حملات تلافی‌جویانه آمریکا راه رفتن روی طناب برای بایدن است

حمله تلافی‌جویانه برنامه‌ریزی شده توسط دولت آمریکا برای روز جمعه و در واکنش به کشته شدن سه نظامی این کشور در اردن، دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور را در نقطه عطف منازعات منطقه قرار داده و تبعات سنگینی از حیث گسترش دامنه بحران و نتایج انتخاباتی سال جاری در پی خواهد داشت.


این موضوع سبب شدت گرفتن اختلاف‌نظرها در کاخ سفید شده است. عده‌ای که مدعی‌اند پشت این حملات گروه‌های نیابتی ایران هستند، خواستار واکنش نظامی شده اند و دسته‌ دیگر نسبت به گسترش دامنه بحران در خاورمیانه به‌عنوان دغدغه اصلی بایدن هراس دارند.


طبق گزارش ای‌بی‌سی نیوز، بایدن تحت فشار شدید جمهوری‌خواهان برای واکنش نظامی و حتی حمله مستقیم به ایران است. اواخر هفته گذشته، بایدن ایران را مسئول تأمین سلاح برای شبه‌نظامیان منطقه خواند اما در عین حال تصریح کرد: «فکر نمی‌کنم نیازی به گسترش جنگ در خاورمیانه باشد».


باوقوع بیش از ۱۶۰ حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه، عراق و اردن و حملات یمنی‌ها به کشتی‌های حامل کمک‌های آمریکا و انگلیس به رژیم اسرائیل در دریای سرخ از زمان شروع جنگ غزه، دولت آمریکا انگشت اتهام را به‌سوی ایران گردانده و تسلیحات موشکی به‌کار گرفته شده در این حملات را ساخت ایران می‌داند.


آیرون دیوید میلر تحلیلگر ارشد بنیاد صلح کارنگی در رابطه با سردرگمی دولت آمریکا در واکنش به بحران خاورمیانه گفته است: «درست است که ما با ایران مشکل استراتژیک داریم، اما راه‌حل استراتژیکی برای این معضل در دست نداریم. از زمان وقوع انقلاب [اسلامی] در ایران، دولت‌های مختلف [آمریکایی] گزینه‌های زیادی را روی میز گذارده‌اند که انتخاب میان آنها نه بین خوب و بد که میان بد و بدتر بوده‌ است».


وزیر دفاع آمریکا لوید آستین اخیرا گفت، دولت کشورش «پاسخ چندوجهی» برای تضعیف شبه‌نظامیان خاورمیانه آماده کرده است. یک افسر آمریکایی آگاه از این طرح آن را شامل حملات تلافی‌جویانه چندروزه به کشورهای عراق، سوریه و احتمالاً یمن عنوان کرد.


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و پیشروی انتخابات میان‌حزبی جمهوری‌خواهان هفته گذشته حمله به نیروهای نظامی کشورش در خاورمیانه را نتیجه «ضعف و تسلیم بایدن» به‌عنوان «یک رهبر جهانی» و فرمانده نیروهای نظامی آمریکا خوانده بود.


میچ مکانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا نیز بایدن را به‌دلیل تأخیر در واکنش به این حمله سرزنش کرده است، تأخیری که برخی آن را ناشی از هراس بایدن نسبت‌به مختل شدن روند مذاکرات آتش‌بس غزه در ازای آزادی اسرای اسرائیلی می‌دانند.


مکانل در این رابطه مدعی شده است: «دغدغه عمومی دولت در پرهیز از گسترش جنگ به هر قیمت ممکن، فقط یک پیام برای دشمنان ما دارد مبنی‌بر اینکه می‌توانند خواسته‌های خود را با زور به‌دست آورند».


جاناتان لرد مدیر برنامه امنیت خاورمیانه مرکز امنیت جدید آمریکا و افسر سابق وزارت دفاع این کشور نیز در گفتگو با ای‌بی‌سی‌نیوز هرگونه واکنش دولت بایدن به حمله به پایگاه اردن را «راه رفتن روی طناب» توصیف کرد که به‌دلیل اهمیت نتایج انتخابات پیش‌رو، گذشته از بحث تصمیم‌گیری موضوعی سیاسی نیز هست.


لرد در حالی قوی ظاهر نشدن بایدن در واکنش به این حمله را «به‌شدت مخرب» توصیف کرده است، که جان کربی سخنگوی کاخ سفید هرگونه دغدغه سیاسی و انتخاباتی بایدن برای تصمیم‌گیری را در این زمینه را رد کرده و نگرانی او را «حمایت از سربازان آمریکایی در خشکی و کشتی‌های آمریکایی در آب‌ها» عنوان می‌کند.


بایدن خود را از منتقدین جنگ عراق و حامی خارج شدن نیروهای کشورش در افغانستان می‌داند و مدعی است که هنوز در حال پرداختن بهای سنگینی برای این مواضع خود است.


نتایج یک تحقیق جدید از سوی دانشگاه کویینیپیاک آمریکا نشان می‌دهد ۸۴ درصد آمریکایی‌ها نسبت‌به درگیر شدن کشورشان در جنگ گسترده‌ بعد از جنگ غزه نگران هستند.در طول جنگ‌های عراق و افغانستان نیز نظرسنجی‌ها حاکی از دلزدگی شهروندان آمریکایی از مداخله نظامی دولت خود در خاورمیانه بود.


ایرنا

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =