آمریکا یا دچار سرگردانی است یا دچار تناقض در گفتار و عمل است+فیلم

نورنیوز-گروه سیاست: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص وضعیت بحران غزه، اظهارداشت: آخرین آمار منتشر شده از میزان تلفات و خسارات وارده بر ملت مظلوم فلسطین در صد و بیستمین روز از جنایات رژیم صهیونیستی، ۲۷ هزار نفر شهید و ۷ هزار نفر مفقود و ۶۶ هزار نفر مجروح شدند.


وی گفت: امیدواریم جامعه جهانی بیش از این فرصت جنایت به جنایتکاران را ندهد و زمینه توقف جنگ و نسل کشی علیه ملت فلسطین را هرچه زودتر فراهم آورد.


کنعانی در خصوص راهکار برون رفت از بحران غزه و کاهش تنش منطقه‌ای افزود: نقطه کانونی بحران در منطقه تداوم جنگ اسرائیل با حمایت آمریکا و انگلیس علیه مردم فلسطین است و راه حل اساسی هم پایان دادن به این جنایت جنگی و نسل‌کشی است. اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد دلیل واضحی است که آمریکا مایل است دست اسرائیل همچنان برای جنایت باز باشد.


سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: حمله به دیگر کشورهای منطقه از سوی آمریکا نقض حاکمیت ملی سوریه، عراق و یمن است و تلاشی مذبوحانه برای انحراف افکار عمومی از کانون بحران منطقه در غزه به دیگر نقاط است. اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه و تداوم حمایت از جنگ طلبی اسرائیل متناقض با شعارها و ادعاهایی است که میگویند مایل به گسترش جنگ و بحران نیستند.


وی تصریح کرد: آمریکا یا دچار سرگردانی است یا دچار تناقض در گفتار و عمل است، اقدامات آمریکا علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی نشان می‌دهد جامعه جهانی نمی‌تواند روی آمریکا و انگلیس برای صلح و امنیت بین‌المللی حساب کنند چرا که آنها منافع رژیم صهیونیستی را بر منافع ملت‌ها و دولت‌ها و جامعه جهانی ترجیح می‌دهند. این دو کشور درک درستی از مسائل بین المللی و راه حل آن ندارند و بجای توجه به علت به معلول توجه دارند.


لغو روادید جهانگردی برای اتباع ۲۸ کشور


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور یکطرفه لغو روادید جهانگردی را برای اتباع ۲۸ کشور اعلام کرده و از تاریخ ۱۵ بهمن (روز گذشته) اجرایی شده و تفصیل این موضوع از سوی وزارت امور خارجه اعلام شده و این مساله در چهارچوب سیاست دولت در بحث تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف دوست و همسایه صورت گرفته است و انتظار می رود در راستای این موضوع، شاهد اقداماتی مشابه از سوی کشورهایی باشیم که احیانا چنین تسهیلاتی را برای شهروندان‌ ایرانی فراهم نیاوردند. این رویکرد ما می‌تواند زمینه ساز ارتباطات مردم با مردم در کشورهای مختلف باشد.


آنچه در دریای سرخ می‌گذرد معلول است، نه علت


کنعانی در خصوص دیدار نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن با وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: این سفر در استمرار مشورت‌های مستمر ایران با سازمان ملل در این خصوص بوده است و آخرین وضعیت ثبات و امنیت در یمن و سایر موضوعات مرتبط با یمن از جمله دستورکارهای گفت وگوی دوجانبه ما بود. ایران اهتمام جدی در حمایت از یمن دارد و در این ارتباط از همه توان دیپلماتیک خود استفاده می‌کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از ابتدای بحران یمن بر راهکار سیاسی تاکید کرده و اتخاذ راهکار نظامی را بی تاثیر دانست. خرسندیم که پس از ۹ سال بازیگران مختلف موضوع یمن بر گفتگو متمرکز شده است. در خصوص اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در یمن هم باید گفت که با ادعاهای مطرح شده از سوی آنها ناسازگار است و این دو کشور در تلاش برای بی ثباتی و ناامنی در منطقه هستند و می‌خواهند با ایجاد بحران‌های جدید در منطقه، برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی فرصت‌ سازی کنند.


وی در خصوص حق‌آبه میان ایران و افغانستان افزود: این موضوع در دستورکار گفت‌وگوهای ما با هیات سرپرسی افغانستان در سطوح مختلف مطرح و یکی از مطالبات همیشگی ما از آنها است. گفت وگوهای ما در موضوعات دوجانبه و روند تحولات جاری در این کشور است.


کنعانی در خصوص اقدام نظامی آمریکا و انگلیس در یمن ادامه داد: اقدامی غیرقانونی و ناقض قوانین و مقررات بین المللی و در جهت انحراف افکار عمومی از کانون بحران در منطقه و البته ایجاد فرصت برای رژیم صهیونیستی است. آنچه در دریای سرخ می‌گذرد معلول است و نه علت.


روابط ایران و عراق رو به رشد است


سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: روابط رو به رشد، قوی و مستحکمی میان ایران و عراق وجود دارد و مانعی در این مسیر وجود ندارد. در حوزه اقلیم شمال عراق هم از توسعه مناسبات ما به عراق مستثنی نیست و ارتباطات تجاری و اقتصادی خوبی با آنها داریم. منافع مشترک ما اقتضا می‌کند که از برخی اختلاف نظرات عبور کرده و زمینه ارتباط و همکاری‌های بیشتر را فراهم آوریم. 


وی افزود: ما خوش بین هستیم که روابط میان ایران و عراق کماکان روند رو به رشدی را داشته باشد.


کنعانی در خصوص سفر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق گفت: این سفر در چهارچوب همکاری‌های مشترک دو طرف و در راستای تداوم گفت وگوهای امنیتی میان ایران و عراق است. دو طرف در خصوص روند مبارزه با تروریسم و نیز در راستای تقویت همکاری امنیتی برای تامین صلح و ثبات منطقه با یکدیگر گفت وگو می‌کنند.


ادامه دارد …


 

 

ایرنا

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =