در صورت انعقاد صلح میان مسکو و کی‌یف، آینده منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.


ضمن آنکه فعلا دستاوردهای میدانی ارتش و دولت اوکراین با آنچه مقامات آمریکایی و اروپایی پیش‌بینی کرده بودند تفاوتی معنادار دارد.


شکست اوکراینی‌ها در نبرد باخموت و ناکامی آنها در ضدحمله در مناطق شرقی، به نمادهای شکست میدانی کی‌یف در مقابل مسکو تبدیل شده است و مقامات ارشد ناتو قدرت مدیریت صحنه نبرد را آشکارا از دست داده‌اند.


با این حال، رویکرد اخیر دولت بایدن و پنتاگون نشان می‌دهد که واشینگتن هنوز نتوانسته از حقایق جنگ اوکراین و واقعیات میدانی آن درس بگیرد، موضوعی که نتیجه‌اش می‌تواند فاجعه‌بارتر از حد تصور بازیگران اصلی یعنی واشینگتن، لندن و دیگر اعضاء ناتو باشد.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 12 =