پیام‌هایی که سفر بلینکن به عراق به جهان مخابره کرد!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای چند روز پیش خود به منطقه با محوریت جنگ غزه با ادعای نقش‌آفرینی فعال آمریکا در دیپلماسی جهانی برای حل بحران‌های غرب آسیا و لزوم همراهی سایر کشورها با طرح‌ها و خواسته‌های آمریکا در حالی به عراق سفر کرد که روند تحولات عراق در حین و بعد از سفر او پیام‌های قابل توجهی را به دنیا مخابره کرد.


نخست؛ تکرار حمایت‌های بلینکن از رژیم صهیونیستی در دیدار با مقامات عراقی بار دیگر نشان داد که آمریکا اراده‌ای برای پایان جنایات این رژیم ندارد و نه تنها صلاحیت ادعای ناجی بودن را ندارد بلکه باید به عنوان شریک جرم صهیونیست‌ها در نسل‌کشی فلسطینی‌ها مورد بازخواست قرار گیرد.


دوم؛ ورود بلینکن با جلیقه ضدگلوله به عراق، آن هم در شرایطی که ۲۰ سال است نیروهای آمریکایی در این کشور حضور دارند، اعترافی آشکار به شکست آمریکا در ایجاد تصویر و جایگاه مناسب برای خود در منطقه است. انزجار مردم ترکیه در سفر او به این کشور نیز همین معنا را تداعی کرد.


سوم؛ آمریکایی‌ها مدعی‌اند که توانسته‌اند طی سال‌ها حضور در منطقه متحدانی همسو با خود داشته باشند که همراه با مواضع واشینگتن گام بر می‌دارند، اما تفاوت دیدگاه مقامات عراقی از جمله در قبال جنگ غزه، ابعاد دیگری از افول جایگاه جهانی آمریکا را آشکار ساخت.


نخست وزیر عراق در دیدار با بلینکن بر موضع عراق در محکوم کردن حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه تأکید کرد و گفت: جامعه جهانی باید مسئولیت‌های خود در قبال جنایت‌های اسرائیل در غزه را بر عهده بگیرد.


شیاع السودانی در دیدار با رهبر انقلاب اسلامی نیز عملیات طوفان‌الاقصی را یک عملیات قهرمانانه و موجب خوشحالی همه آزادگان جهان دانست و از سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال این جنایت‌ها به شدت انتقاد کرد.


چهارم؛ یکی از مهمترین اهداف بلینکن از سفر به عراق پایان دادن به فعالیت مقاومت عراق علیه پایگاه‌های آمریکایی بود، چنانچه بلینکن از نخست‌وزیر عراق خواست که مسئولان تداوم حملات به نیروهای امریکایی در عراق را مورد بازخواست قرار دهد.


«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره اهداف سفر بلینکن به بغداد گفت: بلینکن در بغداد با شیاع السودانی دیدار و درباره تنش‌های جاری میان اسرائیل و جنبش حماس و ضرورت پرهیز از گسترش دامنه درگیری از جمله در عراق گفتگو کردند.


این در حالی بود که هم‌زمان با سفر بلینکن به عراق، شبکه الجزیره قطر از هدف قرار گرفتن پایگاه نظامیان آمریکایی در استان الانبار در غرب عراق خبر داد و شبکه النجباء عراق هم به نقل از یک منبع آگاه از هدف قرار گرفتن پایگاه آمریکایی «ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد.


در همین حال شبکه المیادین با اعلام این خبر گزارش کرد که پایگاه مذکور در نزدیکی روستای «قصرک» در شمال الحسکه واقع در شمال شرقی سوریه قرار دارد. مقاومت اسلامی عراق نیز خبر داد که  چهار پایگاه متعلق به نظامیان آمریکا را در سوریه و عراق، شش بار هدف قرار داده است.


پس از سفر بلینکن نیز در رویکردی که نشانگر توصیه پذیر نبودن مقاومت منطقه و کوتاه نیامدن آنها در برابر اشغالگری آمریکا و جنایات صهیونیست‌هاست، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که برای نخسین بار از موشک بُرد متوسط «أقصی ۱» برای هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا استفاده کرده است.


استمرار حملات مقاومت عراق به رغم درخواست‌ها و هشدارهای بلینکن نیز بعد دیگری از شکل‌گیری نظم نوین جهانی به دور از خواسته‌های آمریکا را آشکار می‌سازد که دامنه آن هر روز گسترد‌ه‌تر می‌شود، چنانچه سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز دوشنبه از حملات پهپادی به مراکز حساس رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی خبر داد.


با این تفاسیر؛ هر چند در ظاهر سفر بلینکن در چارچوب جنگ غزه و دیپلماسی به اصطلاح فراگیر آمریکا بود اما در عمل پیام نهایی که از این سفر به جهان مخابره شد از یک سو بیانگر  حقارت و سرافکندگی شدید وزیر خارجه آمریکا در کشوری است که ۲۰ سال آمریکا با اشغالگری به دنبال سلطه و همسو ساختن آن با خود بود و از سوی دیگر زوال هر چه بیشتر یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و تغییرات در نظم موجود جهانی را آشکار می‌سازد که در آن کشورها دیگر حاضر به ایفای نقش در پازل واشینگتن نبوده و آن را نه یک راه حل بلکه ریشه بحران‌های جهانی می‌دانند.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =