خیره شدن ساکنان رفح به چشمان مرگ

نورنیوز – گروه بین الملل: کلیدواژه هایی که یک مقام ارشد سازمان ملل در گزارش کوتاهش از اوضاع رفح آورده، نفس را در سینه هر خواننده ای حبس می کند و احساس “لحظه آخرالزمانی” را در جان هر مخاطبی شعله ور می سازد. مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و رئیس بخش امدادرسانی این سازمان هشدار داده است که حمله اسرائیل به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه، ممکن است به «قتل‌عام» بینجامد.


«خیره شدن یک و نیم میلیون نفر از ساکنان رفح به مرگ»، تعبیر هولناکی است که این مقام سازمان ملل در توصیف وضعیت روحی این مردم مظلوم به کار برده است. به تعبیر او، مردم در رفح مانند بقیه جمعیت غزه قربانی تهاجمی هستند که «از نظر شدت، بی‌رحمی و گستردگی بی‌مانند» است. گریفیث در بیانیه‌ای نامعمول و تند با “فاجعه بار خواندن عواقب تهاجم به رفح”، گفت این شهر با بیش از یک میلیون نفر آواره، «مملو» از مردمی است که «به مرگ خیره شده‌اند».

در شرایطی که بنیامین نتانیاهو به ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح آماده‌باش داده، معاون دبیرکل سازمان ملل می‌گوید «مکان امنی وجود ندارد که مردم به آنجا بروند و مردم به سختی به غذا یا دارو دسترسی دارند.»


نگرانی از احتمال حمله صهیونیست ها به رفح، محدود به این کمیسر سازمان ملل نبود. شخص دبیرکل نیز در سخنانی نسبت به چنین اقدامی هشدار داد. آنتونیو گوترش در این باره گفته: «حمله محتمل به رفح عواقب ویرانگری را به همراه خواهد داشت، چراکه این شهر مرکز کار نهادهای بشردوستانه است.» او البته این را هم یادآور شده که سازوکارهای هماهنگی که برای حفاظت از ارسال کمک‌های بشردوستانه در غزه استفاده می‌شود، مؤثر نیست. 


گوترش همچنین با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی برای توزیع کمک‌ها، نگرانی خود را از وخامت شرایط و امنیت مربوط به ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و فروپاشی نظم عمومی در این باریکه ابراز کرد. دبیرکل سازمان ملل همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با ابراز نگرانی عمیق از تعداد خبرنگارانی که در جریان این تجاوزات به شهادت رسیدند، تاکید کرد: «آزادی مطبوعات شرط اساسی برای اطلاع مردم از حقیقت تحولات جاری در سراسر جهان است.»



رفح، پایتخت اضطراب جهان 

در حالی که تجاوز خشونت بار صهیونیست ها در نزدیک به ۵ ماه اخیر، سراسر نوار غزه را با فجایعی تلخ روبرو کرده بخش قابل توجهی از ساکنان مناطق شمالی غزه به سمت بخش های جنوبی تر مهاجرت کرده اند. ارتش رژیم صهیونیستی با آغاز حملات به شمال نوار غزه مدعی شد جنوب این منطقه تحت‌ محاصره امن است و ساکنان شمال می‌توانند به این منطقه بروند. اما با ادامه جنگ، حملات زمینی و هوایی را به جنوب نوار غزه و به‌ویژه خان یونس نیز گسترش داد تا بار دیگر آواره‌های فلسطینی را آواره کند.در شرایطی که جمعیت طبیعی رفح، چیزی در حدود ۲۵۰ هزار نفر تخمین زده می شود اکنون با ورود آوارگان مناطق شمالی تر، تعداد ساکنان این شهر به یک و نیم میلیون نفر بالغ شده است.  طبق تخمین ها چیزی نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم آواره غزه در جنوبی ترین شهر این نوار پناه گرفته و در سخت ترین شرایط معیشتی روزگار می گذرانند. رژیم صهیونیستی اما اکنون به رغم هشدارهای هم پیمانان غربی اش مثل آمریکا و فرانسه، درحال زمینه‌چینی برای یورش به رفح است و هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش این رژیم اعلام کرده طرح حمله زمینی به رفح را تایید کرده است. به نظر می رسد شمارش معکوس برای رقم خوردن جنایتی دیگر در این شهر مظلوم آغاز شده است. توصیف مارتین گریفیث از آوارگان فلسطینی چادرنشین  در رفح، که «به مرگ خیره شده اند» می تواند حجم هراس و اضطراب زنان و کودکان و کهنسالان بی پناه را به خوبی و البته به تلخی نشان بدهد.  


رفح، اکنون میزبان بیش از نیمی از کل جمعیت غزه است که بر اثر جنگ آواره شده‌اند، این شهر در ضمن، مسیر اصلی کمک‌های بشردوستانه به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که نیاز مبرمی به این کمک‌ها دارند. تصاویر رسانه ای از ردیف بی پایان چادرهایی که جمعیت عظیم آوارگان را در خود جای داده اند از شرم آورترین صحنه هایی است که وجدان هر انسانی را آزرده می کند. کمبود غذا و دارو، و نیز احتمال همه گیری بیماری های خطرناک، آوارگان بی گناه فلسطینی را تهدید می کند.

این آوارگان پس از حملات گسترده به خان یونس، اکنون به رفح منتقل شده‌اند و رژیم صهیونیستی درصدد کوچاندن اجباری آنها به خارج سرزمین‌های فلسطین است. در همین زمینه، اخیرا «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل این تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی را نگران‌کننده ارزیابی کرد.


فشار دوباره آفریقای جنوبی بر دیوان بین المللی دادگستری 

آفریقای جنوبی تاکید کرد که با توجه به واقعیت‌های موجود و قتل‌عام فلسطینی‌ها به دست رژیم صهیونیستی، انتظار پاسخ سریع دیوان بین‌المللی دادگستری و اجرای اقدامات فوری در خصوص رفح را دارد.

 سخنگوی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی دیروز (چهارشنبه) در یک نشست مطبوعاتی بر لزوم اقدام فوری جهت تضمین جلوگیری از کشتارهای جمعی بیشتر در نوار غزه تاکید کرد و گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری باید با توجه به شرایط خطرناک استان رفح در جنوب نوار غزه، از قدرت خود در دفاع از دستوراتش استفاده کرده و تدابیر موقتی را بدون برگزاری جلسه استماع در پیش بگیرد.» 

او با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی در انتظار پاسخ دادگاه است تأکید کرد که انتظار می رود با توجه به قتل‌های مستمر روزانه، دادگاه با سرعت لازم پاسخ دهد. این سخنگو به شدت از احتمال حمله نظامی به رفح ابراز نگرانی کرد و گفت: «این مساله به‌منزله نقض جدی توافقنامه کشتار جمعی و حکم دیوان در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ است.»

پیش از این هم نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل تاکید کرده بود که حمله اسرائیل به رفح به معنای نادیده گرفتن اقدامات پیشگیرانه‌ای است که دیوان بین‌المللی دادگستری ۲۶ ژانویه علیه اسرائیل اتخاذ کرد.


سخنگوی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در ادامه گفت: «اعلام حمله‌ای گسترده در رفح که به پناهگاهی برای آوارگان تبدیل شده، کوچاندن ملت فلسطین را خونین‌تر کرده و معیشت تقریبا نابود شده آنها را تهدید می‌کند و این به معنای نادیده گرفتن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری است.»

دولت آفریقای جنوبی سه‌شنبه با ارسال درخواست فوری به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، بررسی تصمیم رژیم صهیونیستی برای گسترش دادن عملیات نظامی در رفح و ممانعت از اجرای آن را خواستار شد.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =