تقلای دربار و دولت انگلیس برای پنهان کردن بحران مشروعیت

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: طی یک ماه اخیر افکار عمومی جهان و بسیاری از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی معطوف به دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغال‌گران صهیونیست، واکنش‌های متعددی داشته‌اند.


یکی از معنادارترین این موارد، تظاهرات‌های گسترده و متعدد در انگلیس و به ویژه خیابان‌های لندن بوده که گرچه رسانه‌ها و دولت‌مردان این کشور سعی در بایکوت و کم‌رنگ‌نمایی آن دارند، اما قادر به کتمان این حقیقت نیستند که رفتار و مواضع آنها هم‌جهت با خواست و اراده شهروندان انگلیسی نیست.


«چارلز سوم» پادشاه انگلیس روز سه‌شنبه اولین سخنرانی خود را در پارلمان این کشور ایراد کرد. این سخنرانی در حالی برگزار شد که بار دیگر رسانه‌های وابسته مانند بی‌بی‌سی با برجسته‌سازی چگونگی حضور چارلز در پارلمان، همان رفتاری را تکرار کردند که در تشییع ملکه و بعد تاج‌گذاری چارلز داشتند تا این‌گونه القاء کنند که مردم این کشور خواهان نظام پادشاهی بوده و بدان افتخار می‌کنند!


این رفتار رسانه‌ای در حالی است که هم‌زمان با این سخنرانی، صدها نفر از مخالفان نظام سلطنتی در انگلیس، تجمع اعتراضی برپا کردند. شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی در نزدیکی میدان پارلمان در لندن پلاکاردهای زرد رنگی با این مضامین در دست داشتند: «تو شاه من نیستی» و «نظام سلطنتی را منحل کنید»


آن‌ها هنگامی که چارلز با ارابه سلطنتی در حال حرکت به سمت پارلمان بود، او را هو کرده و شعارهای اعتراضی سردادند. خردادماه گذشته نیز در جریان مراسم تاج‌گذاری چارلز، تظاهرات گسترده‌ای علیه نظام سلطنتی به راه ‌افتاد.


«گراهام اسمیت» یکی از رهبران جنبش ضدسلطنتی و جمهوری‌خواهی، طی سخنانی آیین تاج‌گذاری را یک پانتومیم گران‌قیمت و سیلی به صورت میلیون‌ها نفری خواند که با بحران هزینه‌های زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.


اکنون نیز با گذشت بیش از یک سال از مرگ الیزابت دوم، نه تنها اعتراض‌ها فروکش نکرده که طبق آمارها، بسیاری از مردم سلطنت را یک عنصر اضافه، پرخرج و منسوخ می‌دانند. آمارها نیز نشان می‌دهد که ۷۰ درصد جامعه انگلیس، دیگر پذیرای نظام سلطنت نیستند.


از آن‌سو؛ وضعیت «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس هم چندان مطلوب نیست. او در حالی با سفر به تل‌آویو و بدون در نظر گرفتن جنایات صهیونیست‌ها در غزه، خود و دولتش را دوست همیشگی اسرائیل خوانده که رفتار شهروندان انگلیسی کاملا مغایر با آن است.




تظاهرات نیم میلیونی شهروندان لندنی در حمایت از فلسطین


خشم سران لندن از این تحولات چنان است که علاوه بر انتساب تظاهرات‌های گسترده مردم در لندن به جمهوری اسلامی، ریشی سوناک در اقدامی آشکار علیه آزادی بیان، «مارک رولی» رئیس پلیس لندن را به‌دلیل چراغ ‌سبز او برای برگزاری تظاهرات حامیان فلسطین احضار کرده است!


او گفته؛ به‌نظر من این راهپیمایی‌ها بی‌احترامی است و من در این باره با رئیس پلیس صحبت خواهم کرد! سوناک پیشتر هم در توجیه سرکوب حامیان فلسطین مدعی شده بود؛ دولت به هر اقدام لازم برای مقابله با رفتارهای یهودستیزانه دست خواهد زد.


«سوئلا بریورمن» وزیر کشور انگلیس هم از سرکوب این تظاهرات‌ها حمایت کرده است. این سرکوب‌ها در حالی بوده که صدها تن از حامیان فلسطین در ادامه موج تحصن‌های خود در ایستگاه‌های قطار پایتخت انگلیس، ایستگاه دیگری در این شهر را به تسخیر خود درآوردند.


حامیان فلسطین و فعالان ضد صهیونیستی همچنین مصادف با یک‌صدوششمین سالگرد صدور بیانیه بالفور، ساختمان وزارت خارجه انگلیس را به رنگ قرمز آغشته کردند.


جالب اینکه؛ رسانه‌های وابسته به دربار از جمله بی‌بی‌سی، در حالی با اطلاق واژگانی همچون یهودستیزی، حمایت از تروریسم، حمایت از گروگان‌گیران و… به تظاهرکنندگان سعی در توجیه و حمایت از سرکوب‌ دولت‌مردان انگلیس علیه حامیان فلسطین دارند که مردم با تجمع مقابل دفتر بی‌بی‌سی ضمن دروغ‌گو خطاب کردن این شبکه، در و دیوارهای آن را در حمایت از فلسطین به رنگ قرمز آغشته کردند.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − دوازده =