کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای رزمایش ضدتروریسم برگزار می‌کنند

نورنیوز – گروه بین‌الملل: «روسلان سیسمبایف» معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان نتایج چهلمین نشست شورای ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای (RATS) را جمع‌بندی کرد.


سیسمبایف گفت: این شورا در مورد تحقق راه حل‌هایی که قبلاً در مورد مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و تجزیه‌طلبی اتخاذ شده بود، بحث کرد.


معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان با اشاره به اینکه در این نشست برنامه‌های کاری شورای ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای و گروه‌های متخصص در مورد مسائل جاری تصویب شده است، افزود: نتایج بررسی رویه بین‌المللی کاربرد سامانه‌های داده‌های اولیه مسافران خطوط هوایی و همچنین تحلیل تجربیات ملی کشورهای سازمان همکاری شانگهای در این زمینه مورد تأیید قرار گرفت.


سیسمبایف با بیان اینکه در این نشست همچنین درباره همکاری در زمینه سرکوب و کشف کانال‌های تأمین مالی تروریسم و نیز مبارزه با قاچاق غیرقانونی سلاح بحث شد، خاطرنشان کرد: انجام رزمایش مشترک ضد تروریسم با هدف جلوگیری از استفاده از اینترنت برای اهداف تروریستی و افراطی برگزار خواهد شد.


او با اعلام خبر آغاز برنامه مشترک همکاری اعضای شانگهای برای جلوگیری از ترویج ایدئولوژی افراطی، افزود: در هند تصمیم گرفته شد، رزمایش مشترک ضد تروریسم اعضای شانگهای در سال ۲۰۲۴ در چین برگزار شود.


معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان در ادامه سخنان خود یادآور شد: نشست بعدی شورای ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای قرار است در چین برگزار شود.


سازمان همکاری‌های شانگهای سازمانی اوراسیایی و میان‌ دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌ است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف مقابله با تروریسم و جدایی طلبی پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان به طور رسمی به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.


علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

ایرنا

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 5 =